Aalborg-restauranter om Wolts løsning: - Det er dødsstødet
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
- Vi har ikke en tryllestav til at løse det. Sådan lyder det blandt andet fra Wolts kommunikationsmanager.
Den sidste uge har udbringsningstjenesten Wolt været i massiv modvind fra mere end 30 af de restauranter og takeawaysteder i Aalborg, de samarbejder med. Men nu boykotter de Wolt til ubestemt tid.
Konflikten skyldes den høje procentsats, op mod 33 procent, som Wolt kræver for deres service, men som spisesteder er ”ved at brække nakken over”. Det oplyser Ann-Britt Pedersen, indehaver af Casa Pazza og talsperson for byens utilfredse spisesteder.
Det er fremlagt som et ultimatum
Kommunikationsmanager, Wolt
På mandag er der indkaldt til et hastemøde, der skal afgøre, om de og Wolt kan nå til enighed, men allerede nu har parterne løftet sløret for, hvad de hver især forventer af hinanden.
- Vi vil gerne have et udkast til en løsning, som er en lavere procentsats på 18 eller 20 procent for en periode, så vi kan hjælpe hinanden. Det er den eneste løsning, siger Ann-Britt Pedersen fra Casa Pazza.
Men at sænke procentdelen er ikke det oplagte forslag fra Wolt. Det oplyser Mikkel Tofte Jørgensen, kommunikationsmanager hos Wolt, til TV2 Nord.
- At sænke gebyret er ikke det første løsningsforslag. Vi er ligesom alle andre ramt af de galoperende prisstigninger, men vi har en række løsningforslag, der kan styrke deres omsætning. Det siger Mikkel Tofte Jørgensen velvidende, at det ikke er ønskescenariet for de oprørende spisesteder.
Så dør vi
Restauratør
- Det er fremlagt som et ultimatum, så der er ikke lagt op til andre løsninger end, at vi skal sænke gebyret.
Ikke desto mindre er han optimistisk i forhold til mandagens møde.
- Vi tror, at når restauranterne har lyttet til vores forslag, kommer der en større forståelse for, at Wolt kan være en hjælper, men ikke er den eneste redningskrans. For der er så mange udefrakomne faktorer, som vi ikke er herrer over, siger han og tilføjer:
- Det er en problemstilling, som vi ikke har en tryllestav til at løse.
Restauranter i boykot
Casa Pazza
Chickies
Bagel Caféen
Penny Lane Cafe
Caspars
Catch Sushi
Sara’ pizza
Falafel House
OnTheDot
Suzumi
Flamestone
Nunu kebab
Vestbyens pizza
Which sandwich
WeFeat
Boba Drop
Grill Bazaren
Net-Bazar
Pizza Bianka
Candylicious
Panda Sushi
HD Slagter
Bønkels
Lifli sushi
Wok This Way
Bridge Fried Chicken
Burger Beast
The Pita House (Aalborg)
Kastet Grill & Burger
Istanbul Kebab
... og flere til, der ikke har ønsket at være offentlige omkring det.
Kilde: Ann-Britt Pedersen, indehaver af Casa Pazza og talsperson for bevægelsen
Løsning eller død
Ikke desto mindre er Mikkel Tofte Jørgensen og resten af Wolt-teamet er nået frem til en række løsningsforslag.
- Vi har introduceret vores abonnementsaftale. Vi forsøger at flytte et større fokus på restauranterne, så de kan få flere ordrer og på flere tidspunkter. Vi har udvidet vores åbningstider. Det er en måde at fordele ordrerne ud over dagen, siger han og tilføjer:
- Det gør måske ikke den store forskel for en restaurant, der åbner klokken 11, men det skal ses som en helhedsindsats.
Men netop den nye abonnementsløsning, kan blive enden for flere spisesteder i Aalborg.
- Vi skal betale 3 procent ekstra ved et Wolt plus abonnement. Det er dødsstødet for restauranterne. Så dør vi, siger Ann-Britt Pedersen, der får 90 procent af sine bestillinger i Casa Pazza gennem Wolt.
Hun er derfor tydeligt berørt af situationen.
- Wolt brændte os af
Hvordan det kunne komme så vidt, er der forskellige forklaringer på.
