De er stoppet på jobbet - men har stadig et bord i kantinen

Foto: TVMidtVest

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhed Outrup Vinduer & Døre holder fast i sine pensionister med rundstykker og kommenost.

Jens Kristian Vester gik på pension for tre måneder siden efter 40 år på samme arbejdsplads.

- Vi er jo ikke døde, bare fordi vi er gået på pension, siger han til sin gamle kollega, der sidder overfor ham i kantinen.

- Nej, det skulle man helst ikke være, stemmer Verner Nør Nielsen i på pladsen overfor.

De to tidligere kollegaer har fundet bordet i kantinen, med skiltet:

”Reserveret til pensionister.”

Her sidder de begge to fra kl. 9.00 den første fredag i hver måned.

Det er vinduesproducenten Outrup Vinduer & Døre der én gang om måneden åbner kantinedøren og byder på rundstykker med kommenost for deres tidligere medarbejdere.

- En af vores værdier er fællesskab, siger Henrik Gadgaard, produktionschef hos Outrup Vinduer & Døre.

- Vi får det ud af det, at vi en gang imellem kan få nogle gode råd fra dem, der har forladt os for nylig, tilføjer han.

Verner Nør Nielsen blev pensionist for to år siden.

- Man kan jo ikke bare lige pludselig smide 40 år væk, siger han mens han spiser et rundstykke på sin gamle arbejdsplads.

- At vi er velkomne herinde, det er alletiders, konstaterer han.

Der dufter af savsmuld

Her på arbejdspladsen har de et helt særligt fællesskab, som kan være svært at finder andre steder.

- Man har jo et andet forhold til sine kollegaer, end man har til sine naboer og familie. Man har ”hemmeligheder” med sine kollegaer, som man ikke bare pludselig kan smide væk, siger Verner Nør Nielsen.

Én ting de har tilfælles under kantinebordet, er deres fodtøj. De har nemlig alle sammen fundet deres gamle sikkerhedssko frem. Og det er der en god grundt til.

Et af højdepunkterne for det månedlige besøg er at tage en tur ned ad trappen fra kantinen og ud på gulvet i produktionen.

- Her dufter dejligt af træ, smiler pensionist Arne Glintborg, da han rammer hallen, hvor han selv har skåret træ til vinduer i mange år.

Seniorklubben begyndte for halvandet år siden. Lige nu har klubben 14 medlemmer, men virksomheden forventer at klubben vil vokse sig endnu større med tiden.


Alzheimerforeningen: Demensbehandling skal ikke afhænge af kommunen, du bor i

Foto: Mie Skjødt Nielsen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der skal der være bindende nationale krav til behandlingstilbud, når du har demens. For selvom medicinsk behandling er begrænset, kan træning mindske symptomerne.

Sådan lyder det fra Alzheimersforeningen efter TV2 Nord har fortalt om 72-årige Jan Tranberg der for to år siden blev diagnosticeret med demens, efter han pludseligt ikke længere kunne finde ud af at tænde en computer.

En handling, han som pensioneret IT-mand burde være endog meget fortrolig med.

- Der er mange ting, jeg ikke kan finde ud af. Det med computeren er stadigvæk ikke godt, men ellers er jeg bevægelig og kan dyrke alt det motion, jeg vil. Det håber jeg, at jeg kan blive ved med, fortæller han.

Demens skyldes meget alvorlige, dødelige hjernesygdomme. Det er ikke bare en naturlig følge af alderdommen.

Anja Bihl-Nielsen, politisk chef, Alzheimerforeningen

Træningen, han får, er en del af Rebild Kommunes demensstrategi.

Men der er ikke nok af den type tilbud til borgere, der har demens, lyder det fra Alzheimerforeningen.

For selvom den medicinske behandling er begrænset, kan ting som hård træning, kognitiv træning og musikterapi have en gavnlig effekt og være med til at mindske symptomerne.

