Usandt og logik for høns: Politikere fløj i totterne på hinanden under behandling af 3. Limfjordsforbindelse
Foto: GRAFIK/TV2 Nord
Indtil videre er lovforslagets endelige vedtagelse fortsat på Folketingets dagsorden 14. maj.
Bølgerne gik højt i folketingssalen tirsdag.
Den 3. Limfjordsforbindelse var nemlig på dagsordenen til andenbehandling. Her kom både transportminister Thomas Danielsen (V) og Torsten Gejl (Alternativet) på talerstolen, hvor de udvekslede barske meninger og påstande mod hinanden.
Minister-notat om “Gejls usandheder”
Thomas Danielsen kritiserede Torsten Gejl for at skabe mistillid til ministeriet og embedsmændene, for at gentage usandheder, for at indføre amerikanske tilstande i den danske debat og for at komme med “nederdrægtige angreb med direkte usandheder”.
Torsten Gejl afviste denne kritik.
Hvilket fik Thomas Danielsen til at sige, at han har ladet udarbejde et notat “om alle ordførerens usandheder og vilde påstande”.
Og så blev Torsten Gejl for alvor vred og forlangte, at både han selv og pressen fik lejlighed til at se det pågældende notat.
Det ville Thomas Danielsen ikke love:
- Ordføreren kan ikke bestemme, hvad jeg får lavet notater om. Ordføreren har bragt så mange usandheder til torvs, at jeg var nødt til at danne mig et overblik!
Thomas Danielsen kritiserer her Torsten Gejl for at skabe mistillid til ministeriet og embedsmændene:
Kritik af de andre modstandere
Gennem flere uger har Torsten Gejl sammen med den nordjysk valgte løsgænger Theresa Scavenius i samråd efter samråd og i talrige skriftlige minister-spørgsmål sat det kritiske lys på lovforslaget om den tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg.
De to har i høj grad været ene om at fremføre kritik, selv om fire partier - Alternativet, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre - er erklærede modstandere af Egholm-forbindelsen.
Enhedslistens transportordfører, Jette Gottlieb, har som den eneste anden taget ordet i flere af samrådene. Men SF og Radikale Venstre har holdt sig væk eller forholdt sig tavse.
Det fik tirsdag, da lovforslaget var til andenbehandling, Torsten Gejl til også at rette kritik mod de andre modstander-partier.
Han opfordrede dem fra Folketingets talerstol til “at blive inde i kampen” og ikke blot signalere, at de stemmer imod ved den tredje og sidste behandling.
Han advarede mod en tilgang om, at “nu har vi sagt, at vi ikke stemmer for. Så er det ikke os, der får kritik, hvis det borgerlige flertal stemmer loven igennem, og så behøver vi ikke deltage i samråd”.
- Men det sidste ord er langt fra sagt, slog Alternativets ordfører fast.
Hverken SF eller Radikale Venstre reagerede i folketingssalen på opsangen.
Torsten Gejl kalder det logik for høns:
EL: Brug for mere tid
Under andenbehandlingen af lovforslaget kritiserede Theresa Scavenius desuden lovforslaget for ikke godt nok at belyse alle problemer.
Også hun udtrykte bekymring for, at andre ordførere blot synes at slå sig til tåls med, at nu er forslaget på vej til tredjebehandling, og derfor ikke foretager sig andet end at trykke på nej-knappen tirsdag 14. maj, hvor tredjebehandlingen efter planen skal finde sted.
Både hun, Torsten Gejl og Enhedslistens Jette Gottlieb appellerede til, at den endelige afstemning udskydes.
- Der er, et stort behov for at få afklaret, hvad der er klogt at gøre. Man undersøgte flere alternativer i 2011, men det var miljømæssigt en anden tid, sagde Jette Gottlieb
Transportminister Thomas Danielsen fastholdt, at Folketinget kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag.
Til fornyet udvalgsbehandling
Meget ofte bliver lovforslag, der andenbehandles, sendt videre til sidste behandling i folketingssalen uden yderligere udvalgsbehandling. Sådan går det ikke med L 112 om Egholm-forbindelsen. Den blev af Folketingets formand, Søren Gade (V), sendt retur til fornyet udvalgsbehandling.
Næste gang projektet står på dagsordenen i Folketingets transportudvalg, er allerede i morgen, hvor transportminister Thomas Danielsen er kaldt i samråd af Torsten Gejl.
Iindtil videre er lovforslagets endelige vedtagelse fortsat på Folketingets dagsorden 14. maj.