Succes med udeskole: Ukrudt og radiser giver ro og færre konflikter
Foto: Jeppe Hostrup
Corona-krisen har tvunget skolerne til at rykke klasselokalet udenfor. På Farstrup Skole har man genetableret skolens køkkenhave med positive erfaringer.
Eleverne på 2. klassetrin på Farstrup Skole har mandag eftermiddag fået til opgave at luge ukrudt i skolens køkkenhave.
Altså man har altid godt vidst, at det har været godt at være ude og bruge kroppen, men nu har vi været tvunget ud i at prøve det, og nu kan vi virkelig se, hvor godt det egentlig fungerer.
Kristina Blaabjerg, lærer, Farstrup Skole
- Det er sådan, at ukrudtet ikke tager næringen fra radiserne, forklarer en af eleverne, mens resten af klassen nikker.
Jord under neglene er blevet en fast del af undervisningen på Farstrup Skole, fordi coronakrisen har tvunget skolen til at rykke klasselokalet udenfor og nytænke undervisningen.
Derfor har de i Farstrup genetableret den såkaldte skolehave, hvor radiser, persille og andre grøntsager spirer. Og det har været med særdeles positive erfaringer.
- Der er lidt mere luft omkring dem, og når nu man har noget i hænderne og skal bruge hænderne, når man skal lære noget, så synes eleverne, at det er super fedt. Så der er kommet mere ro på dem, og konfliktniveauet er også dalet, fortæller Kristina Blaabjerg, lærer på Farstrup Skole.
Kan bruges på alle niveauer
I Farstrup er det ikke kun den såkaldte skolehave, der har fået nyt liv på grund af coronasituationen. Her er man også gået i gang med at bygge shelters, og andre fag foregår også under åben himmel.
- Lige nu er 8. klasse i gang med at sætte hegn op omkring køkkenhaven. Der bruger de faget Håndværk og Design, hvor de er nede og skære ud, og de bruger matematik, hvor de skal regne ud på størrelser og så videre. Så skal fysik herop og lave forsøg, og det samme skal de i biologi. Så det er hele skolen og alle klassetrin, der kan bruge skolehaven til udeundervisning, forklarer Kristina Blaabjerg.
Det er ikke kun i Farstrup, at erfaringerne er gode. På flere af landets skoler har man opdaget de positive effekter af undervisning i naturen.
- Der sker noget helt centralt i børnene. De bliver meget interesserede, der er motivation, de får en afveksling i deres dagligdag. Og de får nogle praktiske oplevelser, som de knytter til det teoretiske inde i klasselokalerne, forklarer Jens Bak Rasmussen, der er leder af Skoletjenesten ved Aalborg Kommune.
Kan ikke erstatte matematik- og danskundervisningen helt
Skoletjenesten i Aalborg arbejder til dagligt med at skabe læringsrum på andre lokationer end det traditionelle klasselokale – eksempelvis i naturen og på museer.
- Børn er jo forskellige, og nogle er gode i det indendørs og det teoretiske, mens andre er gode praktikere. Nogle er begge dele. Der er det rigtig fint at kunne veksle og knytte teori til praksis i naturen, siger Jens Bak Rasmussen.
Både han og lærer Kristina Blaabjerg siger dog samtidig, at udeundervisningen ikke komme til at erstatte den traditionelle undervisning helt.
- Jeg ved ikke, om den kan erstatte det, men den kan i hvert fald ses som et rigtig godt supplement til den almene undervisning, vi har inde i klassen, og skabe en forståelse for, hvad der sker ude i virkeligheden, siger lærer Kristina Blaabjerg, der samtidig tilføjer, at udeundervisningen vil fylde mere i fremtiden.
- Altså man har altid godt vidst, at det har været godt at være ude og bruge kroppen, men nu har vi været tvunget ud i at prøve det, og nu kan vi virkelig se, hvor godt det egentlig fungerer.