- Vi ser heldigvis, at flere og flere kommuner går til opgaven med et etablere den form for tilbud. Men i vores optik er der simpelthen brug for, at der er nogle bindende nationale krav til, hvad det er for en type behandlingstilbud, man skal kunne modtage, når man har en demenssygdom, siger politisk chef i foreningen, Anja Bihl-Nielsen og fortsætter:

- For mange er det den eneste reelle behandling, de kan få, og det synes vi jo, man har krav på, uanset om man bor i Rebild eller en af de 97 andre kommuner.

Se hele interviewet med Anja Bihl-Nielsen her.

Demens er ikke 'bare' alderdom

Hvad betyder det, at der ikke er den her ensartning på tværs af kommunegrænser?

- Det betyder, at der er mennesker med demens derude, som simpelthen ikke får den behandling, som faktisk kunne bidrage til, at de kunne have det bedre i længere tid. Det bliver jo også dyrere for samfundet, fordi de hurtigere bliver plejekrævende, siger den politiske chef.

Hun mener også, at det skal starte med en simpel forståelse af, at demens ikke bare er en naturlig følge af alderdommen.

- Demens skylde meget alvorlige, dødelige hjernesygdomme. Og derfor skal vi selvfølgelig behandle de hjernesygdomme, siger Anja Bihl-Nielsen.

Se indslaget med Jan Tranberg her.

Men hvad vil det, som I ser det, kræve, at vi når derhen?

- Jeg tror, det vil kræve, at man også politisk har en vilje til at lave nogle bindende mål for kommunerne og for regionerne omkring, hvad er det for nogle tilbud, der skal være på hylderne for mennesker med demens. Så man har en klar forventning til kommunerne om, at de kan levere det, og som patient og pårørende ved, hvad man kan forvente, når man får en alvorlig demenssygdom, siger Anja Bihl-Nielsen og fortsætter:

- Og det kræver, at der er nogle klare krav, så kommunerne også ved, hvad de forventes at leve op til.


Tanja og flaget følger Simon Hald og Magnus Saugstrup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Simon Hald og Magnus Sagstrup som begge spiller med på det danske herrelandshold, der i øjeblikket spiller om verdensmesterskabet i håndbold, har begge startet deres karriere med at spille ungdomshåndbold i den lille klub Nøvling IF.

Og det glemmer man ikke i klubben. Derfor er det blevet en fast tradition, at når Danmark spiller i EM og VM-slutrunder, så sender klubben nogle medlemmer afsted med et helt specielt Dannebrogsflag.

- Det startede, da vi for to år siden var i Stockholm til finalen deroppe. Der blev vi enige om, at for at lave lidt sjovt for klubben, så ville vi havde det her flag. Vi havde været i Malmø inden, og der havde vi bare haft et hjemmelavet flag med, og vi kunne godt se, at standarden var rigeligt høj, siger Tanja Esko, der er træner i klubben.

Sidste år var flaget med til EM-finalen i Køln, hvor de to tidligere spillere satte deres autografer. Derfor pryder de nu Dannebrogsflaget, og på lørdag går turen til Oslo.

- Vi er slet ikke i tvivl om, at de lægger mærke til det. Der er faktisk også autografer på det fra dem begge, siger Tanja Esko, der helt bestemt regner med, at Danmark skal spille VM-finale søndag den 3. februar i Oslo.

Kunne ikke undgås at blive set under kampen

Det er Tanja Esko, der også selv har spillet i klubben, der søger for hver gang at medbringe flaget, og selvfølgelig var flaget også med i går, da Danmark spillede den sidste kamp i Jyske Bank Boxen, hvor de som bekendt vandt over Tjekkiet. 

Omkring middagstid samledes cirka 50 medlemmer fra klubben foran Klarup Hallen hvorfra man satte kursen mod Herning i højt humør, og de fleste iført røde landskampstrøjer.

