Nordic Medicare i ny modvind: Regionen får klager og folk vil skifte til anden læge
Foto: Iben Hedemann
Det private firma, Nordic Medicare, overtog 1. december 2015 driften af klinikken i Pandrup. Siden har der været massiv kritik.
Et omstridt lægehus er igen i modvind. Flere personer klager over klinikken, og hos Jammerbugt Kommune får de masser af henvendelser fra folk, der ønsker at skifte læge.
På grund af manglen på praktiserende læger har Region Nordjylland indgået en aftale med lægehuset i Pandrup, der drives af firmaet Nordic Medicare. Men borgmester Mogens Gade i Jammerbugt Kommune har ikke meget til overs for lægehuset.
- Man må sige, der trænger til at blive rusket op i fagligheden hos Nordic Medicare. Der er rigtig mange ting, der tyder på, at de ikke overholder de aftaler, de har med Region Nordjylland om at drive en lægeklinik, hvor ventetider og fagligheden er i top.
Ved borgerservice hænder det alt for ofte, der er lange køer.
- Vi oplever ofte, at folk ønsker at skifte læge fra Nordic Medicare i Pandrup til en anden læge, siger Mogens Gade.
Desuden fortæller han, at fagligheden ikke er i orden, når Nordic Medicare laver lægeerklæringer for kommunen. Derfor har han på et møde i fredags klaget over lægeklinikken til Region Nordjylland.
- Vi ønsker regionen skal holde fast i, at Nordic Medicare skal leve op til de her ting. Som det er nu, lever de ikke op til forventningerne fra borgere og kommune, fortæller han.
Også hos Region Nordjylland får de henvendelser fra patienter, der klager over lægehuset. Særligt de lange ventetider går patienterne på. Aftalen med lægehuset er, at man skal kunne få en tid indenfor fem dage. Desværre er der flere, der må vente længere.
- En af de ting, vi hører, er at man skal vente længere end de fem dage. Hvis man skal det, er aftalen ikke overholdt, lyder det fra Henrik Sprøgel, der er konstitueret direktør hos Region Nordjylland.
Sidste sommer var medarbejdere fra Region Nordjylland på besøg på klinikken for at holde øje med forholdene. Det har regionen nu igen valgt at gøre.
- Vi har udstationeret en medarbejder for at danne os et billede af, hvad der er op og ned, fortæller Henrik Sprøgel.
Region Nordjylland har booket et møde med klinikken onsdag den 5. juli for at snakke om sagen. Imens har Jammerbugt Kommune aftalt med regionen, at kommunen skal blive ved med at gøre opmærksom på de steder, hvor servicen er for dårlig og holde øje med den kritik, borgerne kommer med.
- Vi har ikke meget tålmodighed. Det er vores borgere, det går ud over, lyder det fra borgmester Mogens Gade.