Rulleskøjter, badekar og ekstra arbejdskraft: Beredskab har særlig plan for brand i elbiler
Jan Nedza har forberedt sine brandfolk på, hvad de skal gøre, hvis der udbryder brand i en elbil.
Der blev brug for beredskabets særlige "koncept" til slukning af elbiler, da der natten til tirsdag gik ild i en elbil.
- Det er som om, der breder sig en helt anden slags panik, siger Susanne Sømark om sin voldsomme nat.
Det var hendes mands elbil, en Opel Mokka, der natten til tirsdag gik i brand på vejen Vedbæk i Gug.
- Pludselig er der fem brandbiler, der holder her nede af vejen. De er lidt oppe og køre, siger hun.
Og det var ikke uden grund. Det var nemlig første gang, Nordjyllands Beredskab stod med en brand i en elbil, hvor der var gået ild i batteriet.
I løbet af det seneste år har de forberedt sig på netop det, fordi der kommer flere og flere elbiler i Danmark.
Ikke fordi brande i elbiler sker ofte, eller at elbiler har større risiko for at brænde, end benzinbiler har, understreger Jan Nedza, beredskabschef i Nordjyllands Beredskab:
- Det, vi har erfaret, er, at det er sjældent, at der går ild i en elbil, og det er rigtig sjældent, at der går ild i batteripakken i en elbil.
Men hvis der går ild i batteriet, så skal der særlige værktøjer til. Og det var tilfældet ved bilbranden i Gug, hvor beredskabet hejste bilen op i en container med vand, hvor den skal ligge i 24 timer.
- Branden kan genopblusse i lang tid efter, at vi egentlig har slukket den, siger Jan Nedza.
Hør ham forklare proceduren her:
Har øvet sig i et år
De særlige forholdsregler med ekstra mandskab og det ekstra udstyr er blevet indført på alle 36 stationer under Nordjyllands Beredskab i løbet af det seneste år, for at de alle er stand til at håndtere det, hvis en brand i en elbil opstår.
- Vi har haft det med på alle øvelserne, så alle brandfolk kender taktikken, forklarer Jan Nedza.
Brandfolkene har desuden måleudstyr med, så de kan se, hvis der kommer giftig hydrogenfluorid-gas fra batteriet.
Beredskabet har også øvet sig på, hvis der skulle opstå brand i en bil i en parkeringskælder. For også her skal der særligt udstyr til, når det gælder en elbil:
- Der er vi nødt til, når vi har slukket ned og dæmpet branden, at slutte af med at få den ud af parkeringskælderen inden vi kan sige, vi har situationen under kontrol, siger Jan Nedza og fortsætter:
- Der bruger vi sådan nogle små rulleskøjter på under den og ruller den ud, mens vi stadig har vand på den.
Det skyldes, at en elbil typisk vil blokere alle hjulene, når den går i "fejlmode".
Føler du så, at I er godt nok forberedte nu?
- Vi har udstyret, uddannelsen, så vi er rimelig godt rustet, så det er ikke blevet rutine. Det bliver det forhåbentlig aldrig. Men vi er klar, slutter Jan Nedza.