Flere tog var gabende tomme, da TV2 Nord lavede stikprøve på ny strækning
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord
En stikprøve viser, at togene mellem Lindholm Station og Aalborg Lufthavn i gennemsnit kører med 1,6 passagerer. Mange af togvognene er helt tomme.
Der er god plads i toget, når Mathias Poulsen kører med DSB fra Kalundborg til den nye station i Aalborg Lufthavn. Mathias skal egentligt slet ikke ud at flyve. Han tager bare toget til Aalborg Lufthavn, fordi det er det nemmeste, når han skal besøge sin far i Biersted.
- Jeg synes egentlig, at det er smart nok med en station i lufthavnen. Både for dem, der kommer fra lufthavnen, men også dem, der bor i nærheden, siger Mathias Poulsen.
DSB kan ikke oplyse hvor mange, der bruger den nye bane mellem Lindholm Station og Aalborg Lufthavn, der har kostet 300 millioner kroner. TV2 Nord har derfor selv lavet en stikprøve. Hele døgnet tirsdag den 30. november satte vi os for at tælle alle passager, der var med togene til og fra Aalborg Lufthavn.
Allerede inden den tre kilometer lange stikbane fra Lindholm Station til lufthavnen blev vedtaget i 2016 viste analyser fra BaneDanmark og flere trafikforskere, at banen er en dårlig samfundsøkonomisk investering, fordi man forventer, at meget få vil bruge den.
De 300 millioner kroner kunne være brugt til meget bedre ting i det danske samfund
Anker Lohmann-Hansen, trafikforsker
Trafikforsker og lektor emeritus fra Aalborg Universitet, Anker Lohmann-Hansen, var en af dem, der kritiserede banen. Den kritik holder han fast ved i dag.
- De 300 millioner kroner kunne være brugt til meget bedre ting i det danske samfund, hvor det ville have givet en større nytteeffekt, siger Anker Lohmann- Hansen.
Ifølge trafikforskeren hænger økonomien på banen slet ikke sammen for DSB, som kører ruten.
- DSB bruger i øjeblikket mellem 15 og 20 millioner kroner om året på at køre den strækning. Billetindtægten kan jo slet ikke finansiere den drift, som DSB har på banestrækningen, siger Anker Lohmann-Hansen.
Nordjysk minister har kæmpet for banen i årevis
At banen overhovedet er blevet til noget, er ikke mindst Fødevareminister Rasmus Prehns (S) fortjeneste. Han har i årevis kæmpet for banen, men i dag vil han ikke stille op til et interview om den.
I 2007 var han dog overbevist om, at mange ville bruge en fremtidig bane til lufthavnen dagligt.
- Det er jo til at starte med, at der er et passagergrundlag på 1000. Efterhånden som nærbanen kommer i gang med at blive en succes, så vil der være flere og flere, der benytter den, sagde Rasmus Prehn til TV2 Nord i 2007.
58 passagerer på et døgn
TV2 Nords passagertælling begynder ved den første togankomst i Aalborg Lufthavn klokken 05.11. Her er der en passager med. I døgnet den 30. november kører der 36 tog til og fra Aalborg Lufthavn. Sammenlagt var der 58 passagerer med. I gennemsnit 1,6 passager med hvert tog.
I 13 af togene er der ingen passagerer med overhovedet. Lufthavnens formand, Thomas Kastrup-Larsen (S), erkender at passagertallene er lave.
- Det er lavt, men jeg tror også, at det er resultatet af, at det har været et covid-19 år, hvor lufthavnen har været kørt ned på et lavere niveau, og nu er på vej op i fart igen. Man har ikke gjort ret meget ud af at markedsføre jernbanen, så jeg tror på, at det kan blive til mange flere passagerer i fremtiden, siget han.
Flytrafikken i Aalborg Lufthavn er nu oppe på 90 procent af det, den var før corona.
Svært at konkurrere med gratis parkering
Anker Lohmann-Hansen tror ikke på, at banen bliver en succes – heller ikke på sigt. Han peger på, at mange under coronaen er skiftet fra offentlig transport til egen bil, og så har togbanen ud til lufthavnen en stor konkurrent – den gratis parkering i lufthavnen.
- Så længe der er gratis parkering i Aalborg Lufthavn, så forbliver passagertallene med toget lave, siger Anker Lohmann-Hansen.
I Aalborg Lufthavn har de ingen planer om at lave om på den gratis parkering, som er deres helt store brand. Til trods for analysen fra BaneDanmark og de lave passagertal, så tror lufthavnsdirektøren stadig på, at banen bliver en succes, og at den kan trække kunder til fra Aarhus-området.
Så længe der er gratis parkering i Aalborg Lufthavn, så forbliver passagertallene med toget lave.
Anker Lohmann-Hansen, trafikforsker
Lige nu er der kun afgang en gang i timen fra lufthavnen, og dermed kan det være svært at finde et tog, der passer til en flyafgang. Når banen på et tidspunkt får halvtimesdrift, tror lufthavnsdirektøren, at passagertallene vil blive væsentligt højere.
- Jeg kender ikke en lufthavn i verden, der har en togbane, der går til lufthavnen, som ikke har haft succes. Vi kommer sikkert også til at se et mønster, hvor folk kommer til at parkere herude, og så tage toget indtil byen, siger Niels Hemmingsen, der er direktør i Aalborg Lufthavn.