Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Himmelråbende flyhistorie: Forsvarsordfører raser

Challenger-fly sendes afsted på missioner uden radar - politiker kræver svar fra forsvarsministeren.

- Det er næsten ikke til at bære. Besætningen har ikke mulighed for at udføre det job, de er sendt afsted for. Det er under al kritik. Virkelig.

Sådan lyder det fra Danmarksdemokraternes forsvarsordfører, Lise Bech. 

Kommentaren falder efter forsvarsmediet OLFI i går kunne afsløre, at danske Challenger-fly sendes afsted på missioner på Grønland og til Middelhavet uden overfladeradar. 

Når besætningen ikke har mulighed for at udføre deres job, er det under al kritik

Lise Bech, Forsvarsordfører (DD)

TV2 Nord har også fået bekræftet, at der blandt andet er tale om det Challenger-fly, der i marts blev sendt afsted på mission til Middelhavet.

Overfladeradaren gør ellers Challenger-flyene i stand til at opdage mål på havoverfladen, og det må siges at have været afgørende, da et fly 21. marts lettede fra Flyvestation Aalborg med kurs mod Middelhavet for at overvåge havet for migranter i nød.

I stedet måtte flyet forlade sig på dets infrarøde kamera.

Forsvarsordfører Lise Bech sammenligner de radarløse fly med sagen om Ivar Huitfeldt, der oplevede strømsvigt og fejl på forsvarssystemer på et meget kritisk tidspunkt. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Årsag?

Radarerne er til reparation i USA.

- Man kan ikke blive overrasket mere, tordner politiker Lise Bech

- Det virker som om, at nogen - sandsynligvis den tidligere forsvarschef - har vidst, at flyene blev sendt afsted uden radar, hvis de var til reparation. Det er spild af ressourcer at sende dem afsted, når de ikke har udstyret til at opfylde missionen, siger forsvarsordføreren videre.

Minder om Ivar Huitfeldt

Nu vil Lise Bech have forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) til at svare på spørgsmål i sagen.

Hun sammenligner den med afsløringerne om, at fregatten Ivar Huitfeldt både oplevede strømsvigt og forsvarssystemer,der fejlede, da skibet natten til lørdag 9. marts kom i direkte kamp mod droner i Det Røde Hav.

- Det er gang på gang, vi hører historier om, at det er kikset. Hverken befolkningen, politikere eller Forsvaret er tjent med det. Vi skal til at tale forsvaret op, for vi har mange dygtige mennesker og piloter, og når besætningen ikke har mulighed for at udføre deres job, er det under al kritik, lyder det fra Lise Bech (DD).

Og problemet begrænser sig ikke bare til det ene Challenger-fly. 

Det er alle Eskadrille 721's Challenger-fly, som hører hjemme på Flyvestation Aalborg, der ifølge OLFI i flere måneder har måttet flyve uden overfladeradar - inklusiv dem, der overvåger Arktis.

Sådan så det ud, da Challenger-flyet 21. marts lettede mod Middelhavet for at overvåge havet for migranter i nød.

Ifølge socialdemokratiets forsvarsordfører Simon Kollerup er det et udtryk for, at det danske forsvar mange steder er slidt ned til sokkeholderne.

Og der er ikke noget quick-fix.

- Jeg synes, det giver sig selv, at hvis du har en radar med, så kan du meget bedre se, hvad der sker i vandet og på længere afstand se, om der er mennesker eller fartøjer du har brug for at kende identiteten på, end hvis du ikke har den med. Men jeg tror ikke, der er nogen af os, der bare kan trylle en radar eller løsning frem, siger han og fortsætter:

- Så vi må i gang med at få lagt en plan for, hvordan vi får nye fly.  Vi må have lagt en plan for, hvornår vi måske kan lease nogle tilsvarende fly ind. For det, der er sket her, er ikke tilfredsstillende.

Det fungerer ikke

Forligspartierne bag forsvarsforliget lavede i februar en delaftale, der blandt andet afsatte penge til to langtrækkende droner i Arktis. Siden er der blevet spekuleret i, hvorvidt de skal erstatte Challenger-flyene på de missioner, hvor Ishavet skal overvåges.

