Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Pendler begejstret for flere afgange fra lufthavnen: - Men det er jo spild af penge

Foto: Stefan Kjærgaard / TV2 Nord

Nordjyske Jernbaner tror at de kan få større succes med at køre tog til Aalborg Lufthavn end DSB.

Anders Falkensten hiver rejsekortet op af lommen og tjekker ind på standeren på perronen ved Aalborg Lufthavn. 

Han er bagagemedarbejder i lufthaven og tager toget til og fra arbejde. Derfor passer det ham godt, at Nordjyske Jernbaner er begyndt at køre på strækningen, så der nu er halvtimes drift på banen.

- Nu har jeg haft lidt overarbejde i dag, så er det dejligt, at jeg ikke skal vente en hel time på det næste tog. Nu kan jeg tage toget hver halve time, siger Anders Falkensten, der tager toget ind til Aalborg, hvor han bor.

Hvis vi kunne få et nul bagved og altså få 30 passagerer med hvert tog, så kunne det da være et rigtig flot tal

Martin Sort Mikkelsen, Adm. Direktør, Nordjyske Jernbaner

Tre passagerer per tur

Nordjyske Jernbaner skulle være gået i gang med at køre på den tre kilometer lange banestrækning i december 2021. Men selskabet manglede lokoførere, og derfor blev kørslen udsat i et år. 

Nu er de så begyndt at køre på strækningen - dog er der ikke så mange passagerer med.

- Det store antal er ikke kommet endnu, men vi ligger på en gennemsnit på cirka tre passagerer per tur derud. Vi håber, at det skal være lidt mere kendt, at de blå tog nu også kører til lufthavnen, og vi håber på, at det får antallet af passagerer til at stige yderligere, siger Martin Sort Mikkelsen, direktør, Nordjyske Jernbaner.

Stikprøve viste få passagerer

De første to år af banens levetid er det kun DSB, der har kørt på strækningen.

I december 2021, da banen var et år gammel, lavede en TV2 Nord en stikprøve. Den viste, at der over et døgn i gennemsnit var 1,6 passagerer med hvert tog.

Alligevel mente bestyrelsesformanden for lufthavnen, Thomas Kastrup-Larsen (S), at banen har sin berettigelse.

- Den her bane kommer til at give mange muligheder for at få flere passagerer til Aalborg Lufthavn, særligt i forhold til det midtjyske og århusianske marked, sagde Thomas Kastrup-Larsen til TV2 Nord den 8. december 2021.

Tre kilometer for 300 millioner kroner

Banen går fra Lindholm Station og ud til Aalborg Lufthavn. 

Det er en strækning på tre kilometer, og den har kostet 300 millioner kroner. Den blev vedtaget i et trafikforlig i 2013 af et bredt flertal i Folketinget. Allerede inden den blev vedtaget, advarede Harry Lahrmann og flere andre trafikforskere om, at banen ville være en dårlig investering. Her ti år senere fastholder han sin kritik.

Det er fint for mig, men udover det, er det jo dumt

Anders Falkensten, passager

- Når nu banen er der, så er det vel fint nok at forsøge at lave halvtimes drift på den. Men det vil ikke give ret mange flere passagerer. Banen har været en rigtig dårlig investering. Det er udenfor enhver tvivl, siger trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

Han tror ikke på, at banen til lufthavnen nogensinde kan blive en succes. I hvert fald ikke så længe, der er gratis parkering i Aalborg Lufthavn. 

Strækningen er en stikbane fra Lindholm Station, og det betyder at, det kun er folk, der kommer sydfra, der kan køre direkte med toget ud til lufthavnen. 

Hvis man kommer nordfra, så skal man stige om i Lindholm, og dermed er banen mindre attraktiv for vendelboerne.

- I stedet for at bygge banen, kunne man have omdøbt Lindholm Station til Aalborg Airport, og sat en shuttlebus ind. Så havde man fået passagerer både fra syd og nord. Det havde måske været en meget bedre ide, og det havde ikke kostet 300 millioner kroner, siger Harry Lahrmann.