Vel ankommet til Jyske Bank Boxen var der lige tid til en tur ind i fanzonen, inden flaget blev rullet ud, og da de danske spillere kom ind til opvarmning tog Tanja og sin egen søn blandt andre opstilling helt nede ved banden i håb om at Magnus Sagstrup og Simon Hald skulle få øje på det, og det lykkedes faktisk.

Magnus Sagstrup vinkede under opvarmningen ud til Tanja og børnene, og Simon Hald sagde efter kampen, at han selvfølgelig også havde lagt mærke til, at de var der.

Og under kampen kunne man ikke undgå at se 'Nøvling-flaget', da det røg i vejret, hver gang Danmark scorede og det gjorde de 28 gange

Det blev sent, inden Nøvling bussen igen var tilbage i Klarup, men flaget skal ikke pakkes for langt væk.

Lørdag morgen tager Tanja Esko og flere andre Nøvling-medlemmer afsted mod Oslo, og kommer forhåbentlig hjem med endnu en guldmedalje.


Per skal betale 200.000 for en fejl, mens andre fiskere får lov at bryde miljøregler

Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Fisker Per Olsen fortæller til TV 2, at han risikerer at gå konkurs på grund af den straf, som fiskerikontrollen giver ham.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Muslingefiskere i Limfjorden fisker stadig med ulovligt store motorer, selvom styrelse lovede at rette op på den manglende kontrol i sommer.

Fiskerikontrollen ventede, da Per Olesen kom i land på sin fiskekutter på Thorup Strand i september sidste år.

Den ville gerne tjekke hans fiskenet.

Per Olsen fisker fladfisk med et net, hvor maskerne i toppen skal være minimum 14 centimeter lange, så de små fisk kan komme ud.

Fiskerikontrollen målte, at Per Olsens nye fiskenet var otte millimeter for kort.

- Det kom som et chok for mig, for jeg havde netop købt nyt net, for at det skulle være i orden, siger Per Olsen.

Det var maskerne på det her net, der var 8 mm. for korte. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Over for TV 2 bekræfter Cosmos Trawl i Hirtshals, at nettet var lovligt, da Per Olsen købte det, at han var i god tro, og at nettet må være krympet.

Alligevel står fiskerikontrollen nu til at opkræve mellem 150.000 og 200.000 kroner fra Per Olsen, når man regner bøde og konfiskation af net og fangst sammen.

Per Olsen fisker med Snurrevod. Det hører under kategorien skånsomt fiskeri. Ifølge ham har han ikke fanget flere fisk på grund af fejlen, da han fisker fladfisk, som alligevel ikke kan komme ud i toppen af nettet, hvor fejlen var. Foto: Ole Jakobsen / TV 2 Danmark

- Vi kan lukke butikken på grund af det. Og jeg hæfter personligt i virksomheden, så det er da både hus og alting, som det i værste konsekvens kan gå ud over, siger Per Olsen.

Han synes, beløbet er ”rystende højt”. Især når man ser på, hvordan fiskerikontrollen, som hører under Fiskeristyrelsen, behandler andre fiskere:

- Det er vildt uretfærdigt, at vi nærmest skal miste livet økonomisk, og at de andre bare kan fiske videre, som om der ikke var sket noget.

- Ikke ens for alle

Per Olsen henviser til muslingefiskerne i Limfjorden.

Selvom Fiskeristyrelsen gentagende gange er blevet advaret om, at flere muslingeskibe har ulovligt store motorer, så fisker skibene stadig i dag, uden at nogen skrider ind.

Fiskeriet er ifølge flere forskere medvirkende til, at Limfjorden er et af de områder, som er hårdest ramt af iltsvind.

Ifølge forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet - blandt andre Stiig Markager - er muslingefiskeriet med til at skabe iltsvind. DTU Aqua mener ikke, at muslingefiskeriet har en nævneværdig indvirkning på iltsvind. Foto: Bent Yde Jørgensen / Chibal Film

Senest bragte TV 2 i foråret 2024 en række historier, hvor eksperter på baggrund af TV 2s research vurderede, at 11 ud af 30 muslingeskibe i Limfjorden havde en ulovligt stor motor.

