Fokus på fake news: Unge på Mors har droppet TV og avis til fordel for Facebook og Instagram
Foto: Pernille Keller Sand, TV MIDTVEST
Hvordan ved man, om en nyhed er sand eller falsk? Ved at producere dem selv skal 8.D på Dueholmskolen på Mors lære at begå sig i et mudret mediebillede.
Engang var der monopol på området. Det er der ikke længere.
Den her verden er ved at drukne i billeder og nyheder, og vi vil gerne lære vores elever her på Dueholmskolen at være mere kritiske over for, hvad de ser og hører.
Claus B. S. Hansen, viceskoleleder på Dueholmskolen i Nykøbing.
Nyheder produceres alle steder og i alle afstøbninger. Det skaber udfordringer for medieforbrugeren, der skal kunne skelne rigtige nyheder fra fake news. En udfordring, hvis man som eleverne fra 8.D på Dueholmskolen på Mors ikke bruger de sædvanlige mediekanaler.
- Jeg interesserer mig ikke så meget for det, forklarer Marie Urth fra 8.D.
- Det er også lidt kedeligt, jeg interesserer mig ikke så meget for det, siger Emma Lund Gregersen fra samme klasse.
Den nyhedsinformation de kommer i nærheden af, er den der havner i deres feed på instagram og facebook. Det betyder, at det langtfra er et mangfoldigt mediebillede de bliver præsenteret for. Netop derfor mener Dueholmskolen, at en uge med fokus på medier og nyhedsproduktion er vigtig.
- Den her verden er ved at drukne i billeder og nyheder, og vi vil gerne lære vores elever her på Dueholmskolen at være mere kritiske over for alt, hvad de ser og hører, fortæller viceskoleleder på Dueholmskolen i Nykøbing Claus B. S. Hansen.
Over en uge skal eleverne i klassen lære om nyheder og nyhedsproduktion for til sidst selv at optage og redigere indslag. Det hele skal ende ud i en rigtig tv-udsendelse.
Kritisk tilgang nødvendig
En ting er at være kritisk overfor, hvad man præsenteres for på nettet. Noget helt andet er at forstå, hvordan en nyhed præsenteres. Det er årsagen til, at René Mouritsen for tredje gange underviser på temaugen "Due News".
Det har været sjovt selv at sidde og redigere de ting, man selv har filmet og produceret.
Mathilde Mikkelsen fra 8.D.
- Hvordan laver man nyheder helt fra bunden? Der er læringsproces i hele forløbet, hvor eleverne har mulighed for at udvikle sig. De lærer mere, end de tror. De tænker nok, at nu skal vi ikke have dansk eller matematik, men der er masser af faglig undervisning i hele ugen, fortæller René Mouritsen, der er underviser på projektet.
Faktisk mener man på skolen, at projektet er så stor en succes at man overvejer at udvide det. Et miniforløb af konceptet skal i fremtiden skabes for at også skolens 4-6.klasse kan lære om fake news.
Laver egne nyhedshistorier
De unge piger bliver i løbet af ugen udfordret. De kan ikke gemme sig bag en skærm, de skal ud i den virkelige verden og snakke med rigtige mennesker til deres tv-indslag. Et besøg på byens kommende teater giver indsigt i, hvordan man producerer og ikke mindst vinkler en nyhedshistorie.
- Det har været sjovt selv at sidde og redigere de ting, man har filmet og produceret, fortæller Mathilde Mikkelsen fra 8.D.
Alle pigerne i gruppen er enige om, at de i ugen har lært meget om nyheder. Udover at lære om den del af mediebilleder de normalt ikke beskæftiger sig med har de også fået en fortståelse af, hvorfor det er vigtigt at kunne skelne fake news fra rigtige nyheder.