Foto: Illustration: 3. Limfjordsforbindelse.nu
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I dag vedtages den tredje Limfjordsforbindelse - derfor tog det så længe

Det er en milepæl, der nåes, og kulminationen på flere årtiers politiske debat, når et flertal i Folketinget tirsdag eftermiddag stemmer for L 112, "Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse".

Når anlægsloven er vedtaget, har transportministeren formelt fået bemyndigelse til, som det formuleres, "at anlægge en ca. 20 km 4-sporet motorvej vest om Aalborg via Egholm med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord".

Vejen skal stå færdig i 2035.

Sjældent har et nordjysk projekt delt vandene i dén grad, som det er sket her. Tilhængere og modstandere i landsdelen er for længst holdt op med for alvor at forholde sig til hinandens argumenter. Og i de seneste uger er diskussionen for og imod for alvor rykket ind på Christiansborg - også her med en skarp retorik begge veje.

Vejen til dagens vedtagelse har været lang. Der har været talt om en tredje forbindelse i over 50 år, og den politiske proces frem mod i dag har strakt sig over 20 år. Det er der flere grunde til:

For det første var der lokalt længe forskellige meninger om, hvor en ny forbindelse skulle gå. Skulle den gå øst eller vest om Aalborg? Så længe den uenighed fandtes også blandt beslutningstagerne, ville ingen på Christiansborg begynde at tænke på at afsætte penge.

For det andet har planlægningen trukket ud, da først borgmestrene blev enige om at pege på en Egholm-løsning. Det skyldes især, at de ansvarlige myndigheder undervejs adskillige gange har måttet rette ind, fordi modstandere af projektet og/eller andre myndigheder påpegede fejl og mangler i beslutningsgrundlaget.

Chimpanserne på Egholm

I begyndelsen - mens ansvaret for planlægningen lå i det daværende Nordjyllands Amt - blev der af og til trukket på smilebåndet, når hensynet til naturen blev påberåbt. Det var tydeligvis en anden tid.

I 2003 vedtog Nordjyllands Amtsråd et regionplantillæg med dertil hørende VVM-redegørelse for en vestlig forbindelse via Egholm. Naturklagenævnet underkendte imidlertid planen. Amtet havde ikke i tilstrækkelig grad undersøgt, hvilke konsekvenser en ny vej kunne få for fugle og dyr, mente nævnet.

Amtet gjorde i 2006 et nyt forsøg. I den offentlige høring gjorde staten igen indsigelse. Igen var det påvirkningen af naturen, der angiveligt ikke var undersøgt godt nok. Blandt andet burde konsekvenserne undersøges nærmere for strandtudser, den spidssnudede frø og lysbugede knortegæs.

Det var i et øjebliks frustration over den statslige nidkærhed på naturens vegne, at den daværende amtsborgmester Orla Hav (S) kom med sin berømte og lidt kække bemærkning om, at skulle det vise sig, at var der chimpanser på Egholm, var der selvfølgelig en ny situation ...

Staten overtager planlægningen

I amtsrådet, der blev nedlagt med udgangen af 2006, håbede et stort flertal til det sidste på at kunne sætte punktum med vedtagelse af plangrundlaget for en tredje Limfjordsforbindelse. Men få uger før jul måtte de afgående amtspolitikere på grund af et statsligt veto kaste håndklædet i ringen og bede staten - som fra 2007 blev myndighed på området - tage over.

Det statslige vejdirektorat kom i 2011 med endnu en VVM-redegørelse.

Men en anden og helt afgørende forudsætning manglede fortsat: Den politiske vilje til at afsætte de nødvendige penge i form af en såkaldt anlægslov.

Ganske vist har mange - inklusiv alle statsministre fra Anders Fogh Rasmussen (V) og frem - talt for en tredje Limfjordsforbindelse. Men længe blev det ikke til mere end ord.

Både amtets VVM-redegørelse fra 2006 og statens fra 2011 opererede med tre mulige linjeføringer: En østlig - i form af et ekstra tunnelrør ved den nuværende Limfjordstunnel - og to vestlige, der gik enten via Lindholm eller Egholm. De vestlige linjeføringer var de dyreste, men, fremgik det, her ville samfundet få markant større udbytte, målt i procent, af investeringen end ved et ekstra tunnelrør.

