Nordjysk direktør tror på alternative løsninger til vejafgift
"Jeg vil egentlig bare gerne opfordre til, at vi skal regulere en grøn omstilling i en EU sammenhæng".
En mulig kilometerbaseret afgift for lastbiler på de danske veje fylder en del i debatten i erhvervslivet lige nu.
- Der er mange ting, som vi arbejder med hver eneste dag, som er dyrere i Danmark, og det her ligger jo bare et lag ekstra på, fortæller administrerende direktør i Versalift, Martin Lybæk Christiansen.
Virksomheden, der ligger i Farsø, producerer til dagligt lifte på biler. Da de får store dele af deres komponenter fragtet til fabrikken, frygter Martin Lybæk Christiansen, at en sådan afgift, som regeringen har fremlagt, vil få store konsekvenser.
- Yderste konsekvens er jo, at ejeren beslutter, at liften lige så vel kan produceres i en af søstervirksomhederne i Nordfrankrig, konstaterer direktøren.
Der er andre løsninger
Aftalen, som SVM-regeringen og rød blok vil indføre fra 2025, vil gøre det dyrere for vognmænd at køre i benzin- og dieseldrevne lastbiler.
Kritikken er, at afgiften rammer skævt, så vognmændene i yderkommunerne kommer til at betale den største pris.
- Det vil være dyrere for os. Vi har kollegaer, der ligger tættere på motorvejen for eksempel, og det er da nemmere for dem, og de har en bedre logistik fordeling allerede i dag, forklarer Versalift-direktøren.
Ville det ikke bare være nemmere at flytte virksomheden?
- Jeg synes, det er sjovere at drive fabrik i Farsø fremfor Frankrig, så jeg vil foretrække det nordjyske, og vi vil kæmpe med næb og klør, for at det ikke ender sådan her, svarer han.
Aftalen er jo for den grønne omstilling, så burde I ikke bare æde den?
- Den grønne omstilling kommer til at skulle ske hos os allesammen. Jeg vil egentlig bare gerne opfordre til, at vi skal regulere en grøn omstilling i en EU sammenhæng, så vi ikke forringer os selv, erkender Martin Lybæk Christensen, der har andre alternative løsninger.
- Der er andre måder, hvorpå det her kan løses, og jeg tror, at det er farligt for beskæftigelsen, at man laver noget, som er så tungt på erhvervslivet. Så er det måske bedre, at man betaler noget mere for den Tesla, som er faldet så meget i pris, pointerer direktøren.
KILOMETERBASERET VEJAFGIFT FOR LASTBILER
Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Grønne lastbiler vil således betale mindst i afgift. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.
Med aftalen forventes reduktioner på 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.
Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Kilde: Skatteministeriet.
Borgmestrene på banen glæder
Det er heller ikke kun Versalift-direktøren, der deler sin bekymring omkring den kilometerbaseret vejafgift.
Tidligere har vognmanden Benny Nielsen fra Mors også stilt sig i front. Blandt andet den 4. april, hvor op mod 100 lastbiler var kørt til Christiansborg for at demonstrere.
Ifølge ham kan den foreslåede aftale nemlig betyde "liv eller død" for små og mellemstore virksomheder.
- Ikke bare i transportbranchen, men for selve industrien. Det er så voldsomt, at det er helt umenneskeligt, sagde Benny Nielsen 4. april til TV 2.
Nu er de nordjyske borgmestre også gået ind i sagen, og har sendt et brev til Skatteministeren, Transportministeren samt Folketingets Skatteudvalg og Transportudvalg.
I brevet udtrykker de, at aftalepartierne har overset den geografiske skævvridning, hvor særligt vejgodstransporten i Nord- og Vestjylland rammes, fordi der her køres ekstra mange kilometer i forbindelse med fragt af varer og gods.
Og netop borgmestrenes engagement er til stor glæde for Benny Nielsen.
- Jeg synes, det er rigtig fint, de er gået sammen om det, for det er med til at ligge et tryk på politikerne på Christiansborg, og det betyder jo alt, fortæller Benny Nielsen til TV2 Nord.
- Danmark er for bette et land til at være førende indenfor den grønne omstilling i Europa. Vi vil gerne være grønne, og det er vi også, men de vil jo ikke lytte, forklarer vognmanden.