Efterfølgende anerkendte Fiskeristyrelsen, at man ikke havde kontrolleret motorerne, som man burde, og at man skulle have ført sager mod tre fiskere, som var blevet taget med for meget motorkraft.

I juni lovede Fiskeristyrelsens direktør, Kenneth Joensen, at styrelsen efter TV 2s afsløringer nu ville rette op på den manglende kontrol af de ulovlige motorer:

- Nu starter vi op med at lave kontroller på ny, sagde Kenneth Joensen til TV 2.

Videoen her viser, hvordan det ser ud, når en muslingeskraber rammer havbunden i Limfjorden. Der er begrænsninger på motorens størrelse i muslingefiskeriet, så man ikke kan bruge for tunge redskaber, som påvirker havbunden mere.

Alligevel har minimum seks af skibene fisket muslinger i Limfjorden i den seneste måned – med de selvsamme motorer, som altså er ulovligt store.

TV 2 kan ikke sige noget om, hvorvidt skibene har brugt den ulovlige ekstra motorkraft i fiskeriet, men det er ulovligt bare at have den store motor på skibet.

Fisker svarer på kritik

Et af de skibe som ifølge TV 2s research fortsat sejler med en ulovlig stor motor er Magrethe P, som TV 2 også viser et billede af i denne artikel.

Skibet er ejet af Peter Skou Dalsgaard, som har skrevet følgende svar til TV 2:

- Jeg ved ikke, hvorfor TV2 siger, at min motor er ulovlig stor. Jeg har købt mit fartøj i 2018 med denne Volvo-motor installeret. Jeg fik de papirer med på motoren, som den var og stadig er registreret med i Søfartsstyrelsen. Her står den til at yde 130 kW, hvilket naturligvis er indenfor reglerne. Der er aldrig blevet justeret ved min motors ydelse, og den er aldrig blevet kontrolleret af myndighederne, men de er mere end velkomne. Jeg har intet at skjule, skriver Peter Skou Dalsgaard.

TV 2 har fået aktindisgt i motordokumenterne om motoren i Magrethe P. På baggrund af motorens unikke serienummer, som er motorens id-nummer, så har Volvo oplyst at motoren er produceret til at yde 298 kilowatt. En motor i Limfjorden må maksimalt være produceret til at yde 130 kilowatt fra fabrikken.

Volvofabrikken afviser i øvrigt at de motordokumenter, som motoren er registreret med, stammer fra dem.

Der kan være flere skibe med ulovlige motorer, som stadig fisker, men efter TV 2s afsløring har GPS-senderen, som skibene skal have tændt, været slukket på flere skibe.

Dermed bliver skibenes færden ikke registreret på hjemmesiden Marinetraffic.com. Her fremgår det, når GPS-senderen ikke er tændt.

Billedet her er fra tirsdag. Det viser en af de muslingeskibe, som ifølge TV 2s research fortsat fisker med en ulovlig stor motor. De store plamager i havoverfladen er havbund, som er trukket op af muslingeskraberen. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen forstår ikke, hvorfor Fiskeristyrelsen stadig ikke griber ind:

- Loven er ikke ens for alle åbenbart.

Det går for langsomt, vurderer eksperter

Statsrevisorerne gav tidligere på ugen skarp kritik af Fiskeristyrelsens manglende håndhævelse af loven på området. De fremhævede blandt andet, at den manglende kontrol kan have haft konsekvenser for havmiljøet i Limfjorden.

Fiskeristyrelsen havde også givet forkerte oplysninger til Folketinget om kontrollen med motorkraft, slog Statsrevisorerne fast.

To eksperter i forvaltningsret kritiserer nu styrelsen for, at den ni måneder efter TV 2’s afsløringer stadig ikke har grebet ind overfor fiskeskibe med ulovlige motorer.

- Samlet set er der ingen tvivl om, at Fiskeristyrelsen har reageret for langsomt, siger Sten Bønsing, der er professor på Aalborg Universitet.

