Nedlukningen har haft konsekvenser - særligt for ordblinde elever
Børne- og Undervisningsministeriet har for nyligt kortlagt konsekvensen af forårets nedlukning i folkeskolen. Den viser, at særligt de fagligt svage elever har lært mindre end normalt med virtuel undervisning.
Engelsktimen er i gang på Farsø Efterskole, og eleverne er igen samlet til undervisning i klasselokalet. Det er næsten tre uger siden, at de vendte tilbage til efterskolen, efter 2,5 måned med online undervisning hjemmefra.
Nedlukningen af Farsø Efterskole betød et midlertidigt farvel til kammeraterne og fællesskabet, men den betød også, at flere af eleverne fik sværere ved at følge med i undervisningen og bevare motivationen, når det foregik virtuelt.
- Man fik ikke nødvendigvis den hjælp, man skulle bruge, og man kunne godt miste koncentrationen, så det var lidt svært, siger Annebell Wimmelmann, der går i 10. klasse på Farsø Efterskole på performance-linjen.
Lærere er bedre end forældre til at hjælpe
Farsø Efterskole er en efterskole, der henvender sig særligt til unge med læse- og skrivevanskeligheder, og derfor er eleverne vant til at bruge forskellige hjælpemidler i undervisningen, der kan læse tekster op eller hjælpe med at stave ord.
Det er en af de ting, der har været udfordringer med under nedlukningen, for programmerne har ikke altid fungeret optimalt hjemme fra elevernes værelser.
- Hvis der er bøvl med det på grund af internettet for eksempel, så er det svært, fordi læreren ikke har kunne kigge på det, og de har ikke kunne gøre noget ved det. Det har været en udfordring, for mine forældre ved ikke lige så meget om det, som mine lærere gør, siger Asta Schaltz, der også går i 10. klasse på performance-linjen.
Mindre læring under nedlukning
Annebell Wimmelmann og Asta Schaltz er ikke de eneste, der har oplevet udfordringer fagligt under nedlukningen. Børne- og Undervisningsministeriet har for nyligt kortlagt konsekvenserne af nedlukningen for landets folkeskoleelever.
Ifølge kortlægningen vurderer størstedelen af lærerne, at eleverne har fået mindre læringsudbytte under nedlukningen, og det gælder særligt socialt udsatte elever og fagligt svage elever, som for eksempel ordblinde.
- Vores elever er mærket af, at de har haft mange nederlag i skolen, og de har haft ting, de ikke kan finde ud af, og nedlukningen har prikket til det. De er måske tilbage til, at de tror, at de ikke kan finde ud af det, og det er svært, det tager tid at få alt op igen, siger Anette Smed, der er pædagogisk leder på Farsø Efterskole.
Hun er ikke i tvivl om, at eleverne nok skal komme efter det, men det kræver en ekstra indsats fra efterskolen, og derfor har Farsø Efterskole skruet op for bemandingen og sørget for et øget fokus på trivsel:
- Vi har sørget for ekstra bemanding om aftenen og i weekenderne, så vi kan være tæt på eleverne og sørge for at tage de snakke, de har brug for. Vi er opsøgende for at sikre, at de har det godt og trives med at være tilbage, for det tænker vi er en vigtig forudsætning for at kunne lære bedst muligt, siger Anette Smed.
Et fåtal har haft gavn af online undervisning
Rapporten fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at der også er en mindre del af eleverne, der har haft gavn af den virtuelle undervisning og har haft nemmere ved at koncentrere sig derhjemme frem for i et klasselokale.
Selvom størstedelen af eleverne på Farsø Efterskole foretrækker klasseundervisningen, så er der et fåtal af eleverne, der har oplevet, at de bliver mindre forstyrret, når de sidder alene med opgaverne, end når de sidder i klassen:
- Rent fagligt har jeg fået et nøk opad, for jeg føler, at jeg ikke bliver så nemt forstyrret, og jeg forstyrrer heller ikke mig selv, siger Mikkel Hyttel Pedersen, der går i 10. klasse på idrætslinjen på Farsø Efterskole.
Men selvom han fagligt har oplevet undervisningen som positiv, så har han savnet vennerne på skolen og manglet det sociale. Det har Annebell Wimmelmann også, og hun er meget glad for at være tilbage på skolen igen:
- Jeg håber bestemt ikke, at vi bliver lukket ned igen, for det var rigtig ærgerligt, siger hun.