Benny fik ingen varmecheck - vil trække fjernvarmeværk i retten
Foto: Anne Christensen, TV2 Nord
En bommert hos Dronninglund Fjernvarme har betydet, at kunder i Dronninglund ikke har fået varmechecken på 6.000 kroner, og det får nu en borger til at ville stævne fjernvarmeværket.
- Jeg bliver fandeme gal. Jeg synes, det er så uartigt.
Sådan siger Benny Engelsted Karlsen, der er kunde ved Dronninglund Fjernvarme. På grund af en bommert ved selskabet, har han og andre kunder, der ellers var berettiget til regeringens varmecheck på 6.000 kroner ikke fået den - og selskabet er ikke kommet med en forklaring endnu.
Siden fejlen blev lavet, har han intet hørt fra fjernvarmeselskabet, og det gør ham vred. For han vil have en forklaring. Derfor har han nu besluttet sig for at stævne selskabet.
- Jeg vil helst have, at de gik til bekendelse og forsøger at få det løst. Det gør de ikke, de er fuldstændig tavse, siger efterlønneren.
En mur af tavshed
Ifølge Benny Engelsted Karlsen har han forsøgt at komme i dialog med fjernvarmeselskabet, og han har også forsøgt at søge aktindsigt uden at få svar. Han vil vide, hvordan en fejl så stor kunne opstå.- Jeg møder bare en mur af tavshed. Jeg har tidligere været fagforeningsmand, så jeg har oplevet lidt af hvert, men aldrig den her form for tavshed, siger han.
Løbet er kørt for varmechecken
Benny Engelsted Karlsen har sammen med nogle andre fjernvarmekunder og den lokale advokat, Kim Østergaard, været ved at undersøge, om de kan gå videre med sagen, så kunderne kan få en form for erstatning.
Der skal dog undersøges et par detaljer mere, inden advokaten mener, at de kan rejse sagen i byretten.
- Løbet er jo kørt for varmechecken og de 6.000 kroner. Målet med et søgsmål er, at de erkender deres fejl, og at de sørger for, at de berettigede kunder kan få penge af fjernvarmens forsikringsselskab, siger efterlønneren.
Herunder kan du se TV2 Nords indslag om sagen fra 19. juni.
Stævning kan give penge til forbrugere
Hos Dronninglund Fjernvarmeselskab er de ærgerligt over sagen. Ifølge næstformand i bestyrelsen, Jan Larsen, skyldes fejlen, at en driftsmedarbejder har indtastet forkerte tal på EnergiData Online, der hører under Energistyrelsen.
- Fejlen er sket, fordi vi i 2020 havde en buffer, der brød sammen. Det betød, at vi skulle have gang i en nødkedel, og det er forbruget på den kedel, som driftslederen ikke har fået regnet med i dataen. Den fejl opdagede vi for sent, og da var skaden sket, forklarer han.
Selvom han ikke er glad for et muligt søgsmål, er det ikke så dårlig en idé.
- Der skal en stævning til, for at forsikringsselskabet vil gå ind i sagen. Så der er den mulighed eller en mulighed for at klage til staten engang i januar, fortæller Jan Larsen.