I en politisk aftale i 2014, indgået på Christiansborg af Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, var der stadig ingen penge til projektet. Men det blev nu slået fast, at når/hvis der skulle laves en tredje forbindelse ved Aalborg, skulle den gå via Egholm.

"Ikke en statslig opgave"

Et centralt argument for i 2014 at udstikke, hvor en eventuel vej skulle gå, var hensynet til lodsejere langs de tre strækninger. De havde længe følt sig stavnsbundne.

Med 2014-aftalen kunne reservationer af arealer til de to andre mulige linjeføringer opgives, mens man kunne indlede ekspropriation af ejendomme tæt på Egholm-linjen.

Men for mange på Christiansborg var en Egholm-forbindelse stadig en omfartsvej og ikke en statslig opgave. Socialdemokratiets daværende transportordfører, Poul Andersen, formulerede det i forhold til et muligt statsligt engagement sådan, at "alt andet end et ekstra tunnelrør er luftkasteller".

Endnu et skridt mod en anlægslov blev imidlertid taget i 2018. Da satte man i Folketinget på finansloven penge af til en opdatering af VVM-redegørelsen (og det gør man kun, hvis man har tænkt sig senere at vedtage en anlægslov), men alene for en Egholm-forbindelse.

Hvor man i 2006 og 2011 også vurderede andre mulige løsninger, var det - til modstandernes store utilfredshed - kun Egholm-linjen, der blev vurderet denne gang. Begrundelsen lød, at man jo i 2014 havde lagt sig fast på linjeføringen.

Nu opdaterede Vejdirektoratet VVM-redegørelsen, men igen blev materialet udsat for skarp kritik. Ikke kun fra modstandere af linjeføringen, men også af Miljøstyrelsen. Styrelsen havde mange kritikpunkter - herunder at styrelsen højst unormalt ikke var blevet hørt, da miljøkonsekvensrapporten havde været i høring!

Samtidig viste den nye VVM-redegørelse en anden og lavere procentmæssig nytte af Egholm-motorvejen, sammenlignet med tidligere beregninger. Det blev dog til dels forklaret med nye regnemodeller.

Forlig - men lovforslag måtte udsættes

I juni 2021 indgik en lang række partier på Christiansborg forlig om en infrastrukturplan frem mod 2035. Her stod der for første gang på skrift, at man i Folketinget var klar til at bevilje penge til en tredje Limfjordsforbindelse.

Egentlig var det i forlængelse af forliget hensigten at fremsætte forslaget til anlægslov i 2022.

Men Miljøstyrelsens kritik førte til, at denne plan måtte opgives.

I stedet måtte der gennemføres nye, mere dybtgående analyser i miljøkonsekvens-vurderingen. Den ny analyse samt et forslag til anlægslov blev op mod jul sidste år sendt i offentlig høring, men i en så kort periode, at både byrådet i Aalborg, modstanderne og Miljøstyrelsen gjorde anskrig.

Thomas Danielsen (V), som er den 13. transportminister, der har beskæftiget sig med projektet, siden staten i 2007 overtog planlægningen, meddelte, at høringsfristen -11. januar i år - ikke blev udsat.

Nu skulle det være!

Da fristen udløb, stod det klart, at Miljøstyrelsen endnu en gang ikke var tilfreds. Der foregik i ugerne derefter en række møder mellem styrelsen og Vejdirektoratet - møder, som til slut førte til (uden at alle detaljer om forløbet er offentligt kendt), at Miljøstyrelsen stillede sig tilfreds.

Hvorefter transportministeren 28. februar fremsatte lovforslaget.

Syv partier stemmer for

Efterfølgende har forslaget været heglet igennem i folketingssalen og i flere samråd. Det sidste samråd holdes faktisk tirsdag morgen, få timer før tredjebehandlingen i folketingssalen, på initiativ af Torsten Gejl (ALT).

Der er stillet 70 skriftlige spørgsmål til ministeren, som i transportudvalget og i folketingssalen har måttet lægge ryg til beskyldninger fra andre folketingsmedlemmer om, at han manipulerer, vildleder og lyver. Ministeren har svaret igen med at beskylde navngivne folketingskolleger for at sprede misinformation.

