- Vi lukker Danmark ned: Vrede vognmænd vil blokere danske veje
Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST
4. april var over 300 lastbiler samlet foran Christiansborg for at demonstrere mod forslaget om den nye vejafgift.
En gruppe vognmænd står bag stor aktion, som skal lamme trafikken i hele landet - og tvinge regeringen til at droppe et omdiskuteret lovforslag.
Nu er det nok. Vognmænd, landmænd og fiskere vil ikke finde sig i mere.
Sådan lyder budskabet fra en gruppe vognmænd, som står bag en større aktion, der efter planen skal finde sted den 15. maj.
Det er utilfredsheden over et forslag om en ny vejafgift, der har fået vognmændene på barrikaderne.
Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning på Mors er én af de vrede vognmænd, som gennem den nystartede organisation 'Vejstatskomiteen' kæmper mod et nyt lovforslag, som i følge dem vil ramme både transportbranchen, fiskere og landmænd.
Ifølge vognmanden fra Mors er han ikke selv ophavsmand til aktionen, men støtter den og har delt planen for aktionen med omkring 4,5 tusind interesserede på Facebook-gruppen Opråb.
- Jeg synes, det er fuldstændig forkert det, de har gang i, siger Benny Nielsen, som var én af hovedkræfterne bag vognmændenes seneste demonstration foran Christiansborg i sidste måned.
Vil lamme trafikken
Vognmændene vil blokere trafikale knudepunkter og tilkørsler til motorveje og hovedveje i hele landet mandag den 15. maj fra klokken seks om morgenen.
I beskrivelsen af demonstrationen opfordrer gruppen alle vognmænd til at deltage, og udfylde en formular med oplysninger om, hvilken tilkørsel man vil spærre. Formularen vil, ifølge beskrivelsen, blive anmeldt som lovlig demonstration 24 timer før aktionen går i gang.
Formålet er at få lammet trafikken, lukke Danmark ned, og på den måde få politikerne til at "vågne op".
- Brancheorganisationerne har forsøgt at forhandle, men regeringen vil ikke lytte. Vi vil rigtig gerne være grønne og betale for det, men det skal være en afgift, som er realistisk og til at administrere og betale, siger Benny Nielsen.
Og det mener de vrede vognmænd fra 'Vejstatskomiteen', og dennes støttere, ikke et nyt lovforslag er.
Forslag til lov om vejafgift
"L 74 - forslag til lov om vejafgift
Lovforslaget udmønter Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022, der er en opfølgning på aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020, der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.
Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder mindre CO2 til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i højere grad er forureneren, der betaler.
Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler skønnes at reducere udledningen af CO2 med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.
Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstransport, som er kilometerbaseret og CO2-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilometerbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kørsel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i miljøzoner.
Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele vejnettet være omfattet.
Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets samtykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.
Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500 mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.
Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer."
Kilde: Skatteministeriet
Langt ude lovforslag
Forslaget fra skatteministeriet er, at der indføres en ny vejafgift, som fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.
Men det vil betyde, at det er vognmænd i yderområderne af landet, der skal betale mest, mener Benny Nielsen.
- Hovedparten af alle elementfabrikker ligger for eksempel i Jylland. Kører man med elementer, skal man køre med en tom vogn tilbage af store afstande - hvem skal betale den tur, spørger Benny Nielsen, og tilføjer, at eksempelvis en slamsluger i København, som også udleder CO2, ikke rammes ligeså hårdt af en kilometerbaseret afgift.
- Det er altså dem, som bor længst ude, der kommer til at betale mest, argumenterer han.
Ifølge Lastbil Magasinet har gruppen tidligere sendt 10 argumenter mod lovforlaget, og mediet skriver desuden, at aktionen kom på benene, da det kom frem, at en planlagt høring med branchen onsdag den 3. maj er aflyst.
Bliver holdende til forlag trækkes tilbage
Derfor planlægger vognmændene en ekstraordinær aktion den 15. maj, som midlertidigt skal lukke for trafikken i Danmark.
En aktion, som er udansk, men nødvendig, mener Benny Nielsen.
- Det er jo i grunden det forkerte at gøre, men det er den eneste mulighed, der er, når de ikke vil lytte til branchen gennem brancheorganisationerne, siger han.
Hvor han selv kommer til at holde i aktionen er endnu ikke besluttet, men han fortæller, at han kommer til at "gøre som de andre", og blive så længe, det er nødvendigt - om det så er helt til Kristi Himmelfart.
Selvom demonstrationen er planlagt til at vare fra klokken seks om morgenen og nogle timer frem, opfordrer gruppen 'Vejstatskomiteen' demonstranter til at blive holdende, indtil ét af fire krav er opnået.
Hvor længe vil demonstranter spærre vejene?
1. Til lovforslaget er taget af.
2. Til vægtgrænserne er hævet for 2-6 akslede vogntog er indført. Og undersøgelse af broerne ift. 7
akslede igangsættes øjeblikkeligt. (I Sverige gennemførte de en lignende øvelse på 10-11 måneder.)
3. Til alle større brancheorganisationer er indbudt til forhandling om en mere passende CO2 afgift på
alt fossilt brændstof. Her snakker vi Transport, Landbrug, Fiskeri og Industri.
4. Til alle virksomheder betaler det samme i Co2 afgift, dvs. alle rabataftaler annulleres.
Og hvis det kommer dertil, er Benny Nielsen klar.
- Det er nogle dejlige biler, vi har. Masser af plads og mad, så det skal vi nok kunne klare.
Gruppen forsikrer desuden, at udrykningskøretøjer og køretøjer med dyr og dyrefoder får lov at passere blokaderne.