Fiskere til surfere: - Det er kun et spørgsmål om tid, før en bliver slået ihjel
Poul Erik Pedersen forventer, at der vil ske en ulykke, hvis der ikke bliver gjort noget. Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST
Bierhvervsfiskeren Poul Erik Pedersen mener, at surferne ikke kigger sig godt nok for og ikke flytter sig, når hans skib skal til og fra stranden.
Det er svært at komme uden om, at både fiskere og surfere er fast inventar ved vestkysten, og især ved Vorupør finder flere og flere surfere brættet frem for at hoppe i de gode bølger.
Men trafikken på havet får fiskerne til at slå alarm, og bierhvervsfiskeren Poul Erik Pedersen mener, det kan ende grueligt galt.
Han er nemlig flere gange kommet utroligt tæt på surfere, når han skal have sit skib til og fra land.
- Det er kun et spørgsmål om tid, før en bliver slået ihjel. Altså hvis jeg går ud foran en bil på en motorvej, så kan jeg ikke forvente, at bilen standser, siger han.
Stationslederen ved Kystredningstjenesten i Vorupør Benny Bak har mange års erfaring på vandet, og han oplever, at det er et stigende problem.
- Der er kommet flere og flere surfere, siden der var verdensmesterskaber herude, og det er også fint. De må gerne være her, men de skal respektere, når bådene sejler ind og ud, understreger lederen.
Kitesurfer tæt på redningshelikopter
For nyligt var der et eksempel på en situation, der kunne være gået grueligt galt.
Under en redningsøvelse ved kysten kom enkelte surfere helt tæt på redningshelikopteren.
- En kitesurfer kom helt tæt på helikopteren, og hvis hans sejl var kommet ind i helikopterens propel, så var helikopteren faldet ned. Det er ufatteligt, han ikke tænkte på sådan noget, så jeg skældte ham ud, da han kom på land, fortæller stationsleder Benny Bach.
Fiskere mener et certifikat kan være vejen frem
Ifølge Benny Bak burde surfere have et duelighedsbevis i sejlads, som så mange andre på havet.
- Så kan de lære lidt om søfartsreglerne, og hvordan de skal navigere på vandet, siger han.
Men det bakker Klaus Sørensen, der har surfet i 30 år, ikke op om.
- Hvor skal man så stoppe henne? Skal man have et duelighedsbevis for at gå på fortovet, eller når man cykler, siger surferen tilføjer:
- Som udgangspunkt tænker jeg, det vil blive omstændeligt at kræve. Jeg vil hellere appellere til den sunde fornuft, ligesom man heller ikke går over for rødt lys i et lyskryds. De fleste surfere tager hensyn, men der selvfølgelig altid et par stykker, der ødelægger det for resten.
Hvad er et duelighedsbevis?
Man opnår sønæringsbeviset duelighedsbevis i sejlads for fritidssejlere ved at bestå duelighedsprøven til fritidssejlere.
Prøven består af en teoretisk og praktisk delprøve. Når du har bestået en delprøve, eller den samlede prøve, vil du få udleveret et prøvebevis som dokumentation af den godkendte udbyder.
Prøven skal fastslå, at du kan fungere sikkerhedsmæssigt forsvarligt som styrmand i større fritidsfartøjer og varetage sikkerheden for eget fartøj og personer om bord under hensyntagen til omgivelserne, og omfatter bl.a. søvejsregler, terrestrisk navigation, sikkerhed til søs, forebyggelse og bekæmpelse af brand i mindre fartøjer samt beskyttelse af havmiljøet.
Kilde: Søfartsstyrelsen.
Ville det ikke være nemmere, hvis I lod vær med at surfe her, hvor bådene skal ud og ind?
- Nogle gange er den bedste bølge bare der, og så er surferen nu en gang der, ligesom man i andre sportsgrene også finder det bedste bjerg, eller det bedste spor, når man cykler mountainbike, siger han.
Lige nu kræves der ikke et duelighedsbevis fra surfere, og reglen er, at fartøjet med motor skal vige for sejl.
- Det er korrekt, men de har ikke noget sejl, og de krydser en indsejling, siger bierhversfiskeren Poul Erik Pedersen som også mener, at et duelighedsbevis vil være på sin plads.
Surferne og kystredningstjenesten vil nu se på, om der skal sættes skilte op ved stranden for at gøre opmærksom på bådene.