"Kan gøre det bedre end DSB"

Når DSB kører til Aalborg Lufthavn, kommer toget helt fra København. Nordjyske Jernbaners tog starter i Skørping. Den kortere tur gør, at Nordjyske Jernbaner tror på, at de kan køre mere rettidigt og med færre aflysninger end DSB.

- Det er lettere at køre i kortere løb, end når man kører helt fra København. Derfor kan vi opretholde en højere præcision. Vi er kendt for at køre præcist i forvejen. Der er mindre, der kan gå galt på en kort strækning, siger Martin Sort Mikkelsen.

Indtil nu viser Nordjyske Jernbaners egen passagertælling, at de i gennemsnit kører med tre passager på strækningen. Men ambitionerne er meget større.

Få mere om sagen i videoen her:

- Vi skulle jo gerne højere op end tre passagerer. Hvis vi kunne få et nul bagved og altså få 30 passagerer med hvert tog, så kunne det da være et rigtig flot tal, men spørgsmålet er, om vi kommer så højt i gennemsnit. Det er måske optimistisk, siger Martin Sort Mikkelsen.

Selvom Anders Falkensten  er glad for banen til lufthavnen, så forstår han ikke rigtigt, hvorfor den blev bygget.

- Det er lidt spild af penge at lade toget køre helt herud for fem personer. Det er fint for mig, men udover det, er det jo dumt, siger Anders Falkensten.


Fra slam til cellofan: Spildevand er langt fra spild af tid

Foto: Kristian Steve Kristensen

Spildevandet holder på en masse ressourcer, som kan udvindes og bruges til en lang række produkter - og et forskningsprojekt i Nordjylland er langt fremme udviklingen.

Slam, spildevand og bakterier lyder umiddelbart ikke så attraktivt, men det gemmer på noget værdifuldt.

- I princippet vil vi gå fra bakterier i renseanlæg til produkter som for eksempel cellofan.

Det fortæller Per Halkjær Nielsen, som er professor i miljø og mikrobiologi ved Aalborg Universitet. Han er blandt de forskere, som lige nu arbejder på projektet REThink.

- REThink projektet går ud på, at vi gerne vil bruge de bakterier, der findes i renseanlæg til at lave biopolymere, som vi så kan tage ud af bakterierne og lave til produkter, som kan sælges. Som kan erstatte andre polymere, fortæller professoren.

Biopolymere kan anvendes i produktionen af en lang række ting som for eksempel tøj, plastikflasker og cellofan. Men mulighederne strækker sig også endnu bredere.

- For eksempel er der forsøg med byggematerialer. Man har også fundet ud af, at det er brandhæmmende, hvilket vil sige, at man kan putte det ind i materialer, og så kan de ikke brænde. Så det er jo en meget interessant brug af dem.

Hvad er biopolymere?

Biopolymere er lange molekylekæder lavet af levende organismer, som kan vokse uden på bakterier, som en "pels" eller klistret belægning.

En sammenligning fra professoren.

- Når vi nu børster vores tænder om morgenen, er det jo blandt andet, fordi vi gerne vil fjerne de belægninger, der måtte komme. Det er faktisk bakterier, der er kommet i nattens løb eller i dagens løb, som hæfter sig ved tænderne ved at producerer biopolymerer.

Det er altså det samme, der sker med bakterierne på renseanlægget.

- Det, vi gør der, er, at vi børster tænderne og fjerner det. Det, vi gør her ved renseanlægget, er, at vi gerne vil samle det sammen og udvinde de her biopolymerer i stedet for.

Spildevandet fra én person producere gennem renseanlægget omkring 30 kilo bakterier eller slam på et år. Og heraf vil cirka 10 kilo være biopolymere.