Professor Frederik Waage pointerer, at Fiskeristyrelsen skal have tid til at sikre fiskernes retssikkerhed. Det handler blandt andet om eventuel partshøring af fiskerne:

- Men det synes at være præget af en ret stor grad af træghed og langsommelighed på trods af, at vi har at gøre med en ret alvorlig overtrædelse, siger Frederik Waage, der er professor på Syddansk Universitet.

Tirsdag fiskede skibet Magrethe P. Det har en motor, som ifølge TV 2s research er ulovlig stor. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen fra Thorup Strand sidder i bestyrelsen i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. Foreningens medlemmer er i et konkurrenceforhold med muslingefiskerne i Limfjorden, og foreningen har flere gange forsøgt at gøre Fiskeristyrelsen opmærksom på problemet med de ulovligt store motorer.

Direktør i foreningen David Lange har siddet til møder med Fiskeristyrelsen, hvor han har forklaret problematikken i detaljer.

- Fiskeristyrelsen er før blevet kritiseret for at være for tæt på erhvervslivet, og vi frygter, at det stadig er tilfældet, når det tilsyneladende er så svært for dem at håndhæve loven. Det virker som om, det er bevidst, siger David Lange.

Han henviser til, at Kammeradvokaten i 2018 vurderede, at Fiskeristyrelsen havde været for ”imødekommende” over for erhvervslivet.

Fiskeristyrelsen afviser over for TV 2, at den på nogen måde skulle holde hånden over ulovligt fiskeri.

Bedrageri af de danske myndigheder

Fiskeskibet Morten-Thomas er et eksempel på et skib, som ifølge eksperter har en ulovlig motor, men som alligevel får lov til at fiske videre, uden at Fiskeristyrelsen griber ind.

På billedet her fisker Morten-Thomas d. 28 oktober sidste år. Ifølge Marinetraffic fiskede skibet senest i går . Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Morten-Thomas blev kontrolleret i september 2022 af virksomheden RDA Shiptech på vegne Fiskeristyrelsen.

RDA Shiptech konkluderede, at motoren var ulovlig, fordi man kunne skrue motorkraften op til mere end det lovlige. Firmaet konkluderede også, at ejeren af skibet, Jan Møller, forsøgte at ”bedrage de danske myndigheder”.

Fiskeren Jan Møller oplyser i dag gennem Danmarks Fiskeriforening, at han ikke har ændret sin motor. Der findes heller ikke dokumenter i hverken Søfartsstyrelsen eller Fiskeristyrelsen om, at motoren skulle være blevet lovliggjort siden september 2022.

Sagen undrer professor i forvaltningsret Sten Bønsing:

- Det lyder mærkeligt, at man ikke er gået videre med sagen. Hvis Fiskeristyrelsen er blevet gjort opmærksom på ulovligheder, så skal den selvfølgelig forfølge sagen, siger Sten Bønsing.

Styrelsen: Det er producenternes skyld

Direkte forespurgt om motoren i Morten-Thomas forklarer Fiskeristyrelsen i en mail til TV 2, at ”arbejdet pågår” med at lave en ”gennemgang” for at undersøge, om der er tale om ulovligt store motorer.

Til et møde i Folketinget i december blev Fiskeristyrelsen spurgt, hvorfor de ulovlige skibe stadig fiskede.

Fiskeriordfører fra Enhedslisten, Søren Egge Rasmussen, var til stede på mødet:

- Vi fik at vide, at det var svært at få oplysninger ud af motorproducenterne, fortæller Søren Egge Rasmussen.

Fiskeriordfører Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten var til mødet med Fiskeristyrelsen, hvor han fik at vide, at det var motorproducenternes skyld, at Fiskeristyrelsen endnu ikke havde grebet ind overfor ulovlige motorer i fiskeriet. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Kristian Bøgsted, som er fiskeriordfører for Danmarksdemokraterne, var ligeledes til stede på mødet. Han bekræfter, at det var den besked, som politikerne fik.

