Massiv travlhed på borgerservice: - Vores medarbejdere ligger vandret
Et sammenfald af flere forskellige borgernære opgaver giver lige nu lange ventetider hos Borgerservice.
Der er godt pakket hos Borgerservice i Aalborg. Torsdag middag sidder cirka 20 borgere og venter på deres nummer bliver kaldt i højtaleren.
Det er som sådan ikke unormalt. Men ventetiden for dem, der i dag skal have fornyet pas, hjælp til at brevstemme eller blive oprettet i MitID har været noget længere end normalt.
- Vi har ekstremt travlt lige nu. På en skala fra 0 til 1000 er vi på 999 lige nu.
Sådan lyder det fra kontorchefen i Aalborg Kommunes Borgerservice, Dorthe Jespersgaard. Hun har ansvaret for, at borgere i Aalborg Kommune får den hjælp de har brug for. Og der er mange, der lige nu har brug for netop dét.
- Vores udfordring er det sammenfald, der er sket med både fornyelse af pas efter to års coronanedlukkelser, skiftet fra NemID til MitID, og senest er der blevet åbnet for brevstemmer til folkeafstemningen den 1. juni, hvor vi også skal hjælpe borgere med at afgive stemme, siger kontorchefen.
Jeg synes ikke, det er i orden
Liselotte Poulsen
Seks ugers ventetid
Opgaven med at flytte borgere fra NemID til det nye MitID-system har vist sig særligt stor for Nordjyllands største kommune. Derfor er der blevet oprettet et særligt MitID-hjælpecenter på Hovedbiblioteket i Aalborg, hvor otte medarbejdere hver dag servicerer 200 borgere med hjælp til oprettelse af MitID.
En af dem, der torsdag har fundet vej til hjælpecenteret, er Liselotte Poulsen. Hun forsøgte selv at oprette sig i MitID-appen derhjemme, men hun stødte hurtigt på problemer.
- Det er ret frustrerende, fordi jeg føler slet ikke, det burde være så svært at oprette sig, siger Liselotte Poulsen.
Velvidende at der skulle kyndig vejledning til, før hun kom ind i systemet, bestilte hun en tid hos Borgerservice.
For fire uger siden.
- Det er jo længe, man bare venter på at komme til. Jeg synes ikke, det er i orden. Når man fra det offentlige sætter sådan noget i værk, så må man jo også sørge for et system, der kan hjælpe, siger Liselotte Poulsen.
I dag er ventetiden endnu længere. Torsdag formiddag var den næste ledige tid i Aalborg således den 6. juni. Godt og vel seks uger.
Hård deadline venter til sommer
Det er vigtigt, at danskerne får skiftet det velkendte NemID ud med det nye MitID. Det nye MitID vil i fremtiden overtage NemID's rolle som adgangskort til det offentlige på internettet. Ligesom det er MitID man i fremtiden skal bruge for at komme ind i ens netbank.
Officielt er deadlinen for at blive oprettet i MitID den 30. juni. Derefter vil NemID ikke længere kunne give adgang til netbanken, og derfor kan det få store konsekvenser, hvis danskerne endnu ikke er blevet oprettet i systemet inden da.
- Vi vil gøre, hvad vi kan, for at få så mange borgere med over inden den 30. juni. Men vi kan desværre ikke garantere, at alle der har brug for hjælp vil få den inden juli, siger Dorthe Jespersgaard.
Men for at få ekspedieret så mange nordjyske borgere som muligt har Aalborg Kommune ansat hele 13 medarbejdere siden december, der udelukkende skal afhjælpe problemet med de lange ventetider.
- Og vi har lige i dag kontaktet jobcenteret, fordi vi søger to nye til at hjælpe os, siger kontorchefen.
Problem i hele landet
Det er ikke kun i Aalborg, udfordringen med ekstraopgaver hos Borgerservice har vist sig stor.
TV2 Nord har været i kontakt med Brønderslev, Vesthimmerland, Frederikshavn, Hjørring og Jammerbugt Kommune, som alle melder om samme problemer med lange ventetider.
Derfor ville vi gerne have spurgt Kommunernes Landsforening, hvad den tænker, der skal gøres for at imødekomme udfordringen. Men KL har ikke kunnet stille op til interview i dag.