Når spildevandet kommer ind i renseanlægget, renses de store partikler væk, hvorefter det kommer ind i store tanke med bakterier. I spildevand er der en masse ressourcer, som kan omsættes til blandt andet fosfor, men man kan også få bakterierne til at danne biopolymere. Det sker ved at bakterierne vokser og producere klister-stoffer omkring sig, kaldet biopolymere, som kan udvindes.

- Vi får rent vand, vi får ressource-genbrug og anlægget spare en masse kemikalier og ressourcer. Så det er win-win for alle parter, fortæller professor Per Halkjær Nielsen.

En flaske med bakteriefyldt vand fra et renseanlæg. Foto: Kristian Steve Kristensen Foto: Kristian Steve Kristensen

Tre store fordele ved biopolymere

Professoren kommer med tre fordele ved brug af biopolymere i produkter.

1. Biopolymere er bionedbrydelige.

- Det vil sige, at der ikke er noget problem med at komme af med det på sigt. Selfølgelig skal man ikke smide det ude i naturen, men det er nemmere at omsætte.

2. Erstatter forsile olier

- Så kan man gradvis bruge mindre olie til at producere vores plastik og mange andre materialer.

3. Ned med CO2

For de forskellige renseanlæg vil de kunne mindske deres CO2-udslip og altså forbedre deres CO2-regnskab.

Per Halkjær Nielsen med en rulle cellofan og en æggebakke, som biopolymer for eksempel kan anvendes til. Foto: Kristian Steve Kristensen. Foto: Kristian Steve Kristensen

Kæmpe potentiale: Vil opskalere fra gram til ton

Sammen med Holland er Danmark blandt de førende på området i hele verden. Holland, som først begyndte forskningen i udvindingen af biopolymere ved renseanlæggene, er længere fremme Danmark, men hollænderne samarbejder dog med forskerne ved projektet REThink i Aalborg.

- Der er jo et kæmpe potentiale. For tænk på hvor mange renseanlæg, der er i hele verden. Der er jo hundredtusindvis af dem, og der er masse massevis af tons her, som kunne erstatte, de polymere, der findes i dag, og så lave biopolymerer. Så der er et kæmpe perspektiv og også en god forretning, lyder der fra professor Per Halkjær Nielsen.

Der er stadig skridt der skal tages inden biopolymererne på renseanlæggene får mulighed for at blive en stor industriel forretning, men det er på vej.

- Vi er der, hvor vi siger, 'nu kan vi godt gøre det', vi skal lige forstå nuancerne, og så skal vi have det skaleret op.

Det bliver nemlig aldrig til nogen stor industriel succes, hvis ikke der skaleres op, ifølge professoren. Det vil de gøre ved sammen med vandforsyninger at etablere pilotanlæg, hvor udvindelsen kan øges markant.

- For at de virkelig kan lave materiale ud af det, så skal vi lave tonsvis. Så det er den proces vi går i gang med nu, og den vil nok tage et år eller to før vi sådan kommer godt i gang med det.


Breaking

Tidligere bestyrelsesmedlem bryder tavsheden om skandale-havn

Foto: Foto: Henriette Maj Pedersen

Der er forkerte historier fremme om hændelsesforløbet på havnen, lyder det fra bestyrelsesmedlem i den kuldsejlede Frederikshavn Havn.

Leif Pedersen sad i ni år i bestyrelsen i Frederikshavn Havn.

I efteråret sidste år stoppede han brat og har siden været tavs om forløbet.

Nu står han frem og fortæller for første gang sin version af, hvorfor nøglerne til havnen i foråret blev afleveret til kommunen sammen med en gæld på 1,7 milliarder kroner.

- Jeg må sige, at det billede, der er fremstillet af tingene, kan jeg slet ikke genkende, så er man nødt til at reagere på det og sige, det her vil vi ikke deltage i, så nu skal det frem, siger Leif Pedersen, der var en af fire erhvervsfolk, der sammen med to politikere var valgt til havnebestyrelsen frem til efteråret 2023.