Fiskeristyrelsen forklarede altså til Folketinget, at styrelsen ikke kunne få de oplysninger om motorerne, som styrelsen havde brug for i sin undersøgelse

TV 2 har fået aktindsigt i Fiskeristyrelsens korrespondance med motorproducenterne, og den tegner et noget andet billede, vurderer Søren Egge Rasmussen:

- Det var ikke et korrekt svar, vi fik fra styrelsen. Et korrekt svar havde været, at styrelsen selv havde nølet med at kontakte motorproducenterne, siger Søren Egge Rasmussen.

Kristian Bøgsted er enig:

- Der er noget, der tyder på, at det ikke er en korrekt oplysning, at det er motorproducenterne, som nøler.

- Ret enkelt

Politikerne henviser til, at der gik over fire måneder fra, at Fiskeristyrelsen sagde, at den ville lave en undersøgelse, til at den rent faktisk kontaktede motorproducenterne 5. november 2024.

Det fremgår af aktindsigten, som TV 2 har fået.

Derudover fremgår det også, at Fiskeristyrelsen ikke har spurgt direkte til de konkrete motorer, som sejler i Limfjorden. Ligesom styrelsen ikke har henvendt sig til nogle af de danske leverandører, som rent faktisk har oplysningerne om de motorer, som styrelsen undersøger.

Da TV 2 sidste år dokumenterede, at 11 skibe i Limfjorden havde en ulovlig stor motor, så dokumenterede TV 2 det ved at kontakte både leverandører og motorproducenter med de konkrete id-numre på motorerne i Limfjorden.

På den måde var det muligt at få oplyst, om motoren var fremstillet til at yde mere end 130 kilowatt, som er grænsen i Limfjorden.

Det her er en ulovlig motor i et muslingeskib i Limfjorden. Den er af mærket Scania. Ved hjælp af motorens id-nummer kunne TV 2 kunne Scania-leverandøren i Danmark oplyse TV 2, at motoren var fremstillet til at ude 221 kilowatt. Foto: Simon Steensen / TV 2

I Fiskeristyrelsens korrespondance med motorfabrikanten Scania fremgår det, at Scania direkte har bedt styrelsen om at sende de konkrete motornumre, så Scania kunne give de præcise oplysninger.

Den forespørgsel kom fra Scania 25. november 2024. Ifølge aktindsigten, som TV 2 fik 16. januar 2025, så har Fiskeristyrelsen endnu ikke sendt motorernes id-numre til Scania.

TV 2 har forelagt indholdet af korrespondancen for Frederik Waage:

- Det kan undre, at man ikke er nået længere med noget, som synes at være ret enkelt at undersøge, siger Frederik Waage.

Styrelse vil ikke gribe ind på grund af undersøgelse

Efter at TV 2 flere gange har spurgt Fiskeristyrelsen til, hvorfor den ikke har bedt motorproducenterne om oplysninger på de konkrete motorer, så har styrelsen nu sendt de konkrete id-numre på motorerne til producenterne.

Det fortæller direktør i styrelsen, Kenneth Joensen, fredag i et interview med TV 2.

Han oplyser, at grunden til, at processen tager lang tid, er fordi, at det kræver grundighed, og der er retssikkerhedsmæssige hensyn, når man ikke har håndhævet en regel i 20 år.

Fiskeskibet Morten Thomas, som ifølge en kontrolrapport fra september 2022 har en ulovlig stor motor. Rapporten konkluderer direkte at skibet ikke bør betragtes som lovligt til fiskeri. På trods af det har det fisket lige siden. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

TV 2 forsøgte også at få svar på, hvorfor styrelsen ikke griber ind over for fiskeskibet Morten-Thomas, som allerede er blevet undersøgt med den konklusion, at det fiskede ulovligt:

- Jeg synes, det er vigtigt at sige, at vi er ved at undersøge samtlige 56 fartøjer på det område, siger Kenneth Joensen.