Retorikken har fra især Alternativet og løsgængeren Theresa Scavenius været så hård, at tre andre partier, der også er imod forbindelsen, Enhedslisten, SF og Det Radikale Venstre, har holdt sig i baggrunden i slutspurten. De stemmer imod, men de har ikke deltaget i angrebene på ministeren. For Det Radikale Venstre er der tale om en særlig balancegang. Partiet er med i aftalen fra 2021 om bl.a. Limfjordsforbindelsen, men har valgt at træde ud af denne del af aftalen med den begrundelse, at der er for lidt tid til at overveje alternativer.

De aktive og velorganiserede modstandere af projektet i Nordjylland, organiseret i Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, har varslet retslige skridt, ligesom det er lykkedes dem at interessere Europa-Parlamentets borgerklageudvalg for sagen.

Syv andre partier med et stort flertal i Folketinget har imidlertid i den såkaldte betænkning, som altid skrives op til tredje og sidste behandling af et lovforslag, tilkendegivet, at de stemmer for lovforslaget, som det er fremsat.

Så det er sikkert, at loven bliver vedtaget 14. maj 2024.

Men lige så sikkert er det, at det sidste ord ikke er sagt.

Kommunalt tilskud skal betales hurtigere

I byrådet i Aalborg vil projektet med garanti dukke frem i debatten op til hvert nyt kommunalt budget de næste år. En ret så uortodoks alliance, kaldet Aalborg-alliancen, stillede nemlig - for at fremme den politiske proces - 600 mio. kommunale kroner i udsigt som medfinansiering af milliard-projektet.

Kommunen forventede, at der skulle erlægges 30 mio. kr. årligt i 20 år. Men da anlægsloven blev fremsat, fremgik det, at staten forventede at få 60 mio. kr. årligt i de kommende 10 år. Kommunen har allerede hensat 177,5 mio. kr., men skal altså i de kommende års budgetter finde yderligere 422,5 mio. kr.

Det radikale byrådsmedlem Daniel Nyboe Andersen, som frygter ekstra nedskæringer som følge af tilskuddet de kommende år, bad for nylig kommunens økonomi-forvaltning uddybe baggrunden for, at pengene skal falde dobbelt så hurtigt i forhold til, hvad kommunen hidtil havde regnet med.

Svaret er ganske lakonisk: "Afbetalingsprofilen fremgår af udkastet til anlægslov. Der foreligger ingen forudgående aftale mellem Aalborg Kommune og staten om dette".


Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Byfest var ved at dø: Redning blev billige øl og gamle traditioner

Sidste år kunne Kimbrerfesten i Aars melde om rekordoverskud.

På programmet er blandt andet musik, optog, strip, billige bajer - og gule ærter.

Og så er der revy.

Kimbrerfesten i Aars har eksisteret siden 1947. Og Pia Havbro fra Aars har været en del af Kimbrerrevyen i 22 år. Kun afbrudt af to graviditeter.

- Jeg kan ikke undvære det, konstaterer hun.

Inden hver forestilling tager hele revyholdet et Dr. Nielsen shot. Engang prøvede revyformanden uden, og den gik ikke, fortalte Pia Havbro. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Onsdag var der generalprøve på dette års forestilling, som bliver vist flere gange under dette års Kimbrerfest, der løber af stablen denne weekend. Flere af forestillingerne er udsolgt. Og så lang tid folkene bag kan huske, har Kimbrerfest også været lig med revy.

- Det er så sjovt, når vi står på scenen, og der er gang i teltet. Mange af os har været med i mange, mange år, så vi er blevet en lille familie, siger Pia Havbro og fortæller, at også publikum er gengangere.

- Vi har sågar flere, der ser revyen to gange.

Revyen tager udgangspunkt i sjove begivenheder fra året - og der sniger sig også flere elementer ind fra lokalområdet.

- Vi er amatører, og det er kun for sjov. Vi er ikke forpligtet ud over evne, så hvis vi glemmer noget eller laver fejl, så er det helt ok.

Torsdag slog de deltagerrekord med 4000 gæster mod sidste års 3500. Fredag kom 8500 gæster forbi for blandt andet at høre musikeren Gobs. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Rekordoverskud

Sidste år slog Kimbrerfesten rekord. De otte foreninger bag kunne nemlig dele 652.000 kroner.

