Sådan skal brændende elbiler slukkes på færger
Foto: PR
Det er ikke i alle situationer, at man vil kunne skubbe en elbil over bord - og hvad gør man så?
For nyligt var Nordjyllands Beredskab ude til en elbil i brand - det betød, at fik testet deres særlige udstyr til lige præcis det. For går der først ild i elbilens batteripakke, skal den under vand i 24 timer.
Men hvad gør man, hvis der opstår brand i en elbil på en færge midt ude på havet. Kan man bare skubbe den over bord? Det spurgte TV2 Nord beredskabschef i Nordjyllands Beredskab, Jan Nedza, om.
- Det er ikke lige til. Hvis den står midt i det hele, og der skal flyttes otte biler, så kan man jo ikke bare skubbe den over bord, siger han.
Ifølge beredskabschefen er der dog ingen fare for, at et sådan scenarie vil ende ud med en synkende skude, hvor kaptajnen går ned med skibet. Ikke desto mindre, er det netop kaptajnen som er brandleder på færgen, og derfor påhviler ansvaret denne person, forklarer beredskabschefen.
- Hvis bare besætningen er hurtig til at få vand nok på, så kan de sagtens holde styr på branden, indtil man kommer i land. Så det er ikke sådan, at fordi der går ild i en elbil, så kommer folk galt afsted, og færgen synker, siger Jan Nedza, beredskabschef i Nordjyllands Beredskab og afviser dermed ethvert Titanic-mareridt fra at kunne realiseres.
Har tænkt scenariet
Færgebesætningen hos Stena Line er velforberedte, hvis eller når en sådan situation skulle opstå.
- Besætningen om bord på alle vores skibe træner løbende på alle forskellige typer hændelser, herunder brand i elbiler, skriver Stefan Elfström, PR og Communications Manager ved Stena Line i et skriftligt svar til TV2 Nord.
- Både forskningen og vores egne erfaringer siger, at en brand i en elbil ikke er farligere, men der er andre risici ved en benzinbilbrand sammenlignet med en elbilbrand.
- Vi har derfor både rutiner og udstyr til alle de forskellige scenarier, der kan opstå ombord. Derfor føler vi os trygge ved at byde både fossilbiler og elbiler velkommen ombord på vores skibe, skriver Stefan Elfström, PR og Communications Manager ved Stena Line.
Efterlyser dialog om overlevering
Når den brændende elbil omsider når i havn, er opgaven dog ikke afsluttet. Tværtimod kan der ligge et større stykke samarbejde for, at ulykken standses bedst og hurtigst muligt.
- Når de lægger til land, så skal der jo ske en overlevering. Så skal vi ud og hjælpe dem, og så skal vi jo gerne have således, at vi i hvert fald har forventningsafstemt med hinanden, hvad vi forventer af den anden part, siger beredskabschef i Nordjyllands Beredskab.
- Vi vil rigtig gerne indgå i dialog med alle de rederier, der lægger til i Nordjylland, som hver især løser opgaven, hvis der går ild i en elbil ombord på deres færger.