Jakob er træt af aflyste tog til lufthavnen: - Planen er gået i vasken flere gange
Foto: Nanna Malou Rasmussen / Per Frank Paulsen, TV2 Nord
Jakob Hauerslev må ofte køre til stationen i Aalborg i stedet for lufthavnen, for at hente børnene.
Flere gange har Jakob Hauerslev oplevet, at DSB aflyser ruten til Aalborg Lufthavn, hvis toget bliver forsinket på turen gennem landet.
Togstrækningen mellem Aalborg Station og Aalborg Lufthavn, der i sin tid kostede 300 millioner kroner at bygge, har ikke mange passagerer med sig.
TV2 Nord kunne for nyligt konstatere, at der i en periode på seks måneder i gennemsnit kun har været 1,2 personer med toget på hver enkelt afgang fra lufthavnen.
Én af årsagerne til at strækningen har så få passagerer, kan ifølge Jakob Hauerslev være, fordi DSB gang på gang vælger at aflyse tog på netop denne strækning.
En ændring i køreplanen
Jakob Hauerslev har flere gange været tvunget til at hente børnene på Aalborg Station, fordi DSB har aflyst den sidste del af strækningen til Aalborg Lufthavn.
Han lader af og til børnene tage turen til Aarhus, hvor de har familie, og tilbage igen til Aalborg Lufthavn. Så er det nemlig nemt at hente dem og køre den korte tur til bopælen i Aabybro.
Men virkeligheden er, at turen ofte slutter allerede ved Aalborg Station.
– Undervejs får vi at vide, at toget er forsinket. Senere får vi så at vide, at toget er helt aflyst til at køre derud, siger Jakob Hauerslev.
Og det er ikke et helt forkert billede, Jakob Haurslev har af situationen på strækningen.
Se indslaget i bunden af artiklen
Hos DSB fravælger man nemlig af og til at køre til Aalborg Lufthavn, fordi en forsinkelse er lettere at rette op, hvis man skærer den sidste del af ruten fra, lyder det fra DSBs informationschef Tony Bispeskov.
– Det er sådan, at når vi kører tog rundt omkring i landet, så kan der jo opstå nogle situationer, der gør, at vi så at sige er nødt til at ændre på køreplanen, så vi kan komme tilbage i den oprindelige køreplan.
- Og for ligesom én gang for alle at gøre op med med de forsinkelser, betyder det jo i nogle konkrete tilfælde, at vi så at sige ikke kører fra Aalborg og så ud til Aalborg lufthavn og tilbage igen, siger han.
Tal fra DSB viser, at der fra januar til september i år er blevet aflyst i alt 308 tog på strækningen.
Selvom det lyder af mange tog, er det procentielt et lille tal, da togene i størstedelen af tiden når frem, lyder det fra informationschefen.
– I 88 ud af 100 afgange kan man faktisk regne med, dels at toget kører, hvilket er vigtigt, men også at det kører til tiden.
- Så kigger man på strækningen, ligger det pænt, men selvfølgelig vil jeg stadig understrege, at det er en gene for de kunder, som bliver berørt af det.
En god intention
Men for Jakob Hauerslev er det ikke godt nok. Aflysningerne har stor betydning for hans og familiens brug af togstrækningen. Og selvom DSB mener, der er få aflysninger, har han en anden oplevelse.
– Det kan godt være, det ser sådan ud. Det kan også være, vi er meget uheldigt ramt, og det er de sene afgange, hvor det så er gået ud over dem, men i hvert fald oplever vi, at det ikke fungerer for os.
Jakob Hauerslev er nu kommet til den for ham frustrerende konklusion. At han må regne med at hente børnene på Aalborg Station frem for på Aalborg Lufthavn, hver gang
– Jeg ville nok ønske at dem, der kører på strækningen, prioriterede det lidt højere, siger han og fortsætter:
- For man har helt sikkert haft en god intention med at lave en station derude, men samtidig må man nok erkende, at når man ikke kører mere regelmæssigt og rettidigt, og brugerne ikke kan stole på det, tror jeg heller ikke, man kan forvente, at folk vil satse på, det er der, man tager toget fra.
Nordjyske Jernbaner, der også kører på strækningen, oplyser at 98,9 procent af de planlagte ankomster fra januar til oktober er blevet gennemført.