Vand(vittige) billeder: Borgere samler selv beviser for skybrud
Foto: Privatfoto / Uffe Dahl Plet
Nors var ramt af et ultralokalt skybrud i lørdags.
Forsikringsselskaberne bruger DMI, når de afgør, om der har været skybrud. Men DMI har ikke målestationer overalt, så nu samler borgerne selv beviser ind i Nors.
Hvis du har vand i kælderen, hvad gør du så? Du skal tage billeder og videoer. For ellers kan det blive svært at få skaderne dækket af forsikringen.
Men det var ikke det første, Thomas Sloth fra Nors gjorde, da vandet væltede ind i weekenden.
- Vi begyndte at samle vandet op med håndklæder. Vi tænkte ikke over at samle bevismateriale, vi tænkte over at få vandet væk hurtigst muligt, siger han.
Den almindelige husforsikring dækker skader ved skybrud, men ikke altid hvis skaderne bare skyldes almindelig regn.
Derfor er bevismaterialet afgørende i forsikringssager, og det skal kunderne selv sørger for.
Lokale samlede beviser sammen
Thomas Sloth begyndte i første opgang at samle bevismateriale ind til sit eget forsikringsselskab.
- Jeg havde en mavefornemmelse af, at jeg måske ville få problemer med forsikringen. Så jeg samlede bevismateriale ind til mig selv, for vi havde ikke nogen beviser for, at der havde været vandskade. Vi sørgede for at få vandet væk, og så var det først bagefter, vi stod og tænkte, hvad nu hvis vi får problemer, siger han.
Og han var ikke den eneste, der havde det problem.
En kvinde i en Facebookgruppe for borgerne i Nors blev afvist i sin sag hos forsikringen, fordi DMI ikke havde målt et skybrud i området.
Problemet er bare, at DMI ikke har en målestation i Nors og uvejret var meget lokalt.
Derfor besluttede Thomas Sloth at lave en hjemmeside, som alle lokale kunne tilgå, hvis det blev nødvendigt.
- Så stod man ikke helt alene og skulle kæmpe sin sag, hvis man stod ligesom os uden at have noget bevismateriale, siger han.
Det væltede ind med beskeder, og han fik samlet 51 billeder og videoer ind. Men det ærgrer ham, at DMI's data fylder så meget i vurderingen.
- Der står ikke, at der var skybrud i Nors den dag. Det træls, at forsikringsselskaberne bruger det som udgangspunkt, siger han.
Bevismateriale vægtes højt
Skadechef hos Thisted Forsikring Anders Henriksen bekræfter, at DMI's vejrdata - det som kaldes forsikringsvejret - er en stor del af den samlede vurdering. Men den kan aldrig stå helt alene, og kundernes bevismateriale er en vigtig del.
- Billeddokumentation vejer meget tungt, for DMI har ikke målestationer alle steder, så vi bliver nødt til at lytte meget til, hvad kunderne siger i de her situationer. Vi er godt klar over, at data fra DMI ikke kan stå alene, da skybruddene sker så lokalt, siger han.
Han understreger, at det er op til kunderne selv at indsamle bevismateriale, hvis de anmelder en skade.
- I alle forsikringssager er det kunden, der skal dokumentere skaden, som er dækket af forsikringen. Derfor er det rigtig vigtigt, at man hjælper med at dokumentere bedst muligt.
Thisted Forsikring har fået seks anmeldelser fra skybruddet i Nors og har anerkendt alle sagerne.
Thomas Sloth har ikke selv haft problemer med sin egen forsikringssag, men oplever han vand i kælderen igen, ved han godt, at han skal finde kameraet frem.
- Det er nok det første, jeg gør, at begynde at tage nogle billeder, så vi har noget. Før vi begynder at redde det hele, siger han.