Ekspert forstår fiskeres frustration: - De har ikke mulighed for at gøre noget
Foto: Daniel Mikkelsen
CO2-afgiften, der trådte i kraft 1. januar 2025, har medført ramaskrig fra nordjyske fiskere. Der er god grund til frustrationen, mener ekspert.
- Tre år er ikke lang tid til at omstille sig i så stort et omfang. Løsningen for fiskeriet er simpelthen ikke på plads endnu, siger Iva Ridjan Skov, der er lektor på Aalborg Universitet.
Den politiske beslutning om at indføre en dieselafgift, som rammer fiskeriet blev taget i 2022, men ifølge lektoren, der er ekspert i blandt andet transportsektoren og Power-to-X, har fiskeriet ikke skiftet dieselolie ud med et grønnere alternativ, fordi der ganske enkelt ikke er et endnu.
Alternativer findes, men er ikke i produktion i Danmark endnu. Løsningen kan være metanol, der er et alternativt brændstof, som kan produceres gennem Power-to-X-anlæg.
- Vi har kigget på metanol som alternativ. Men den nuværende produktion af brændstoffet er ikke høj i Danmark eller resten af Europa for den sags skyld, siger Iva Ridjan Skov.
Er el det nye sort?
Store dele af transportsektoren er begyndt at bruge el som drivmiddel, men det er ikke den optimale løsning for fiskefartøjer, der sejler langt og i flere døgn ad gangen.
Kystfiskeriet kan muligvis elektrificeres, da de ikke nødvendigvis sejler så langt ud for at fange fisk, mener Iva Ridjan Skov, som påpeger, at størstedelen af det danske fiskeri ikke kan fungere med elmotorer.
- Det er nødvendigt, at vi finder en løsning og ikke bare glemmer fiskeriet, for det er vigtigt at holde erhvervet i gang. Det betyder meget for Danmark, siger hun.
Håbefuld for fremtiden
Lektoren fra Aalborg Universitet er positiv over indførelsen af CO2-afgiften, men erkender, at processen er gået for hurtigt.
- Jeg forstår fiskernes frustration, for de står uden grønne alternativer. De har ikke mulighed for at gøre noget, og der har ikke været nok støtte til at få omstillingen i gang for dem, der er påvirket af afgiften, siger Iva Ridjan Skov.
Hun håber, at man hurtigst muligt kommer i gang med produktionen af metanol, og at de danske fiskekuttere sejler på det nye brændstof inden 2030.
- Vi skal i gang, så vi har mulighed for at omstille vores transport, når vi når et punkt, hvor elektrificering ikke er nok, fortæller hun.