- Vi kommer til at købe de her langtrækkende droner. Men vi kommer også til at lave egentligt analysearbejde med henblik på senere beslutninger om at skifte fly ud med en fuldstændig pakke, der kan løse opgaven, for det kan vi  ikke i dag. Jeg tror ikke, der er nogen, der vil sige, at det her fungerer, siger Simon Kollerup (S).

Og det er afgørende at have en funktionel overfladeradar, når man flyver overvågningsmissioner og skal dække et stort havområde. Det sagde Hans Peter Michelsen, der er forsvarsanalytiker og tidligere officer i Flyvevåbenet til OLFI i går.

- Det er det, der gør, at man har overblikket; at kunne se, hvad der foregår i et område, og hvad man skal se nærmere på. Så kan man flyve hen i nærheden og bruge en FLIR (infrarød, red.), eller noget andet optisk til at finde ud af, hvad der sker. Det er hele idéen med at have en overvågningsplatform, at den har en radar, der kan hjælpe med at finde ud af, hvad der er skidt, og hvad der er kanel, siger han til mediet.

Men hvis man spørger forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) kan Challenger-flyene også anvende andre sensorer, når de skal overvåge Middelhavet for det europæiske grænse- og kystagentur, FRONTEX.

Og der foreligger ikke lige en løsning på de manglende radarer, lyder det. Ifølge ham er der igangsat analyser, der skal "styrke beslutningsgrundlaget for kommende delaftaler og herunder en analyse af maritime patruljefly".

- Challenger-flyene og radarsystemet er udfordret af tekniske og aldersbetingede årsager og har desværre været det i flere år. Vi må erkende, at udfordringer med radarerne forventeligt vil være gældende i resten af flyenes levetid. Det har jeg for nylig orienteret forligskredsen om, siger forsvarsministeren.


Havne står med tonstunge problemer - nu arbejdes der på løsning

En nordjysk politiker er gået ind i sagen om de mange skibsvrag, og det har sat gang i Miljøministeriet.

I lystbådehavne flere steder i Nordjylland - ja faktisk flere steder i landet - står man med et problem.

Der er nogen, der dumper deres både, og så er det op til foreninger eller kommuner at betale for at få dem bjerget.

I Egense har sejlklubben brugt 25.000 kroner på at bjerge en båd på 67 ton. Det er foreningen blevet nødt til, for de har ikke kunnet få fat på ejeren.

- Det er gæld og udgifter, der bliver pålagt uskyldige mennesker. Det er ikke rimeligt, at andre mennesker skal udsættes for at skulle rydde op efter en person, sagde Bettina Nielsen, bestyrelsesmedlem i Egens Lystbådehavn til TV2 Nord i oktober.

Lader det ikke gå i glemmebogen

Ifølge Foreningen af Lystbådehavne i Danmark er efterladte både et landsdækkende problem. Foreningen efterlyser et register for lystbåde. Men nu er der nyt til de frustrerede medlemmer i landets lystbådehavne.

Det nordjyske folketingsmedlem, Preben Bang Henriksen (V), har nemlig spurgt miljøministeren, hvis ansvar det er, at bjerge skibene.

Først og fremmest er det skibets ejer, slår ministeren fast.

Men staten kan kræve et skibsvrag fjernet, hvis det vurderes at være til fare for sejlads og fiskeri, eller til fare for kysten, eller hvis det udgør en ekstraordinær fare for havmiljøet. I så fald bliver det fjernet for ejerens regning.

"Jeg anerkender også, at det er en udfordring, når ejeren ikke kan findes og stilles til ansvar, og mit embedsværk er i skrivende stund ved at afsøge en langsigtet og generel løsning på problemet." Svarer miljøminister Magnus Heunicke (S) på spørgsmålet.

Det glæder det nordjyske folketingsmedlem.

