Sådan får amerikanske journalister øjnene op for Thy
Foto: Thisted Kommune
Thy er blevet populært at skrive om for amerikanske medier
Thy er igen-igen nævnt i et stort amerikansk medie - denne gang er det i modemagasinet Vogue - og det skyldes blandt andet en turismeorganisation.
For nordvestjyder er det langt fra nyt, at Thy er skønt og dejligt, men nu har det internationale modemagasin Vogue også fået øjnene op for området.
Vogue udnævner nemlig strandene i Thy som Europas bedst bevarede hemmelighed, og det skyldes, at magasinets journalist Brandon Presser blev gjort opmærksom på området.
- En dansk ven fortalte mig om området for omkring fem-seks år siden. Jeg ønskede at besøge stedet tilbage i 2020, men covid satte en stopper for det. Jeg fandt ud af, at der var en efterskole med et dedikeret surf-program i Thy, og så vidste jeg, at jeg også ville udforske Cold Hawaii, skriver journalisten i en mail til TV MIDTVEST og tilføjer:
- Ofte får København en masse spalteplads i amerikanske medier for sine designs og stadigt stigende kvalitet af restauranter, så det var vigtigt for mig at vise en anden side af Danmark, som fortjente den samme opmærksomhed.
Journalisten kørte rundt på den danske vestkyst i seks dage.
Organisation arbejder på at få Danmark i internationale medier
Tidligere er Thy også blevet nævnt i New York Times, CNN og Forbes Magazine, og det er ikke tilfældigt, at udenlandske medier får øjnene op for området.
Der sidder nemlig danske medarbejdere i USA, som arbejder på at få internationale journalister til at skrive om Danmark, fortæller Mads Østergaard, der er PR- og Pressemanager for VisitDenmark i USA.
- I VisitDenmark har vi markedskontorer over hele verden, så mange af de amerikanske journalister, der skriver om Thy og Cold Hawaii, har vi kontaktet og sendt til Danmark, så de med selvsyn kan opleve vores lille land med de mange store oplevelser, fortæller han.
Ifølge manageren er de amerikanske journalister altid på jagt efter en ”hidden gem” – altså et sted der er unikt, og som ikke er overrendt.
- Med den nye direkte SAS-afgang fra New York til Aalborg, så er Nordjylland blevet meget lettere tilgængeligt. Det kan man også se i overnatningstallene, hvor antallet af amerikanske turister er steget, siger han.
Om VisitDenmark
VisitDenmark markedsfører Danmark som rejsemål, så flere internationale ferie- og erhvervsturister får større kendskab til vores land og lyst til at rejse hertil. Det gør vi for at skabe omsætning, vækst og arbejdspladser i hele Danmark.
Formålet er at fremme Danmark som turistmål og derigennem bidrage til at skabe økonomisk vækst inden for det danske turismeerhverv.
VisitDenmarks strategi "Turisme vi kan leve af og leve med mod 2030" fokuserer på fire kerneområder:
International markedsføring, viden og data, internationale relationer og samarbejde i dansk turisme og præsenterer en række indsatser, som alle spiller op til den nationale strategi for bæredygtig udvikling i dansk turisme.
Kilde: VisitDenmark.
Stor omtale for lille destination
I Thy er de stolte af at være nævnt i de internationale medier, fortalte turistchefen mandag til TV MIDTVEST.
Og de har også god grund til det, understreger brandingeksperten Eva Svavars.
- Det er ikke nemt at få så flot omtale i så store amerikanske medier, som Thy har opnået. Oftest siger man i turismebranding, at det kan være svært for en kineser at vide, at der findes flere lande end ét i Skandinavien, og her er det altså lykkedes en lille destination at få så stor omtale, forklarer hun.
Du kan læse den amerikanske journalists historie om sit ophold på Vestkysten her, hvor han også skriver, at han er begejstret for det danske efterskolekoncept.