Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I dag vedtages den tredje Limfjordsforbindelse - derfor tog det så længe

Foto: Illustration: 3. Limfjordsforbindelse.nu

Det er en milepæl, der nåes, og kulminationen på flere årtiers politiske debat, når et flertal i Folketinget tirsdag eftermiddag stemmer for L 112, "Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse".

Når anlægsloven er vedtaget, har transportministeren formelt fået bemyndigelse til, som det formuleres, "at anlægge en ca. 20 km 4-sporet motorvej vest om Aalborg via Egholm med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord".

Vejen skal stå færdig i 2035.

Sjældent har et nordjysk projekt delt vandene i dén grad, som det er sket her. Tilhængere og modstandere i landsdelen er for længst holdt op med for alvor at forholde sig til hinandens argumenter. Og i de seneste uger er diskussionen for og imod for alvor rykket ind på Christiansborg - også her med en skarp retorik begge veje.

Vejen til dagens vedtagelse har været lang. Der har været talt om en tredje forbindelse i over 50 år, og den politiske proces frem mod i dag har strakt sig over 20 år. Det er der flere grunde til:

For det første var der lokalt længe forskellige meninger om, hvor en ny forbindelse skulle gå. Skulle den gå øst eller vest om Aalborg? Så længe den uenighed fandtes også blandt beslutningstagerne, ville ingen på Christiansborg begynde at tænke på at afsætte penge.

For det andet har planlægningen trukket ud, da først borgmestrene blev enige om at pege på en Egholm-løsning. Det skyldes især, at de ansvarlige myndigheder undervejs adskillige gange har måttet rette ind, fordi modstandere af projektet og/eller andre myndigheder påpegede fejl og mangler i beslutningsgrundlaget.

Chimpanserne på Egholm

I begyndelsen - mens ansvaret for planlægningen lå i det daværende Nordjyllands Amt - blev der af og til trukket på smilebåndet, når hensynet til naturen blev påberåbt. Det var tydeligvis en anden tid.

I 2003 vedtog Nordjyllands Amtsråd et regionplantillæg med dertil hørende VVM-redegørelse for en vestlig forbindelse via Egholm. Naturklagenævnet underkendte imidlertid planen. Amtet havde ikke i tilstrækkelig grad undersøgt, hvilke konsekvenser en ny vej kunne få for fugle og dyr, mente nævnet.

Amtet gjorde i 2006 et nyt forsøg. I den offentlige høring gjorde staten igen indsigelse. Igen var det påvirkningen af naturen, der angiveligt ikke var undersøgt godt nok. Blandt andet burde konsekvenserne undersøges nærmere for strandtudser, den spidssnudede frø og lysbugede knortegæs.

Det var i et øjebliks frustration over den statslige nidkærhed på naturens vegne, at den daværende amtsborgmester Orla Hav (S) kom med sin berømte og lidt kække bemærkning om, at skulle det vise sig, at var der chimpanser på Egholm, var der selvfølgelig en ny situation ...

Staten overtager planlægningen

I amtsrådet, der blev nedlagt med udgangen af 2006, håbede et stort flertal til det sidste på at kunne sætte punktum med vedtagelse af plangrundlaget for en tredje Limfjordsforbindelse. Men få uger før jul måtte de afgående amtspolitikere på grund af et statsligt veto kaste håndklædet i ringen og bede staten - som fra 2007 blev myndighed på området - tage over.

Det statslige vejdirektorat kom i 2011 med endnu en VVM-redegørelse.

Men en anden og helt afgørende forudsætning manglede fortsat: Den politiske vilje til at afsætte de nødvendige penge i form af en såkaldt anlægslov.

Ganske vist har mange - inklusiv alle statsministre fra Anders Fogh Rasmussen (V) og frem - talt for en tredje Limfjordsforbindelse. Men længe blev det ikke til mere end ord.

Både amtets VVM-redegørelse fra 2006 og statens fra 2011 opererede med tre mulige linjeføringer: En østlig - i form af et ekstra tunnelrør ved den nuværende Limfjordstunnel - og to vestlige, der gik enten via Lindholm eller Egholm. De vestlige linjeføringer var de dyreste, men, fremgik det, her ville samfundet få markant større udbytte, målt i procent, af investeringen end ved et ekstra tunnelrør.