- Jeg er tilfreds med, at vi nu har sat fokus på problemet. Bortset herfra må jeg desværre medgive, at ministeren ikke peger på en konkret løsning her og nu. Men klart er det, at jeg med ovennævnte citerede udtalelse har fået sat fokus på området, og selvfølgelig kommer til at følge op på ministeriets arbejde. Sagen skal ikke gå i glemmebogen - heller ikke ministeriets glemmebog, skriver han i en mail til TV2 Nord.


Krøyer-maleri på auktion - kan indbringe millioner

Foto: Bruun Rasmussen

Auktionshuset betegner maleriet som et mesterværk.

Det vil helt sikkert være en populær julegave for en kunstelsker, men du skal have de store sedler frem, hvis du vil sikre dig P.S. Krøyer-maleriet 'Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen', når det kommer på auktion i begyndelsen af december.

Auktionshuset Bruun Rasmussen, som får maleriet fra 1892 under hammeren, forventer, at salgsprisen ender på mellem fire og seks millioner kroner.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

- P.S. Krøyer eller Søren, som han blev kaldt, og Marie Krøyer havde et kompliceret forhold, præget af både glædesfyldte perioder, men senere også store udfordringer blandt andet på grund af hans maniske og depressive sind. Værket, som vi udbyder på auktion, repræsenterer en meget lykkelig tid i deres fælles liv, hvor kærligheden og kunsten blomstrede, fortæller Julie Arendse Voss, der er afdelingsleder for ældre kunst hos Bruun Rasmussen.

Optaget af lyset

Bruun Rasmussen betegner 'Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen' som et mesterværk. Ifølge Julie Arendse Voss er det udbudte værk et af Krøyers mest gennemførte impressionistiske værker.

- Det er hans optagethed af lyset og friluftsmaleriet og hans evne til at fange øjeblikket med små hurtige penselstrøg, der gør, at Krøyer ofte er blevet beskrevet som impressionist. Hans mange breve fra hans tid i Paris vidner om, hvor stor betydning den samtidige franske kunst og ikke mindst impressionismen fik for hans udvikling som maler, siger Julie Arendse Voss.

Maleriet sælges på Bruun Rasmussens liveauktion i Lyngby 2. december.

Foto: Bruun Rasmussen

En flot dag med både solskin og sne.

Det bliver endnu en dag i vinterens tegn med snebyger over Nordjylland. Men det bliver også muligt at se solen titte frem, så der er rig mulighed for at nyde den smule sne, der er i de lyse timer.

Solen står op ved 8-tiden og går ned lidt før klokken 16.00.

Temperaturerne ligger lavet og nogle steder i Nordjylland er det minus fem grader her til morgen. Derfor er det en god idé at passe på i trafikken. Vejdirektoratets kort viser også glatte veje i det meste af regionen.

I løbet af dagen vil temperaturen nå lidt over frysepunktet, men der vil fortsat være sne- og tøsnebyger.

Er du interesseret i en mere lokal vejrudsigt? Spørg vores robot Solvej.

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Knivstikkeri: Offer lå og blødte kraftigt, da politiet ankom

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Al ledig politi blev sendt afsted til alarmen om et muligt knivstik i et lejlighedskompleks.

I nat hastede en masse mandskab fra Nordjyllands Politi til Davids Alle midt i Aalborg, da der kom en anmeldelse klokken 01.21 om et muligt knivstikkeri.

- Vi sender alt, hvad vi har derhen, og da vi kommer frem er der en ung mand i 20'erne, som ligger og bløder kraftigt. Der kommer en ambulance frem, som tager ham med, fortæller vagtchef ved Nordjyllands Politi, Thomas Ottesen.

Den unge mand er blevet stukket i underkroppen og på benene, og han er blevet opereret for sine skader og er uden for livsfare.

To mulige gerningsmænd har forladt stedet, og da politiet får en mistanke om, hvor de er i nærområdet, bliver de fanget. En af dem tager chancen og løber, men politiet får fat i ham. Det er også to unge mænd i 20'erne.

- Hvad der er foregået forud for knivstikkeriet ved vi simpelthen ikke endnu. Vi mangler at afhøre alle parterne, forklarer vagtchefen.

Der har for kort tid siden været andre knivstik, som var noget bandeopgør. Er det her også det?

