Ny afgift koster Niels otte millioner kroner
Ekstraregningen på otte millioner kroner ender hos kunderne.
- Det er en rimelig bekostelig affære for os, men vi har vidst det ville komme i noget tid nu. Hvis vi regner med at køre cirka ligeså mange kilometer i 2025, som vi har gjort i 2024, kommer den nye afgift til at koste os lige i underkanten af otte millioner kroner.
Det fortæller vognmand Niels Christensen, indehaver af N. C. Christensen & Sønner A/S - Hurup Thy.
For med det nye år kommer også nye love og regler.
En af dem er den stærkt omdiskuterede CO₂-afgift på lastbilkørsel, der sidste år gav anledning til demonstrationer, hvor vognmænd spærrede vejene i protest. Afgiften betyder nemlig, at alle lastbiler over 12 tons skal betale 1,3 kroner per kilometer i gennemsnit i afgift.
Elektriske lastbiler er ikke vejen frem
Da afgiften tilbage i 2022 blev varslet, frygtede Niels Christensen, at afgiften ville komme til at afvikle vognmandsforretninger i yderområderne, fordi de skal betale mere i afgift, da de har længere til storbyerne.
Og selvom den tidligere erhvervsminister Simon Kollerup (S) kunne se problemet, mente han, at det kunne fixes med grønne lastbiler.
Har I så fået investeret i elektriske lastbiler for at afbøde tabet ved den nye afgift, Niels?
- Vi har ikke investeret i elektriske lastbiler, nej. Når man skal køre så langt, som vi skal; ofte kører vi til København med tunge læs, ja så ville en elektrisk lastbil skulle lades hele tiden, fordi batteriet ikke er stort nok. Og laver man batteriet større, er der ikke plads til så meget last, forklarer Niels Christensen.
Så der er ikke noget at gøre. Afgiften skal betales, og den regning ender hos kunderne. Vognmandsforretningen kan nemlig ikke æde den selv. Virksomheden tjente sidste år 2,8 millioner kroner efter skat.
- Vi har brugt uanede mængder af tid og kræfter på at tale med kunderne om det. Vi har sendt breve ud til kunderne, og nu arbejder vi hårdt på at forklare dem afgiften. Den kommer til at stå særskilt på deres faktura, siger vognmanden.
Vil have øget kontrol
Han er glad for, at vognmænd landet over har valgt samme løsning. På den måde er der ikke enkelte virksomheder, der i en periode æder underskuddet for at snuppe al arbejdet fra de andre, og så derefter sætte priserne op.
- Men det altoverskyggende problem er nu kontrollen af de udenlandske køretøjer. For hvis vi skal betale afgift, så skal alle. Sådan er det også i Tyskland eksempelvis. Hvis ikke der kommer mere kontrol med de udenlandske og den afgift, de betaler, bliver det en ulige konkurrence, og så kan de løbe med vores kunder, mener Niels Christensen.
Bag aftalen er Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.