Men sådan har det ikke altid været. For før coronapandemien trak tænder ud på alle sociale begivenheder, valgte folkene bag at flytte Kimbrerfesten ud af midtbyen.

Og det havde nær kostet byfesten livet. For der var ikke ligeså stor opbakning til festen udenfor byen, fortæller Allan Mølgaard, der er medlem af Kimbrerfestkomiteen.

Flere aktiviteter under Kimbrerfesten kunne meldes udsolgt allerede før festen gik i gang. Det var blandt andet modeshowet om torsdagen, revymiddagen og stegt flæsk spisning. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Efter coronapandemien valgte bestyrelsen at genoptage byfesten i anlægget i Aars, og pludselig kom opbakningen tilbage.

- Vi lavede lidt nytænkning og fik nogle friske kræfter til, og så beholdt vi de gamle dyder, men med et twist af noget nyt, og det må man sige, der er lykkedes, siger Martin Dahl, der er formand for Kimbrerfestkomiteen.

Allerede nu er der forventninger om at overgå sidste års besøgstal på 17.000 gæster. Ifølge Martin Dahl kvitterer gæsterne for den gammeldags måde at holde byfest på, med stegt flæsk, revy, billigere priser i baren, strip, gule ærter og optog.

- Nogle siger, det måske ikke hører tiden til mere, men vi mener, vi har succes med det hele, så vi er lidt gammeldags på nogle punkter, og det holder vi ved, siger Martin Dahl.

Kan ikke undvære overskud

Også foreningerne bag er glade for, at der atter er stor opbakning til Kimbrerfesten. For overskuddet luner i foreningskasserne.

- Det er et godt tilskud til de unge. For så er der en masse materiale og gode timer, vi kan give til børnene og de unge, på baggrund af det, vi tjener hernede, siger formand for Aars Idrætsklub, Per Mølgaard.

Selvom der ifølge Per Mølgaard, formand for Aars Idrætsklub, var stor opbakning fra klubbens medlemmer, så har de de senere år haft svært ved at finde frivillige, og de må derfor finde alternative metoder. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Hos Aars Tennisklub er pengene fra sidste års Kimbrerfest gået til en ny padelbane.

- Så slap vi for at søge fonde, så det er vi glade for, siger formand for Aars Tennisklub, Jesper Kristensen.

Foreningerne bag skal til gengæld hjælpe ved at skaffe frivillige hænder - og ifølge de to formænd, er det ikke pengene, der er det vigtigste. Det er at skabe en god fest.

- Vi vil da helst heller ikke undvære pengene, for så skulle vi ud og banke på døre og spørge det lokale erhvervsliv, så de er vigtige, men det er vigtigst at skabe en god fest, siger Per Mølgaard.

Jesper Kristensen (t.h) er formand for Aars Tennisklub, og en af dem, der både skal skaffe frivillige til byfesten, og selv være en. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

- Svært ikke at smile

Kimbrerfestkomiteen har også allerede armene over hovedet, selvom dette års overskud ikke er opgjort endnu. For allerede på førstedagen, torsdag, kom flere mennesker forbi end hidtil. Og vejret spiller en kæmpe rolle, siger formanden.

- Det er svært ikke at smile, siger Martin Dahl.

Revyskuespillerinden Pia Havbro glæder sig da også over, at hun kan se frem til at spille revy i revyteltet mange år endnu.

- Jeg er så glad for, der var nogle stærke folk bag, der ikke ville lade den her byfest dø, siger hun.

Herning Tivolipark er at finde til byfesten. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Kimbrerfesten fortsætter søndag, hvor blandt andet børnehittet Onkel Reje kommer og optræder.


Foto:

Fredag blev der indgået budgetforlig i Jammerbugt Kommune imellem 21 medlemmer i kommunalbestyrelsen. Herunder Dansk Folkeparti, Venstre, Socialistisk Folkeparti og Socialdemokratiet.

- Vi har i Jammerbugt kommune en tradition for brede budgetforlig, hvilket vi fortsætter med i dette års budgetaftale, lyder det fra borgmester i Jammerbugt Kommune Mogens Christen Gade.

Budgetlægningen har ifølge borgmesteren været udfordrende, og det har været nødvendigt at træffe svære beslutninger. Allerede i juni måned blev der vedtaget reduktioner i budgettet for budget 2024 og budget 2025.

