Direktør for brancheorganisationen: - Wolt handler i strid med loven
Mandag mødtes Wolt og de utilfredse restauratører til et krisemøde, hvor man håbede at kunne opnå en fælles forståelse og fælles fremtid. I stedet laver restauratørerne nu en konkurrent til Wolt.
Lige som man troede, at konflikten var på sit højeste, bringer direktør for brancheorganisationen nye indsigter til sagen mellem Wolt og de mange restauratører, der lige nu boykotter madudbringningstjenesten, i Aalborg på grund af deres høje procentsats.
- Hos Danske Restauranter og Cafeer synes vi, at man skal give den fysiske og onlinehandlen bedre konkurrencevilkår, og der mener vi, at de forretningsbetngelser, som Wolt har i dag, hvor man pålægger restauratøren, at det skal være den samme pris i forrettning som online, er i strid med konkurrencelovens regler herom.
- Derfor har vi indbragt en klage til konkurrencemyndighederne, som vi håber nu vil kigge på den regel specifikt.
Sådan lød det fra Torben Rosenstock, direktør for brancheorganisationen, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), mandag eftremiddag efter at have overværet krisemødet mellem de stridende parter. Han er ikke i tvivl om, hvorfor de ikke kan nå til enighed.
- Det er meget tydeligt, at det er svært at få enderne til at mødes. Interesserne peger i meget forskellige forretninger, siger han.
- Vi har 150 valgmuligheder
Som svar på anklagen svarer Daniel Johansen, der er ansvarlig for Wolts partnerskaber, således:
- Jeg hilser det velkomment, at vi bliver kigget i sømmene, om vi gør alt på rette vis. Vi har selvfølgelig til at hensigt at agere inden for den danske lovgivning.
Han var i dag mødt op for at præsentere Wolts løsningsforslag. Han kom med to, men ingen af dem blev det.
- Jeg er ærgerlig over, hvis restauranterne ikke synes, at forslagene er tilstrækkelige til at gøre en forskel for de, siger han og fortsætter:
- Vi tror på, at det er løsninger, der kan være med til at øge deres indtjening nu her, som kan være med til at betale de dyre energiregninger men også på mellem og lang sigt.
Efter at have mødt de frustrerede restauratører personligt, er Daniel Johansen da heller ikke i tvivl om, hvad uenighederne kan koste Wolt, men trøster sig med tanke på udbringningstjenestens størrelse.
- Hvis restauranterne ikke fortsætter på Wolt, så ærgrer det mig, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi har 150 forskellige valgmuligheder for forbrugere lokalt her i Aalborg.
Hør, hvordan Daniel Johansen, der er ansvarlig for Wolts partnerskaber med restaurante, svarede på anklagen.
Konkurrent til Wolt
Ann-Britt Pedersen, som er indehaver af Casa Pazza og talsperson for restauranterne, lægger ikke fingrene imellem, da hun fortæller om sin oplevelse af det netop afsluttede krisemøde.
- Det er gået som forventet. Wolt vælger ikke at støtte os og viser ikke samfundssind. De vil ikke gå ned i procentsats. De er kommet med alle mulige løsningsforslag, som vi selv har sat på benene.
Ikke desto mindre bliver Wolt nu en lang række restauranter fattigere i Aalborg. Restauratørerne har truffet en beslutning. Wolt er ikke længere en mulighed.
- Det er ærgerligt. Vi havde forventet det, men vi havde haft et lille håb om, at de ville rokke sig. Mange af os har blødt i weekenden, men vi har også fået en stor opbakning fra vores kunder.
Derfor har restauranterne allerede lagte en plan for deres videre gøren. For de skal fortsat kunne bringe deres mad ud til kunderne. Det bliver dog på en ny platform.
- Vi har fået en anden partner indover. Vi arbejder på at få en fælles platform, som bliver en app eller hjemmeside. Det er det samme som Wolt, siger Ann-Britt Pedersen på vegne af de mange utilfredse restauranter i byen.
Hør om restauratørernes nye planer her:
Fælles fremtid var en mulighed
Selvom det kan have set sådan ud, var restauranterne i Aalborg ikke på en umulig mission i forsøg på at samarbejde med Wolt, mener direktør for brancheorganisationen.
- Jeg tror faktisk, at hvis man løsner grebet på restauratørerne og giver dem mulighed for at prissætte deres produkter i forhold til de omkostninger, som de har, så tror jeg, at det er en af nøglerne til at få løst konflikten, siger Torben Rosenstock og uddyber:
- Hvis man giver frihed til, at man selv må prissætte sine produkter, så restauratørerne ved, hvad de kan tjene på deres ting, så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at arbejde sammen.
Sådan endte det dog ikke til mandagens krisemøde, som derimod blev slutningen på samarbejdet mellem de stridende parter.