Det, der skal frem, er ifølge det tidligere bestyrelsesmedlem, at vigtig viden fra havnebestyrelsen slet ikke blev sendt fra borgmester Birgit S Hansen (S) eller kommunaldirektøren videre til det samlede byråd. 

Der hvor skoen trykker

Det betød, at byrådet, som på det tidspunkt var ejer af havnen, ikke fik indsigt i de massive økonomiske problemer, som havnen var i.

- Jeg tror, at der, hvor skoen trykker, er, at Birgit (borgmester Birgit S. Hansen, red.) har en opfattelse af, hvordan hun ønsker at se det, og det er den historie, der skal være den rigtige, den virkelige historie forsøger hun at dække over ved ikke at italesætte den og heller ikke bringe den derhen, hvor den skal, lyder kritikken fra Leif Pedersen.

Og hvad mener du med det?

- Jeg mener, tingene er stoppet på kommunekontoret eller kommunaldirektørens bord, og så har de besluttet, hvad de vil give videre, og hvad de ikke vil give videre, forklarer han.

Krav på detaljeret beslutningsgrundlag

Sten Bønsing er professor ved Aalborg Universitet og har fulgt sagen om Frederikshavn Havn og kommune tæt, og ifølge ham er det et problem, at mange informationer omkring havnen tilsyneladende strander på få, men centrale skriveborde.

- Man har i lang tid vidst, at der var problemer med økonomien uden at inddrage kommunalbestyrelsen (byrådet, red.), lyder det fra Sten Bønsing, som peger på, at et byråd har krav på at have et detaljeret beslutningsgrundlag forud for en beslutning.

Men på det tidspunkt tilbage i 2022 blev der ikke taget politiske beslutninger i byrådet om økonomien i Frederikshavn Havn.

Det er ifølge Leif Pedersen borgmesteren og kommunaldirektøren, der tager beslutninger og siger nej til bestyrelsens forslag, der handler om at få styrket havnens likviditet.

- Det er jo sådan set dem, der sidder og siger hvad, de vil og ikke vil. Og når bestyrelsen anbefaler noget, og vi får nej, og vi får nej, så kan vi ikke gøre noget, konstaterer Leif Pedersen.

Strid om tal og regnskaber

En række hidtil tilbageholdt dokumenter viser, at både borgmester Birgit S. Hansen og kommunaldirektør Thomas Eriksen tilbage i 2022 vidste, at økonomien i havnen var presset.

Det havde kommunen selv såvel som havnen gjort opmærksom på.

Og det er der, man blandt andet kan se, at I skriver til dem, at der er problem med likviditeten?

- Ja. Et voldsomt problem, påpeger Leif Pedersen.

Men ifølge borgmester Birgit S Hansen så situationen anderledes ud, for et af de store problemer var ifølge hende, at havnen ikke fremlagde tal og oplysninger om havnens økonomi til Frederikshavn Kommune.

Det var først efter, Leif Pedersen og tre andre bestyrelsesmedlemmer havde forladt bestyrelsen, og en ny var sat ind, at kommunen ifølge borgmesteren kunne få indsigt i tallene.

Og der var, som borgmesteren tidligere har forklaret, tale om tal og regnskaber, der ifølge hende "ikke tålte et møde med virkeligheden".

Rapport med flere muligheder

Tidligere bestyrelsesmedlem Leif Pedersen har en anden udlægning af situationen. For havnens bestyrelsen havde fået udarbejdet en rapport med flere mulige løsninger på den trængte økonomi.

Kunne man have undgået, at havnen blev kommunal?

- I min verden sagtens. Der var masser af håndtag, vi kunne have rykket i, hvis man ville, lyder det fra det tidligere bestyrelsesmedlem i Frederikshavn Havn, Leif Pedersen.

Professor Sten Bønsing er enig.

- Man havde flere valgmuligheder i kommunalbestyrelsen end det, som borgmesteren påstår på det møde, hvor man i realiteten omdanner havnen til kommunal havn. Så det er i hvert fald forkert information kommunalbestyrelsen har fået, siger Sten Bønsing.