- I budgetprocessen har vi haft fokus på at sikre et solidt budget, og det er igen lykkedes os at prioritere de store serviceområder på trods af et stramt udgangspunkt, konstaterer borgmesteren.

Derfor er det også lykkedes at afsætte midler til at sikre den demografiske udvikling både i forhold til børnepasning, skole og seniorområdet.

På beskæftigelsesområdet ses der fortsat store stigninger i udgifterne til især seniorpension og førtidspension. For at imødekomme disse stigninger i udgifter er der i 2025 afsat samlet 33,2 millioner kroner til området, mens der er afsat 22,4 millioner kroner til ældreområdet.

Derudover oplyser borgmesteren, at der investeres bredt i Jammerbugt Kommune med både store og små investeringer. Der er blandt andet afsat midler i 2025 til Masterplan i Brovst samt Tandklinik ved Sundhedshuset i Brovst. Samtidig afsættes der flere penge i 2025 til asfalt og bygningsvedligeholdelse.

I budgettet for 2026 afsættes der desuden penge til investering i Nr. Halne skole, cykelsti ved Kvorupvej i Pandrup samt cykelsti til Biersted.

 Og så vil Jammerbugt Kommune fortsætte den grønne omstilling ved at udskifte den resterende del af kommunens gadelamper til LED-belysning i løbet af 2025.

Budgettet godkendes endeligt, når Kommunalbestyrelsen 2. behandler det den 11. oktober 2024.


Foto: Aalborg Lufthavn

Raser over kommunal støtte til lufthavn: Frygter det går udover forbrugerne

Preben Bang Henriksen (V) planlægger endnu en gang at tage sagen med til transportministeren.

- Jeg er temmelig rystet over det her.

Sådan lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem Preben Bang Henriksen (V).

Han raser over, at Aarhus Lufthavn gennem de seneste 10 år har fået tilført flere hundrede millioner kroner i kommunal støtte, for at lufthavnen kunne holde sig på vingerne – men det er en ulige konkurrencesituation ifølge folketingspolitikeren.

- Mange, mange, mange millioner går til Aarhus Lufthavn og ingenting til Aalborg Lufthavn. Det skaber en skævvridning i konkurrencen, det er klart, konstaterer han.

Også bestyrelsesformand i Aalborg Lufthavn, Thomas Kastrup-Larsen, mener, at de store milliontilskud fra ejerkommunerne i Østjylland er med til at skabe en uholdbar konkurrencesituation hos de jyske lufthavne.

- De bruger pengene til blandt andet at give til flyselskaber og på andre måder rykke hele konkurrencebilledet, så vi i den anden ende skal betale mere til flyselskaberne for at få dem til at lave ruter hos os. Så de laver en forrykning af hele konkurrencebilledet i Jylland, og det rammer både Aalborg og Billund Lufthavn, forklarer han.

Aalborg Kommune fortæller til Transportministeriet, at de ikke har givet tilskud til Aalborg Lufthavn siden 2016. Den nordjyske lufthavn lever altså helt og aldeles for egne tjente penge – modsat Aarhus Lufthavn, der de seneste 10 år ifølge Thomas Kastrup-Larsen har fået hele 591 millioner kroner i kommunale tilskud.

Behov for et kig på reglerne

Både Aalborg Lufthavn og Preben Bang Henriksen frygter, at den såkaldte konkurrenceskævvridning i sidste ende kommer til at gå ud over forbrugernes pengepung, og derfor har de begge et klart håb.

 - Nu ved jeg, de havde et stort underskud sidste år, og de kommer også til at få et stort underskud i år, men så må de jo rette forretningen op og drive den på nogle bæredygtige vilkår, i stedet for at den offentlige kasse skal finansiere dem, det ser vi i Aalborg Lufthavn meget gerne ske, påpeger Thomas Kastrup-Larsen.

Preben Bang Henriksen planlægger endnu en gang at tage sagen med til transportministeren, ligesom han også opfordrer Aalborg Lufthavn til at søge juridisk afklaring på, hvorvidt den offentlige støtte er i overensstemmelse med EU-reglerne for den frie konkurrence.

- Jeg synes ærligt talt, at det her virker som et eksempel på det stik modsatte af fri konkurrence, siger politikeren.

