Dykkede og fandt eternit på havbunden: Nu er der svar på prøverne
Alternativets mand på Christiansborg er hoppet i Limfjorden for at lede efter eternit på bunden, hvor den tredje Limfjordsforbindelse er planlagt over Egholm. Nu er der kommet svar på prøverne af eternitpladen.
Alternativets mand på Christiansborg Torsten Gejl er bekymret.
På kort tid kunne han tilbage i april finde eternit der, hvor den tredje limfjordsforbindelse skal gå, da han selv hoppede i vandet i Limfjorden.
Nu har et laboratorium konstateret asbest i eternitresten.
- Jeg frygter, at de er ligeglade, og at de bare vedtager det. Men så håber jeg, at der kommer andre typer konsekvenser. Retssager eller at befolkningen i hvert fald viser dem, hvad de mener om det, konstaterer Torsten Gejl.
Er ikke bekymret
Sewgo, der har stået for undersøgelsen for Vejdirektoratet, er ikke betænkelig over den nye viden. De har ikke selv konstateret asbest i linjeføringen, men vurderer ikke, at det vil udgøre et problem.
Når der er nogen, der er bekymret for, hvad der kommer til at ske, når man laver det her anlægsprojekt, hvor man skal grave i områder, hvor man kan risikere, at der ligger eternit eksempelvis, så er du ikke bekymret, eller hvordan vil du formulere det?
- Nej, jeg er ikke bekymret, lød det tilbage i april fra Christian Bjørn, der er Senior advisor hos Sweco.
Swego peger desuden på, at så længe asbesten er våd, udgør den ikke en sundhedsfare.
- Asbest er farlig, når det forekommer på en tør, støvende form, og man kan indånde det. I forbindelse med gravearbejdet, der er der vand. Det vil sige, at alt materiale vil være befugtet, og støvdannelsen vil være ikke eksisterende.
Men Torsten Gejl er utryg og meget uforstående.
- Jeg undrer mig virkelig over, hvorfor de ikke undersøger det ordentligt. Altså, asbest er jo et rigtig, rigtig farligt materiale. Så jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke sørger for sådan et stort byggeri, og sørger for at få det undersøgt, pointerer han.
Men det mener Sweco bestemt, at man har gjort.
- Det er ikke Vejdirektoratets opgave at afgøre, hvorvidt der er asbest eller ej i sedimentet. Det er Vejdirektoratets opgave at vurdere konsekvenserne af arbejderne, og den påvirkning, det måtte have, når der er en fare, der kan manifestere sig, qua at sedimentet bliver tørt, forklarer Christian Bjørn.
Se hele indslaget herunder:
På dagsorden på Christiansborg
For nylig var asbest i linjeføringen i Limfjorden også et tema under en høring på Christiansborg, hvor man havde indkaldt eksperter.
Synes du, at man har undersøgt det godt nok til, at man kan sige, at man kan konkludere, det ikke er en risiko, det her?
- Jeg synes jo, at der er en risiko, som man nok burde vurdere lidt nærmere. Jeg er ikke sikker på, at løsningen er flere prøver, konstater Niels Trap, der er Miljørådgiver for Ingeniørfirmaet TRE-Ingeniører.
Under alle omstændigheder tror transportministeren på, at eventuelle asbestfund kan håndteres.
- I selve Limfjordsedimentet, altså i vandet, er der lavet prøver, og der har man ikke fundet asbest eller asbestfiber. Betyder det så, at det ikke vil kunne findes i nogen form? Nej, selvfølgelig ikke, men det betyder jo i hvert fald, at det er i så lille en målestok, at det er håndterbart, hvis der skulle være noget, pointerer transportminister Thomas Danielsen (V).
- Det er forkert
Hvorfor bliver du ved med at sætte spørgsmål ved det eksperterne siger?
- Jamen det er jo fordi, at det, som bliver sagt, er jo forkert. Der var jo asbest. Det tog mig et kvarter at finde det. Og vi risikerer, at de her den 14. maj vedtager en hel anlægslov, uden at undersøge det her ordentligt.
- De siger, at der er ikke asbest. Så siger jeg, at det er der. Det har jeg fundet. Så svarer de "Ja, jamen det er ikke farligt". Altså hvorfor ikke få styr på det? Hvorfor ikke få det undersøgt ordentligt?