Han tilføjer, at det er et problem, at man ikke får den viden, da man så har overtrådt kommunestyrelses regler, idet kommunalbestyrelsen således ikke har haft et detaljeret beslutningsgrundlag forud for at tage beslutning om havnens fremtid.

- Problemet bliver, at man kan gå hen og træffe forkerte beslutninger, understreger Sten Bønsing.

Ifølge den tidligere havnebestyrelse kunne man have søgt om flere lån, man kunne have fået kommunen til - som ejer - at skyde penge i havnen, man kunne sælge ud af arealer på havnen, man kunne omdanne havnen til et aktieselskab – og endelig kunne man akut skaffe penge til havnen ved at omlægge lån.

Men alle muligheder blev afvist.

- Den roman var skrevet

Da Leif Pedersen trådte ud af bestyrelsen, trådte en ny bestyrelse til, men efter fem måneder måtte den nye bestyrelse smide håndklædet i ringen og overdrage nøglerne til Frederikshavn Kommune.

Frederikshavn Havn kunne ikke reddes som selvstyrende havn, lød det.

Ifølge Leif Pedersen kunne den nye bestyrelse umuligt have nået at sætte sig ind i den økonomiske situation omkring havnen på så kort tid.

- Den roman var skrevet, inden der var gravet ret dybt - set fra min stol, fastslår Leif Pedersen.

TV2 Nord har forlagt borgmester Birgit S. Hansen kritikken fra det tidligere bestyrelsesmedlem, men skriver i SMS til TV2 Nord, at hun holder ferie.

Karsten Dybvad, der indgik i bestyrelsen, efter blandt andre Leif Pedersen trådte ud, gav tilbage i april følgende skriftlige besked til byrådet i forbindelse med, at havnen overgik fra selvstyrende havn til kommunal havn.


Nu har fiskerne fået deres muslinge licenser - men der mangler noget

Muslingefiskerne har torsdag middag fået deres licenser til muslingefiskeri fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Nu kan muslingefiskerne smide fortøjningerne og lægge fra land. 

De har nemlig fået de licenser, som de har ventet på i over seks uger. 

Sæsonen for fiskeriet begyndte egentlig 1. september, men fiskerne har ikke haft mulighed for at fiske, da deres licenser fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen ikke var landet. 

Henrik Nielsen, som er daglig leder og formand for Foreningen Muslingeerhvervet fortæller, at licenserne landede ved middagstid torsdag.

- Fiskerne sejler ud i morgen og skal begynde at finde de muslinger, der er store nok og den rigtige kvalitet, siger han. 

Nu hvor licenserne er landet, kan man også få gang i de følgeerhverv, der findes med tilknyt til muslingefiskeriet. 

- Nu kan vi begynde at få planlagt sæsonen. Fabrikkerne ved, at de kan begynde at få afsat nogle af muslingerne. Det er jo det hele, der skal spille sammen, siger han. 

Fiskerne kan dog endnu ikke gå i gang med at fiske søstjerner. Licenserne til at fange dem er nemlig ikke landet endnu. 

Licenserne er landet med et lille aber dabei. De kommer nemlig med et nyt krav til, hvordan fiskerne skal bogføre deres fangst.

Ifølge Henrik Nielsen er det noget, der vil gøre arbejdet mere besværligt. 

- Det kommer til at gøre det rigtigt svært for fiskerne at føre deres logbøger korrekt, siger han.

Meldingen om, at licenserne nu er landet, er også blevet noteret hos muslingevirksomheden Vilsund Blue, hvor produktionen indtil videre har stået stille. 

Torsdag eftermiddag siger administrationschef Jan Christiansen ved virksomheden til TV MIDTVEST, at man håber at sætte gang i produktionen i starten af næste uge. 



Else har lagt æg i 40 år, og hun tager gerne 10 år mere

Det er de færreste, der opnår at være 40 år på den samme arbejdsplads, men den milepæl har Else Andersen nået på DAVA Foods i Hadsund.