Et konkurrencebaseret samfund

Bestyrelsesformand Thomas Kastrup-Larsen kan glæde sig over, at Aalborg Lufthavn netop har haft sin bedste august måned i seks år målt på antallet af passagerer – her kom flere end 133.000 gæster gennem dørene i den nordjyske lufthavn.

Helt så succesfuldt går det ikke i Aarhus Lufthavn, og derfor har der gennem årene været behov for økonomisk hjælp fra både ejerkommunerne – Aarhus, Norddjurs og Syddjurs – og fra private.

- Jeg ser Aarhus Lufthavn som sådan en businesscase, der er baseret på håb og politiske ambitioner og meget lidt på konkret forretning - og det synes jeg, de skal få rettet op på og konkurrere på lige kommercielle vilkår med os andre, pointerer Thomas Kastrup-Larsen.

Preben Bang Henriksen forstår ikke, hvorfor Aarhus Lufthavn gang på gang kan hjælpes med kommunale midler.

- Hvis de er nødt til at lukke, så er det jo altså ikke vores skyld. Vi lever i et samfund, der er konkurrencebaseret, og det er nu en gang rimelig sundt, at alt ikke styres af staten, så Aarhus Lufthavn må jo indrette sig derefter og foretage de besparelser, de kan, lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem.

TV2 Nord har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V).


Foto: Pia Egeberg, TV2 Nord

Se billederne: Brandmænd fra hele verden indtager nordjysk by

For første gang nogensinde udspiller brandmændenes OL, World Firefighters Games, sig på dansk grund. Begivenheden blev skudt i gang lørdag i Aalborg, og derfor var byens gader fyldt med brandmænd fra hele verden, da den officielle åbningsceremoni blev afholdt.

Over den næste uge vil brandmændene dyste i over 50 discipliner. De varierer fra udbredte idrætsgrene som badminton, atletik og golf til mere eksotiske discipliner som kast med hestesko og svømning med finne. Så vil der desuden også være discipliner, der tager udgangspunkt i jobbet som brandmand.

- Jeg tror, forventningen er at se en hel masse sjove sportsgrene og få noget socialt samvær med en hel masse brandfolk fra alle mulige nationer og få nogle kontakter rundt omkring i verden, lyder det fra Dennis Møller Hovn, der er en af de dansk deltagende brandmænd.

Oprindeligt skulle Aalborg have været vært for World Firefighters Games i 2020, men corona-pandemien betød først en udsættelse til 2021 og sidenhen endnu en til 2024.

- Det er fuldstændig fantastisk, for vi har ventet seks år på det. Vi har gjort en stor indsats for at komme her, og vi er meget taknemmelige for at være her, og for at Aalborg vil afholde konkurrencen her. Vi har taget en hel del med hertil fra New Zealand, lyder det fra Britt Reed, der også deltager.

Omkring 1.500 deltagere og pårørende deltager. Hong Kong, Sverige, England, Tyskland, Polen og Holland har flest deltagere.

Se billeder herunder:

Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord
Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord
Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord
Foto: Pia Egeberg, TV2 Nord

Aalborg Universitet om kemieksplosion: - Vi er dybt berørt

Fire personer er lørdag kommet til skade efter en eksplosion ved et af Aalborg Universitets kemishow på Tønder Bibliotek.

Her er en 22-årig mand kom svært til skade, og er blev bragt til behandling på sygehuset. Han er dog uden for livsfare.

Derudover er tre børn kommet lettere til skade. De to af børnene er kørt til behandling på sygehus, mens det tredje barn havde mindre skader, der ikke var behandlingskrævende.

I alt var 40 personer til stede, og forældre til alle tilskadekomne børn er underrettet ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi.

Institutleder for kemi- og biovidenskab, Kim Lambertsen Larsen, skriver i en SMS til TV2 Nord, at to kemishowkoordinatorer er på vej til Tønder for at tale med de studerende.

- Vi er selvfølgelig dybt berørte af det, som er sket.

- Vi vil gerne levere viden om naturvidenskab på en let tilgængelig måde, men ingen skal komme til skade, når studerende fra Aalborg Universitet har kemishows, lyder det fra institutlederen.

Han oplyser desuden, at man er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcis er sket.