I en politisk aftale i 2014, indgået på Christiansborg af Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, var der stadig ingen penge til projektet. Men det blev nu slået fast, at når/hvis der skulle laves en tredje forbindelse ved Aalborg, skulle den gå via Egholm.

"Ikke en statslig opgave"

Et centralt argument for i 2014 at udstikke, hvor en eventuel vej skulle gå, var hensynet til lodsejere langs de tre strækninger. De havde længe følt sig stavnsbundne.

Med 2014-aftalen kunne reservationer af arealer til de to andre mulige linjeføringer opgives, mens man kunne indlede ekspropriation af ejendomme tæt på Egholm-linjen.

Men for mange på Christiansborg var en Egholm-forbindelse stadig en omfartsvej og ikke en statslig opgave. Socialdemokratiets daværende transportordfører, Poul Andersen, formulerede det i forhold til et muligt statsligt engagement sådan, at "alt andet end et ekstra tunnelrør er luftkasteller".

Endnu et skridt mod en anlægslov blev imidlertid taget i 2018. Da satte man i Folketinget på finansloven penge af til en opdatering af VVM-redegørelsen (og det gør man kun, hvis man har tænkt sig senere at vedtage en anlægslov), men alene for en Egholm-forbindelse.

Hvor man i 2006 og 2011 også vurderede andre mulige løsninger, var det - til modstandernes store utilfredshed - kun Egholm-linjen, der blev vurderet denne gang. Begrundelsen lød, at man jo i 2014 havde lagt sig fast på linjeføringen.

Nu opdaterede Vejdirektoratet VVM-redegørelsen, men igen blev materialet udsat for skarp kritik. Ikke kun fra modstandere af linjeføringen, men også af Miljøstyrelsen. Styrelsen havde mange kritikpunkter - herunder at styrelsen højst unormalt ikke var blevet hørt, da miljøkonsekvensrapporten havde været i høring!

Samtidig viste den nye VVM-redegørelse en anden og lavere procentmæssig nytte af Egholm-motorvejen, sammenlignet med tidligere beregninger. Det blev dog til dels forklaret med nye regnemodeller.

Forlig - men lovforslag måtte udsættes

I juni 2021 indgik en lang række partier på Christiansborg forlig om en infrastrukturplan frem mod 2035. Her stod der for første gang på skrift, at man i Folketinget var klar til at bevilje penge til en tredje Limfjordsforbindelse.

Egentlig var det i forlængelse af forliget hensigten at fremsætte forslaget til anlægslov i 2022.

Men Miljøstyrelsens kritik førte til, at denne plan måtte opgives.

I stedet måtte der gennemføres nye, mere dybtgående analyser i miljøkonsekvens-vurderingen. Den ny analyse samt et forslag til anlægslov blev op mod jul sidste år sendt i offentlig høring, men i en så kort periode, at både byrådet i Aalborg, modstanderne og Miljøstyrelsen gjorde anskrig.

Thomas Danielsen (V), som er den 13. transportminister, der har beskæftiget sig med projektet, siden staten i 2007 overtog planlægningen, meddelte, at høringsfristen -11. januar i år - ikke blev udsat.

Nu skulle det være!

Da fristen udløb, stod det klart, at Miljøstyrelsen endnu en gang ikke var tilfreds. Der foregik i ugerne derefter en række møder mellem styrelsen og Vejdirektoratet - møder, som til slut førte til (uden at alle detaljer om forløbet er offentligt kendt), at Miljøstyrelsen stillede sig tilfreds.

Hvorefter transportministeren 28. februar fremsatte lovforslaget.

Syv partier stemmer for

Efterfølgende har forslaget været heglet igennem i folketingssalen og i flere samråd. Det sidste samråd holdes faktisk tirsdag morgen, få timer før tredjebehandlingen i folketingssalen, på initiativ af Torsten Gejl (ALT).