- Vi har haft en løbende kontakt med de involverede spisesteder, men vi er ikke blevet bekendt med deres ultimatum, før det blev fremstillet i medierne tidligere på ugen, siger Mikkel Tofte Jørgensen, kommunikationsmanager i Wolt, og tilføjer:
- Siden da har vi været i kontakt med talspersonen. Vi har forsøgt at reagere rimelig hurtigt ved at melde ud torsdag formiddag med en invitation til mandagens møde.
Spørger man Ann-Britt Pedersen, er realiteterne dog en anden.
- Vi har snakket med en salgsmanager i Wolt i starten af ugen og blev enige om at holde et møde torsdag. Der sad vi 17 restauranter og ventede, da Wolt pludselig aflyste det uden begrundelse, siger hun.
Det skete efter, flere af restauratørerne måtte finde afløsere til at få deres vagter besat i de forskellige butikker.
Sværget at tie
Selvom meget står på spil, er forventningerne til mødet dog ikke så store.
- De ser vel mulighed for at samle os på mandag og vise et eller andet slideshow. Stop jer selv.
- Vi har åbenlyst sagt, at vi er ved at knække nakken, og hvis de ikke hjælper, så lukker vi ned, siger Ann-Britt Pedersen og fortsætter:
- Men de siger, der ikke er noget at gøre. Vi skal forestille at være samarbejdspartner, men jeg kan ikke betale mine regninger og ansatte. For en periode kunne de sænke procenterne, så det kunne lade sig gøre, siger Ann-Britt Pedersen, der lige nu betaler 27 procent i gebyr.
En procentdel hun for nylig forhandlede sig frem til, fra før at have været 28 procent, mod at hæve samtlige af sine priser med 4 kroner.
Stop jer selv
Restauratør
Men alle byens spisesteder betaler ikke det samme i gebyr, da det svinger fra 22 til 33 procent. En viden, som Ann-Britt Pedersen og byens andre spisesteder ellers ikke skulle komme i besiddelse af.
- Vi har fået at vide, at vi ikke må sige, hvilken procentsats vi har til andre, men det har vi alligevel fundet ud af ved at snakke sammen.
Og det er særlig uretfærdigt, mener Ann-Britt Pedersen, der er overbevist om, at det er store navne som McDonald’s, Penny Lane og Lagkagehuset, der har en aftale om en lavere procentsats.
- Jeg har også mange kunder, og jeg synes, vi skal behandles ens, lyder det i protest.
Spisestederne starter deres eget
Det er dermed ikke en god forretning at samarbejde med Wolt, mener Ann-Britt, der, som før nævnt, er indehaver af Casa Pazza. Hele 90 procent af deres bestillinger kommer fra Wolt, og uden dem er der derfor kun 10 procent tilbage. En fremtid hun ikke tør gisne om, da realiteternne allerede er så alvorlige som, de kan blive:
- Jeg kan ikke betale løn til mig selv eller mine ansatte den her måned.
Hun har dermed været nødt til at undvære de 13.000 kroner, hun har fået udbetalt hver måned siden de åbnede butikken.
Men ifølge Mikkel Tofte Jørgensen bliver Wolt ikke deres redningsmand.
- Det er ikke meningen, at man skal lægge hele sin forretning i Wolt. Wolt skal være en ekstra indtjening, mens du alligevel har kogepladerne tændt og laver mad til nogle andre.
Ann-Britt fra Casa Pazza og restauratørerne fra de øvrige spisesteder i Reberbansgade har derfor også en nødplan, såfremt mandagens møde bliver en skuffende affære. For i så fald er samtlige spisesteder i Reberbansgade klar til at afslutte samarbejdet.
- Vi vil hjælpe hinanden med at udvikle en fælles portal med alle restauranter i Reberbansgade. Vi er blevet kontaktet af flere, som kan tilbyde en anden løsning end Wolt, og ellers så snakker vi også om at starte vores eget leveringsservice, siger Ann-Britt Pedersen, der er klar over, at deres kunder ikke kan undvære levering. Det er de blevet for dovne til, udtaler hun.
Det er planen på trods af de dårlige erfaringer, man før har haft med et lignende koncept, hvor man selv stod for leverancen.
- Da vi brugte vores egne chauffører og levering, var det et logistisk mareridt.