Nu har I jo allerede undersøgt den. Der ligger en rapport, og der er en konklusion. Hvorfor kan I så ikke skride ind over for den?

- Nu er det, fordi det her ikke drejer sig om én, men samtlige 56 fiskefartøjer, der har tilladelse til at fiske efter muslinger.

Så hvis man har fået at vide, at der er en fisker, som laver noget ulovligt, så skal man ikke skride ind over for den fisker, fordi der muligvis også er andre?

- Vi har fået nogle oplysninger fra en udenlandsk kontrollant, som vi havde til at hjælpe os for nogle år siden, og de oplysninger indgår også som en del af den undersøgelse af samtlige 56 fartøjer, som vi er i gang med at lave, siger Kenneth Joensen.

Fiskeristyrelsen har et mere uddybende svar i en faktaboks nederst i denne artikel.

- Der har hersket alt for meget usikkerhed, siger fiskerne

Loven skal være lige for alle, og den skal overholdes. Det skriver direktør for Danmarks Fiskeriforening, som blandt andet organiserer muslingefiskerne i Limfjorden.

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Fisker Per Olsen håber, at det fiskerikontrollen vil genoverveje hans sag. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Uddybende svar fra Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsens direktør Kenneth Joensen har sendt følgende uddybende svar på mail:

- Det her område er ikke blevet kontrolleret i 20 år. Det har været et stort arbejde at finde ud af, hvordan vi griber undersøgelsen an. Hvad er det for nogle oplysninger, vi selv ligger inde med, hvilke oplysninger kan vi finde hos andre myndigheder fx Søfartsstyrelsen, og hvilke oplysninger er vi nødt til at finde andre steder fra?

- Det har taget tid. Jeg er selv utålmodig og ville gerne have afsluttet denne her undersøgelse. Men det er også vigtigt for mig, at vi som myndighed overholder de formelle spilleregler, der gælder for en myndighed som os - og at vi laver sådan undersøgelse så grundigt, som det er nødvendigt.

- Det her drejer sig om rigtige mennesker, rigtige fiskere, og i sidste ende kan det jo betyde at i en sag som det her, tager vi brødet ud af munden på folk. Hvis vi skal til det, må vi selvfølgelig gøre det. Men vi er nødt til at gøre det efter at vi har lavet et grundigt forarbejde og en grundig undersøgelse, hvor også retssikkerhedsmæssige hensyn er blevet varetaget behørigt.


Jannie og Allans bryggeri holder kun åbent syv timer om ugen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det lille nanobryggeri Bangsbo Brewing Company åbnede i 2023. I dag har de succes med at sælge specialøl fra deres taproom i Frederikshavn.

Det er fredag eftermiddag, og fredagsbaren er åben ved Bangsbo Brewing Company i Frederikshavn.

Gæsterne er bænket tæt ved et par store borde i den ene ende af det lille bryggerilokale.

I den anden ende står bryggeriets tanke med øl, der er ved at blive brygget til frit skue for gæsterne.

Og det er helt bevidst, at folk skal sidde lidt tæt, når de besøger bryggeriet.

- For os er øllet en social ting. Kender man ikke hinanden, men man sidder måske og drikker den samme øl, så spørger folk ”hvad synes du om den?” Så er samtalen ligesom i gang, siger Allan Jensen fra Bangsbo Brewing  Company.

Dørene åbner klokken 15.00 og lukker allerede igen klokken 18.00.

For nanobryggeriet er kun åbent to dage om ugen: tre timer fredag og fire timer lørdag.

Programserien ”Humlen ved Nordjylland” besøger Bangsbo Brewing Company. Se programmet her. Artiklen fortsætter under videoen.

Humlen ved Nordjylland - Episode 5

Der manglede sådan et sted

Det er Allan Jensen og Jannie Kristensen, der står bag det lille bryggeri – både som ejere og som bryggere.

De to grundlagde bryggeriet i 2023, og de bestræber sig på at have seks forskellige øl på menuen ad gangen.