Der er stillet 70 skriftlige spørgsmål til ministeren, som i transportudvalget og i folketingssalen har måttet lægge ryg til beskyldninger fra andre folketingsmedlemmer om, at han manipulerer, vildleder og lyver. Ministeren har svaret igen med at beskylde navngivne folketingskolleger for at sprede misinformation.

Retorikken har fra især Alternativet og løsgængeren Theresa Scavenius været så hård, at tre andre partier, der også er imod forbindelsen, Enhedslisten, SF og Det Radikale Venstre, har holdt sig i baggrunden i slutspurten. De stemmer imod, men de har ikke deltaget i angrebene på ministeren. For Det Radikale Venstre er der tale om en særlig balancegang. Partiet er med i aftalen fra 2021 om bl.a. Limfjordsforbindelsen, men har valgt at træde ud af denne del af aftalen med den begrundelse, at der er for lidt tid til at overveje alternativer.

De aktive og velorganiserede modstandere af projektet i Nordjylland, organiseret i Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, har varslet retslige skridt, ligesom det er lykkedes dem at interessere Europa-Parlamentets borgerklageudvalg for sagen.

Syv andre partier med et stort flertal i Folketinget har imidlertid i den såkaldte betænkning, som altid skrives op til tredje og sidste behandling af et lovforslag, tilkendegivet, at de stemmer for lovforslaget, som det er fremsat.

Så det er sikkert, at loven bliver vedtaget 14. maj 2024.

Men lige så sikkert er det, at det sidste ord ikke er sagt.

Kommunalt tilskud skal betales hurtigere

I byrådet i Aalborg vil projektet med garanti dukke frem i debatten op til hvert nyt kommunalt budget de næste år. En ret så uortodoks alliance, kaldet Aalborg-alliancen, stillede nemlig - for at fremme den politiske proces - 600 mio. kommunale kroner i udsigt som medfinansiering af milliard-projektet.

Kommunen forventede, at der skulle erlægges 30 mio. kr. årligt i 20 år. Men da anlægsloven blev fremsat, fremgik det, at staten forventede at få 60 mio. kr. årligt i de kommende 10 år. Kommunen har allerede hensat 177,5 mio. kr., men skal altså i de kommende års budgetter finde yderligere 422,5 mio. kr.

Det radikale byrådsmedlem Daniel Nyboe Andersen, som frygter ekstra nedskæringer som følge af tilskuddet de kommende år, bad for nylig kommunens økonomi-forvaltning uddybe baggrunden for, at pengene skal falde dobbelt så hurtigt i forhold til, hvad kommunen hidtil havde regnet med.

Svaret er ganske lakonisk: "Afbetalingsprofilen fremgår af udkastet til anlægslov. Der foreligger ingen forudgående aftale mellem Aalborg Kommune og staten om dette".


Se listen: Her bor de vådeste, frækkeste og mest kinky nordjyder

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Nordjyderne er godt repræsenteret i 2024.

De årlige statistikker fra Sinful.dk er igen landet, og endnu en gang beviser nordjyderne, at de er nogle af landets frækkeste. 

Sidste år var det kun Løkken, der var at finde på sexshoppens liste, men i år er hele tre nordjyske byer kommet på. Og igen i år er Løkken at finde på en fræk førsteplads.

I 2023 indtog Løkken førstepladsen i kategorien 'Landets stærkeste underliv', og i år er det kategorien 'Årets vådeste by', som vendelboerne indtager førstepladsen i.

Det er nemlig i Løkken, at der er blevet købt mest glidecreme fra Sinful.dk gennem 2024. Her har vendelboerne nemlig købt 3,59 gange så meget glidecreme per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Derudover er Løkken igen i år at finde på flere lister. Den vendsysselske by er nemlig også nummer tre på listen over de frækkeste byer. Her er der nemlig solgt 2,64 flere stykker sexlegetøj per indbygger end landsgennemsnittet. I 2023 indtog Løkken tredjepladsen på selvsamme liste med 2,5 stykker sexlegetøj.

