Signe fandt kanyler på stranden: - Jeg er færdig med at bade i bare tæer
Det flyder med kanyler i sandet på de nordjyske strande. Frivillige kæmper for at finde dem, før turistsæsonen begynder.
Signe Simonsen har brugt dage på at rydde op på de nordvestjyske strande, efter det fatale uheld for 12 dage siden, hvor et Mærsk-skib tabte 46 containere i havet ud for kysten i Nordjylland.
Siden har Signe Simonsen, der er en del af den frivillige organisation Race for Oceans, brugt mange timer på at rydde strandene for tonsvis af containerindhold, der er skyllet ind på stradene.
- Det er helt forfærdeligt. Jeg synes, ét styk plastik på stranden er ét for meget, siger Signe Simonsen, mens hun viser blå strimler af plastik, der findes over alt på strandene.
Rederigiganten Mærsk dækker omkostningerne til det store oprydningsarbejde, men det er blandt andet lokale strandfogeder, der leder oprydningen. Og det kan tage måneder.
Lige nu ligger der stadig massevis af småt affald, som kan være farligt.
Blandt andet de mange medicinske infusionssæt, som i flere tilfælde er brudt ud af indpakningen så kanylen ligger frit i sandet.
- Jeg er i hvert fald færdig med at bade i bare tæer - både om vinteren og sommeren. For at at sådan en nål op i foden vil man ikke bede om, siger Signe Simonsen, der selv har fundet flere nåle liggende i sandet.
Mærsk kalder søgningskib hjem
De nordvestjyske stande er blandt de mest populære turistmål i Danmark, og derfor kan det gå ud over turisterhvervet, hvis turisterne vælger andre rejsemål på grund af de vraggodset på stradene.
Mærsk mangler stadig at finde 42 af de 46 tabte containere.
Siden den 25. december har skibet Assister forsøgt at finde de mange containere. Men tirsdag hjemkaldte Mærsk skibet, skriver selskabet i et skriftligt svar til TV2 Nord.
Mærsk har i ugen efter ulykken fået foretaget beregninger af eksterne eksperter, der har forsøgt at klarlægge, hvor eventuelle flydende containere er endt. Det har de blandt andet gjort ved at se på vind-, bølge og strømmønstre.
- Beregningerne konkluderer med meget høj sandsynlighed, at flydende containere fra ulykkesstedet for længst ville være skyllet i land.
- Derfor har vi nu hjemkaldt det bjærgningsfartøj, vi har haft indsat siden 25. december for at lokalisere flydende containere, lyder det fra Mærsk.
Fokus ligger nu i stedet på at lokalisere containere på havbunden i området. Der er to fartøjer på vej. Forventningen har hidtil lydt, at de vil ankomme i går mandag eller i dag tirsdag, men januarstormen kan spænde ben for den plan.
- Det næste skridt bliver at få lokaliseret containerne ved hjælp af bjægningfartøjer, der har sonarudstyr. Næste skridt bliver selve bjærgningen, men der skal et andet type fartøj til, siger Nynne Norman Scheuer, miljø- og sikkerhedschef hos Mærsk.
Lige nu er der østenvind, men når vinden vender, forventer Signe Simonsen, at hun og andre frivillige får travlt med at samle nyt affald, der skyller ind på den nordjyske vestkyst.