'En reel bekymring': Fremtiden kan blive uden både på nordjysk havn
Foto: Michael Schmidt Thomsen / TV2 Nord
Camilla Andersen glæder sig til at komme ud og sejle til foråret, men frygter at det ikke kan lade sig gøre.
- Der er selvfølgelig vand i sejlrenden, men under overfladen er der knap en meters dybde, og det betyder, at almindelige sejlbåde, som typisk stikker mellem 1,5 og 2 meter dybt, ikke kan komme ind og ud af Gjøl Havn, siger Camilla Andersen, formand for Gjøl Sejlklub.
Hvert forår graver Jammerbugt Kommune sejlrenden fri for den sand, strømmen har skyllet ned i den i løbet af vinteren. Sandet sejler de ud og klapper et andet sted i fjorden, hvilket kræver en klappetilladelse fra miljøstyrelsen.
Kommunens nuværende tilladelse udløber her til nytår.
- Det er en reel bekymring. Det har jeg stor forståelse for, men vi i Jammerbugt Kommune vil gøre alt for, at vi også kan rense renden op her til foråret, siger formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune, Niels Christian Hem fra Venstre.
Kommunen har søgt om en ny tilladelse, men miljøstyrelsen forventer, at de først kan kigge på den til sommer.
Se indslaget herunder:
Gjøl Havn er ikke den eneste havn, hvor kommunen årligt skal grave sejlrenden fri. Også sejlrenden i Haverslev og renden i Attrup bliver hvert år gravet fri. I dag koster det omkring 400.000 kroner pr. havn, men den pris vil stige i fremtiden i takt med de skærpede miljøkrav.
Det kan på sigt få konsekvenser for havnene.
- Mit udgangspunkt er, at vi også skal have tre havne i fremtiden, men det kan godt være, at ejerstrukturen bliver anderledes, end den vi kender i dag. Derved kan havnene gå ud og søge nogle fonde og på den måde få nogle penge andre steder fra end fra Jammerbugt Kommune, siger Niels Christian Hem.
På Gjøl er de klar til at forsætte med at kæmpe for havnen, selv hvis kommunen trækker sig i baggrunden.
- Vi vil stadigvæk kæmpe for at bevare Gjøl Havn i samarbejde med Jammerbugt Kommune. Vi har haft en fin dialog indtil nu, siger Camilla Andersen.
Ifølge Miljøstyrelsen skyldes den lange sagsbehandlingstid netop de øgede miljøkrav til metoden med at grave bundmateriale op og dumpe det et andet sted i fjorden.