Top 10 frækkeste byer

  1. Humlebæk 2,79

  2. Skævinge 2,66

  3. Løkken 2,64

  4. Rødby 2,58

  5. Græsted 2,45

  6. Odense NV 2,20

  7. Faaborg 2,15

  8. Aakirkeby 1,92

  9. Aarhus C 1,83

  10. Randers C 1,74

* tallet indikerer, hvor mange gange, der er købt sexlegetøj i byen i forhold til landsgennemsnittet

Kilde: Sinful.dk

Flere byer at finde på listerne

I år står Løkken dog ikke alene på sexshoppens frække liste. Både Aalborg C og Sindal gør nemlig byen selskab.

Sindal er nemlig den by i landet, der har købt mest lingeri per indbygger på Sinful.dk i 2024, og dermed har den nordjyske by vundet kategorien 'Landets frækkeste undertøj'. Faktisk har indbyggerne i Sindal købt 4,22 gange så meget lingeri per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Samtidig er Aalborg C igen at finde på en liste. Aalborgenserne indtager nemlig tredjepladsen på listen over de mest kinky byer i landet.

Årets mest kinky byer er fundet ved at udregne, hvilke byer der har købt mest bondage sexlegetøj. Det vil sige, at aalborgenserne køber 3,67 gange så meget kinky sexlegetøj som landsgennemsnittet.

Top 10 mest kinky byer

  1. Slagelse 4,77

  2. Brabrand 3,90

  3. Aalborg C 3,67

  4. Oksbøl 2,80

  5. Rødby 2,60

  6. Grænsted 2,43

  7. Højbjerg 2,12

  8. København SV 2,00

  9. Randers C 1,99

  10. Aakirkeby 1,85

Kilde: Sinful.dk

Det fremgår desuden af Sinful.dk, at det overvejende er mænd, der køber sexlegetøj på sexshoppen. Hele 58 procent af brugerne var nemlig mænd.

Samtidig er årets frækkeste navne for 2024 Maria og Jesper. Det er nemlig de navne, der er gået flest gange igen på ordresedlerne.

De frækkeste navne

  1. Maria og Jesper

  2. Michael og Cecilie

  3. Mikkel og Mette

  4. Thomas og Camilla

  5. Christian og Emma

  6. Daniel og Pernille

Kilde: Sinful.dk


Flere hunde forgiftes - direktør ser klar sammenhæng

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Dyreforsikringsselskab får langt flere anmeldelser om forgiftninger af hunde.

Det vrimler med dem i naturen, og de efterladte nikotinposer er dødelige for dyr.

TV2 Nord har tidligere beskrevet, hvordan Ann Hvarregaard i november måtte give sin fire måneder gamle hvalp Olga kunstigt åndedræt foran sine børn, efter hunden havde slikket på en nikotinpose, den fandt i naturen.

Og hun er langt fra den eneste.

Stigning i anmeldelser

Dyreforsikringsselskabet Agria har nemlig de seneste år registreret antallet af nikotinforgiftede hunde, og det seneste år er antallet steget markant.

- Sammenlignet med samme periode sidste år er der tale om en stigning på hele 52 procent i antallet af anmeldte nikotinforgiftninger blandt hunde, siger Tine Stabell, direktør for dyreforsikringsselskabet Agria.

Tine Stabell fortæller, at selv små mængder nikotin er farlige for dyr, og at hvalpe er særligt udsatte. Hun sammenligner hvalpene med små børn, der er nysgerrige på sine omgivelser og smager på det meste, de kan komme i nærheden af.

- Fordi hundehvalpe fysisk er mindre i størrelsen, får de relativt mere nikotin i kroppen end en voksen hund, når de spiser en nikotinpose, siger direktøren.

Nikotinposer flyder i naturen

TV2 Nord kunne tirsdag fortælle, hvordan det flyder med cigaretskodder og nikotinposer i den nordjyske natur.

Dette års Masseeksperiment viste nemlig, at nikotinposerne vinder frem, mens cigaretskodderne fortsat fylder.

I år deltog 2112 elever fra 31 skoler i region Nordjylland i Masseeksperimentet, og de fandt altså tilsammen 1196 cigaretskodder i den nordjyske natur, mens man på landsplan fandt hele 5819 stykker nikotinposer i naturen.

