Selvom broen på Thorstedvej ved Thisted har set bedre dage, er der en gruppe lokale som nødigt vil undvære den.
Det kan ellers snart blive realitet, fordi Thisted Kommune har sendt et forslag i høring, der går på at fjerne broen, som i årevis har været et problem for særtransporter.
Broen blev tilbage i februar sidste år ramt af netop en særtransport, der ikke kunne komme under, og derfor ødelagde store dele af broen.
I dag kan både biler, cykler og fodgængere frit færdes på broen, der dog kun har et spor. Og selv med den begrænsede køreplads har broen stadig stor betydning for de lokale, der har startet en underskriftsindsamling for at bevare broen.
- Den betyder rigtig meget for os herude i forhold til, at vi kan komme til og fra Thisted by. Det gør vores hverdag væsentlig meget lettere, siger Hjalte Vinther Kiefer, der står i spidsen for underskriftindsamlingen.
Går udover børnene
Få minutters kørsel på vestsiden af broen ligger Thorsted Friskole, hvor børn fra både oplandet og byen går i skole.
Også her har debatten om brolukningen fyldt meget. Det vil nemlig særligt gå udover børn og unge, hvis broen lukker.
- Vi har mange børn, som bruger Thorstedvej hver dag for at komme herud. Og de børn vil gerne kunne cykle, men det bliver ikke muligt, hvis broen lukker, siger Mads Madsen, der er skoleleder på Thorsted Friskole.
Hvis broen lukker, er børnene tvunget til at cykle en længere omvej på en mere trafikeret vej.
Skolelederen frygter også, at lukningen vil påvirke tilflytningen til området.
- Man risikerer at tage en beslutning, der gør det mindre attraktivt for en børnefamilie at flytte til, og det vil vi være kede af, siger Mads Madsen.
Kommunen har overvejet fordele og ulemper
Thisted Kommune ser en fordel i at fjerne broen for, at særtransporterne kan blive på hovedvejen og dermed undgår at køre på de små veje, der ikke er lavet til den tunge last.
- Så får vi større trafiksikkerhed og mindre slid på kommunevejene, siger drifts- og anlægschef ved Thisted Kommune, Ejgil Haurum.
Han forstår dog godt de lokale borgeres bekymring
- Det er jo desværre sådan, at når man laver en ændring, så er der nogen, der får en fordel og andre får en ulempe, og her er det en afvejet beslutning, siger han.
Drifts- og anlægschefen understreger, at det i sidste ende er Vejdirektoratet, der ejer broen og dermed bestemmer, hvad der skal ske i fremtiden.
- Jeg kan ikke sige, om det går til den ene eller den anden side.
Efter høringsperioden, der slutter 12. februar, bliver det behandlet hos kommunen, som derefter vil gå i forhandlinger med Vejdirektoratet.