- Vi kan ikke udelukke det, men vi ved det ikke. Lige nu er der mange hypoteser, siger Thomas Ottesen.

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

200.000 danskere lever i uvished med sygdommen: I dag fik Jan testet, om han er en af dem

Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Op mod 400.000 danskere lever til daglig med lungesygdommen KOL, men godt halvdelen af dem går rundt med KOL uden at vide det.

En ganske normal arbejdsdag for Jan Rysz foregår normalt mest med hænderne, når han er på arbejde hos Unilite i Hobro som logistikkoordinator, men onsdag har han en opgave, som ligger lidt ud over det sædvanlige.

Det foregår i en bus, der er kørt ind til virksomheden i dagens anledning, og arbejdet skal udføres med lungerne.

I samarbejde med PensionDanmark og Lungeforeningen kan alle medarbejdere hos Unilite nemlig få testet deres lunger i arbejdstiden i forbindelse med den årlige lungedag. Arbejdet består den her onsdag for Jan Rysz derfor også i at puste for fuld kraft i et lille apparat tre gange for at teste, hvor god hans lungefunktion er, og om han skulle gå rundt med en uopdaget lungesygdom.

- Det er selvfølgelig noget interessant. Nu har jeg desværre røget i mange år, så det bliver spændende at se, om det har haft en negativ påvirkning på lungerne, siger Jan Rysz.

Jan Rysz er til lungeeksamen inde i bussen fra PensionDanmark, hvor han om lidt skal have testet sine lungers fulde kraft. Foto: Simon Mølgaard / TV2 Nord

En kvart million sygedage hvert år

En af de lungesygdomme, Jan Rysz skal testes for, er KOL, som op mod 400.000 danskere lever med til daglig. Det er bare kun halvdelen af dem, der rent faktisk ved, at de har sygdommen.

- Hvis man har en uopdaget KOL eller ikke får den rigtige behandling, så går man også fra arbejdsmarkedet tidligere, og det er det, vi gerne vil undgå, siger Ann Leistiko, der er direktør i Lungeforeningen.

Sygdommen KOL er skyld i næsten en kvart million sygedage hvert eneste år og resulterer i 3,9 milliarder kroner i tabt produktion på grund af fravær og tidlig død, oplyser PensionDanmark.

- Nogle undersøgelser, vi har fået lavet, viser, at det er over 17.000 arbejdspladser, som kan fastholdes på arbejdsmarkedet om året, hvis man får en tidlig KOL-diagnose, og det vil vi gerne være med til at kæmpe for, siger Ann Leistiko.

Se hele indslaget her.

Hold øje med de her symptomer

For nylig bliver der pustet nyt liv i håbet om at fange flere, der lever med uopdaget KOL. I den nye sundhedsreform blev det vedtaget, at man vil lave kronikkerpakker, hvor KOL-området er det første, der skal gribes fat i.

- Allerede fra 2027 har vi en forventning om, at der kommer nogle mere sammenhængende forløb, hvis man har diagnosen KOL. Bare det fokus, der kommer på KOL-området, tror vi, kan være med til at fokusere mere på symptomerne, siger Ann Leistiko og fortsætter:

- De symptomer, man skal reagere på, er, hvis man har: vedvarende hoste, hvæsende vejrtrækning, svært ved at få vejret, når man går op ad trapper eller hvis man har mange infektioner i lungerne så som lungebetændelse, forklarer direktøren for Lungeforeningen.

Normal lungefunktion

Inde i bussen hos Unilite er det imidlertid blevet tid til skæbnens pust for Jan Rysz, der snart får svar på, om flere års rygning har påvirket hans lunger, og om han er en af dem, der lever med uopdaget KOL.

Testen viser dog ingen umiddelbare tegn på KOL, men han får også at vide, at det ikke kan garanteres, at han ikke udvikler det i fremtiden – særligt ikke, hvis han fortsætter med at ryge.

Lungefunktionen er dog helt normalt.

- Det var rart at få konstateret, men derfor er det selvfølgelig stadig anbefalingsværdigt at holde op med at ryge, det er jeg klar over, siger Jan Rysz.