Men selvom cigaretskodderne på papiret fylder mest, så var det noget helt andet, som man oplevede hos 4. klasseseleverne på Skolegades Skole i Brønderslev.

- Jeg har oplevet, at I takt med at antallet af cigaretskodder falder, så er der mange flere snusposer rundt i naturen. Nikotinaffald er ikke blevet mindre, konstaterer Torben Madsen, der er lærer for 4. klassen, som deltog i masseeksperimentet.

Han deltog desuden også i masseeksperimentet tilbage i 2019.

Forebyggelse af nikotinforgiftning hos hunde

  1. Hold nøje øje med din hund, når du lufter den – lad derfor mobilen blive i lommen på gåturen og hav fokus på hunden.

  2. Træn hunden til at reagere på en "slip"-kommando.

  3. Hav altid lækre godbidder med, når du går tur, så du kan bytte, hvis hunden får fat i noget, du mistænker kan være farligt.

  4. Undgå at lufte hunden på områder med meget snusaffald, såsom ved skoler, stoppesteder eller lignende.

Kilde: Agria Dyreforsikring

Mørketal

De mange nikotinforgiftninger blandt hunde hænger ifølge Agrias direktør sammen med en øget mængde dumpede stykker snus i naturen.

- I perioden fra 2017 til 2021 registrerede Agria Dyreforsikring en fordobling i antallet af generelle forgiftningsskader. Samtidig begyndte vi at se en sammenhæng imellem stigningen og udbredelsen af de såkaldte røgfrie nikotinprodukter, forklarer Tine Stabell, direktør i Agria.

Selvom antallet af registrerede tilfælde er fordoblet, frygter Tine Stabell, at antallet er endnu højere. Det skyldes, at tilfældet kun registreres, hvis det fremgår af skadesanmeldelsen.

- Det er kun, hvis ejeren rent faktisk har observeret hunden indtage en snus- eller nikotinpose, eller hvis dyrlægen har konstateret det, at det bliver registreret som årsag, siger direktøren.


Hvorfor væltede 200 tons tung kran? Svaret lader vente på sig

Arbejdstilsynet har endnu ikke kunnet fastslå, om der skete brud på reglerne, da en stor kran væltede i Østerild.

Hvad var det, der gik galt, da en 200 tons tung kran pludselig væltede på det nationale testcenter for vindmøller i Østerild i Thisted Kommune?

Det er tilsyneladende ikke så let at få opklaret.

Kollapset skete 28. november, men Arbejdstilsynet har endnu ikke udgivet en endelig rapport, der fastslår årsagen.

TV MIDTVEST har nu fået aktindsigt i tilsynets besøgsrapport, som blev udsendt 4. december.  Det fremgår af rapporten, at tilsynet normalt kan nå at behandle en sag på under 14 dage, men i nogle tilfælde kan der gå længere tid.

Præcist hvorfor sagen endnu ikke er afgjort, ønsker tilsynet ikke at kommentere, men det fremgår af besøgsrapporten, at man "afventer svar på krandata" for at kunne træffe en afgørelse.

- Vi er ved at tage stilling til, om jeres virksomhed skal have en eller flere afgørelser, skriver tilsynet til kranfirmaet.

Den 23-årige mand, der styrede den 190 meter høje kran, da det gik galt, fik dieselolie ud over sig og blev behandlet på skadestuen.

Kort tid efter lød fra politiet, at manden havde det okay efter omstændighederne.

Arbejdstilsynet besøgte uheldsstedet dagen efter med det formål at undersøge, om kranfirmaet overholder arbejdsmiljøloven.


Morgenens vejr byder på risiko for dis og tåge, og nogle steder vil temperaturen være nede omkring frysepunktet.

Det gælder særligt nede i vejbanerne, hvor der også er risiko for rimtåge. Det anbefales derfor at køre hjemmefra i god tid til at forholde sig til det.

Det bliver derudover en dag med rolige vindforhold. Der er kun tale om svage og lette vinde fra østlig retning.