Hun var blot 19 år, da hun i 1984 startede i pakkeriet i på virksomheden.

- Jeg kan huske, at jeg tænkte, her bliver du ikke gammel, men den ene dag tager jo den anden, og så er man glad for sit arbejde, konstaterer hun.

Hun indrømmer dog, at der har været tidspunkter, hvor hun har overvejet at stoppe.

- Men så har man holdt lidt ferie, og så kommer man tilbage med nyt pust, og så går tiden jo igen. Så kan man jo tage en uges tid mere, hvis man bliver træt af den igen, griner hun.

Har lært næste generation op

Direktøren er glad for Else Andersen, og selvom, han godt ved, at hun stopper en dag, så er det først om lang tid ifølge ham.

- Nu har hun jo lovet mig, at hun har 10 år mere, så vi kan fejre hendes 50-års jubilæum her om præcis 10 år. Men hun stopper jo på et tidspunkt, men det er jo også helt naturligt, konstaterer Kristian Ramstad, der er vicedirektør hos DAVA Foods Danmark, og tilføjer.

- Men i den periode, hun så har været her i nu 40 år, har hun været med til at lære de nye generationer op og har lært fra sig, påpeger han.

Else Andersen selv vil også selv fortsætte i flere år endnu, men om det er lige så mange, som direktøren regner med, må tiden vise.

- Jeg skal jo have ni år mere, men jeg har lovet Christian 10, så må vi se, om det holder, fastslår hun.

Er stadig ikke træt af æg

Lidt over halvdelen af de æg, der spises i Danmark, har været igennem Elses lagerhal, som kan rumme 12,5 millioner æg. På hver paller hun kører med, er der 12960 af slagsen.

Og selv om Else nu har arbejdet med æg i 40 år, er hun ikke træt af dem.

- Nej, jeg spiser tit æg, afslutter hun.


Se de eksklusive billeder: Sådan skal trecifret millionbeløb forvandle nordjysk by

Byens meget omtalte skrothandler Kenneth Haastrup har også taget imod et købstilbud, og derfor er en 30 år gammel strid nu slut.

Ambitionerne er høje på det 30.000 kvadratmeter store område midt i Aggersund, hvor der blandt andet indtil nu har ligget en omstridt skrothandler.

Ambitionerne indeholder blandt andet en Drive-in restaurant, boliger, et besøgscenter, en tankstation, en dagligvarebutik, en udvalgsvarebutik og ladepladser.

Det er nemlig lykkedes bysbarnet Jimmy Foldager Madsen og en partner at opkøbe flere ejendomme på og omkring den såkaldte trekant i Aggersund, som 9200 biler hvert døgn kører forbi, når de passerer Aggersundbroen.

Og de vil benytte lejligheden til at shine byen op for et trecifret millionbeløb.

- I dag er vi oppe på omkring 20 matrikelnumre, som indgår i hele projektet, og det startede jo bare lige med nogle få, lyder det fra Jimmy Foldager Madsen, der er Direktør for Trekanten Aggersund ApS.

Hvornår kan man så begynde at se noget?

- Det kan man til foråret, det skal man kunne, konstaterer Jimmy Foldager Madsen.

Nu bliver skrotbiler endelig fjernet

Byens meget omtalte skrothandler Kenneth Haastrup har også taget imod et købstilbud. Han bor til leje, mens han rydder grunden for brugte biler og skrot.

Også Vesthimmerlands Kommune investerer nu i området. Kommunen haft skaffet godt 21 millioner kroner til områdefornyelse. En del af pengene går til at forbedre forholdene omkring Aggersborg, som i september sidste år blev optaget på Unescos verdensarvsliste.

- Nu skal man stoppe i Aggersund og nyde udsigten over fjorden og se, hvad vi kan byde på ved indgangen til Vesthimmerland, lyder det fra borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Per Bach Laursen (V).