Det nordjyske bryggeri brygger 150 liter øl ad gangen. Dermed er Bangsbo Brewing Company et såkaldt nanobryggeri.

Et nanobryggeri er det mindste bryggeri indenfor bryggeriverdenen med produktioner på under 1000 liter øl i en batch.

- Vi skulle se, om det kunne gå her i Frederikshavn. Om folk var med på idéen. Der manglede sådan et sted, hvor man kunne sidde og hygge sig sammen med nogen. Og det lader til, folk har taget det til sig, siger Allan Jensen.

Eksperterne fra programmet ”Humlen ved Nordjylland” besøger det lille bryggeri, og de bliver blandt andet præsenteret for øllen ”Le Moon”, der er en såkaldt Imperial Pastry Sour.

En øl, der er brygget med citron og vanilje, som ifølge bryggeriet er blevet en efterspurgt favorit.

Og den falder da også i god smag ved øl-eksperterne:

- I har ramt en meget fin balance. Den topper listen over de spændende øl. For eksperimenter er fine nok, men man skal gerne slippe heldigt af sted med dem. Det har I gjort med den her, siger øl-ekspert Anders Kissmeyer.

Du kan se mere fra Bangsbo Brewing Company og fra øl-eksperternes øvrige tur til det allernordligste Nordjylland, hvor de også besøger Skagen Bryghus i uge 29, på tv2nord.dk og TV 2 Play.


Nostalgisk Støjberg lyste op, da hun røg 40 år tilbage i tiden

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Årets Veterantraktorudstilling i Aars blev åbnet af Danmarksdemokraternes partiformand Inger Støjberg, der selv har et nært forhold til de gamle traktorer.

I denne weekend kan man i Messecenter Vesthimmerland i Aars se massevis af veterantraktorer, heriblandt David Brown, som til udstillingen bliver fejret for at have været en del af det danske landbrug siden 1965.

Udstillingen er en tradition, der kører på 12. år og er arrangeret af Motor- og Traktorklubben Jyllands Region Himmerland og Messecenter Vesthimmerland.

Messecenter Vesthimmerland regner med, at omkring 4.500 mennesker tager et smut forbi udstillingen.

Hos medarrangørerne i Motor- og Traktorklubben Jyllands Region Himmerland har man en god idé om, hvorfor veterantraktorudstillingen bliver ved med at tiltrække publikum.

- Publikum elsker det jo. De elsker jo at se og sige "se, det var sådan en, min far havde, eller det var sådan en, min bedstefar havde. Sådan en har jeg kørt på, da jeg var ung", lyder det fra klubbens formand i Region Himmerland Jens Ole Kuch Christensen.

Netop det oplevede Danmarksdemokraternes partiformand Inger Støjberg, da TV2 Nord fangede hende til messen, hvor hun faldt over en gammel Massey Ferguson-traktor, der tog hende tilbage til barndommen på gården i Hjerk.

Se Inger Støjbergs begejstring i klippet øverst i artiklen.

Hyldest af et presset erhverv

Forud for de nostalgiske oplevelser holdt Inger Støjberg åbningstalen til udstillingen, mens hun også fik en rundvisning i messecenteret.

Og partiformanden lægger ikke skjul på, hvor vigtigt landbruget har været for dagens Danmark.

- Vi var et landbrugssamfund, og nu er vi jo et industriland og et forskningsland med et stor medicinalindustri. Men hvis vi ikke havde haft de dygtige landmænd gennem tiderne, så havde Danmark ikke set ud, som det gør i dag, lyder det fra partiformanden.

Hun mener, at det - i en tid med den Grønne Trepart og CO2-afgifter - er vigtigt, man ikke glemmer, hvilke konsekvenser det kan få for landmændene.

- Det betyder, at flere folk bliver nødt til at dreje nøglen om. Og det er mange mennesker, der ikke bare mister deres arbejde, men også deres kultur og den identitet man har som landmand, siger Støjberg.

Se indslaget fra traktormessen herunder.