Der er mulighed for solstrejf i løbet af dagen, men det meste af dagen vil der være skyet, men tørt.

Temperaturen kan komme op på 2-3 plusgrader, men det bliver køligere, når solen går ned, og her vil temperaturen nærme sig frysepunktet.

Tjek også vejret med Solvej Vindblæst:

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Et sort kapitel: Nu får historien om de uønskede en tocifret milliondonation

Foto: Løgstør Lokalarkiv

743 mænd var tvangsanbragt på ubestemt tid på Åndssvageanstalten på Livø fra 1911 til 1961. Nu skal deres historie være en turistattraktion.

Det er blevet set som et sort kapitel i historien. Den behandling de anbragte mænd og kvinder fik de datidens såkaldte åndsvageanstalter. Nu skal historien om de ”uønskede” på mændenes ø, Livø formidles til et bredere publikum.

- Der har været overgreb mændene iblandt, og der har også været plejere som ikke opførte sig, som man kunne ønske, fortæller Maria Clement Hagstrup, der er udviklingschef på Vesthimmerlands Museum.

Hun er drivkraften bag et nyt projekt, hvor mændenes historie skal vises frem. Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Realdania har tilsammen doneret 22 millioner kroner til at vække historien til live.

Pengene skal blandt andet bruges på at restaurerer bygningerne, mens der også skal laves udstillinger med den graffiti og de digte, som de anbragte har graveret ind i træet på anstaltens kornloft.

- Det er en vigtig historie om vores velfærdssamfund og udviklingen. Den kan fortælles i de autentiske rammer. Det var lige her de her mænd var anbragt, forklarer Maria Clement Hagstrup.

Blev set som et fremskridt dengang

Mændene, der blev anbragt var kriminelle, seksualforbrydere, havde en IQ under 75 eller var bare utilpassede. Den tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens far, Oluf, var anbragt på Livø i syv år fra 1924 til 1931. Han sidder med i projektets advisory board.

- Nu får skyggerne liv, og de anbragte mænd stemmer. Historien om Livø Anstalten handler om tilblivelsen af den moderne velfærdsstat på godt og på ondt. Intet sted ser vi dens forsider og bagsider i et klarere lys end her, skriver Poul Nyrup Rasmussen i en pressemeddelelse.

Foto: Kjeld Thomsen
Foto: Klaus Nedergaard
Foto: Rigsarkivet
Foto: Naturstyrelsen Himmerland

Historien om de anbragte mænd bliver ofte beskrevet som grum og et sort kapitel. De anbragte har siden fået en undskyldning af staten. Men Maria Clement Hagstrup mener, at der er nuancer til den fortælling. For anstalterne blev set som et fremskridt i datiden, for inden anstalterne blev de ”åndsvage” ofte blot låst inde. På Livø skulle de arbejde men kunne færdes noget mere frit.

- De anbragte fik muligheden for at lære et fag enten i gartneriet, landbruget eller savværket. Man lærte noget, som kunne bruges, når man kom tilbage til fastlandet.

De Kellerske Anstalter havde hovedkvarter i Brejning ved Vejle Fjord og valgte at oprette filialer på Livø og Sprogø. I gennemsnit var mændene på Livø i tre til fire år, men de var alle anbragt på ubestemt tid. For flere var det et krav, at de skulle lade sig sterilisere for at få lov til at forlade øen.

Naturen skal også opleves

Det er Naturstyrelsen der ejer Livø, og projektet skal derfor også være med til at formidle den natur, man kan opleve, og de lokale produkter såsom Angus kød og whisky.

Annette Pihl Strøm Jacobsen, der er skovridder hos Naturstyrelsen mener ikke at den grumme historie om den anbragte mænd og den hyggelige fortælling om naturen er i strid med hinanden.

- Jeg synes jo det supplerer hinanden godt. De mennesker, der kom herover havde også brug for ro og fordybelse. Man får muligheden for at opleve naturen tæt på og det nærvær det skaber, det giver rigtig meget mening også det i den historiske og kulturhistoriske kontekst, siger skovrideren.