Flere skal sejle: Feggesundfærgen lancerer ny markedsføringsplan
Foto: Limfjord update
Feggesund Færgen har indstillet sejladsen mellem Thy og Mors på grund af lavvande.
En ny markedsføringsplan i tre dele skal få flere til at tage færgen fra Feggesund på Mors til Arup i Thy.
Det går egentlig okay med færgeoverfarten mellem Feggesund på Mors og Arup i Thy. I 2016 havde færgen 140.000 passagerer, 74.300 personbiler, 5.600 lastvogne og 1900 motorcykler og cykler. Men færgebestyrelsen er blevet enige om, at det kan blive endnu bedre på grund af færgens stabile drift og store kapacitet.
- Vi er meget tilfredse med, at Feggesundfærgen er så stabil. Den har stort set ikke været ude af drift siden indvielsen i oktober 2012, og de få gange den har været på værft, har det været planlagte servicetjek. Under servicetjekkene er der altid en erstatningsfærge sat ind. Det er et af de budskaber, vi gerne vil have frem med kampagnen. For Feggesundfærgen er en sikker og pålidelig genvej mellem Mors og Thy, fortæller Viggo Vangsgaard, som er formand for færgebestyrelsen og 2. viceborgmester i Morsø Kommune.
En ny markedsføringsplan skal dog få endnu flere til at sejle i stedet for at tage køreturen over Mors og gennem Thy.
Den nye markedsføringsplan er delt op i tre dele; én del til rettet mod erhvervslivet, én del rettet mod pendlere og én del, der fokuserer på turister.
Som en del af planen har 50 virksomheder i februar modtaget informationsmateriale om sejltider, priser og fordelene ved at tage færgen. Samtidig modtager virksomhederne to fribilletter og en termokrus med sloganet "kaffen er sort - sejlturen er kort". Et termokrus, der kan fyldes gratis på ruten.
- Vi håber, at flere virksomheder får øjnene op for Feggesundfærgens eksistens og ser mulighederne i at spare 40 procent i rabat med en virksomhedsaftale - udover selve besparelsen i brændstof til eksempelvis Aalborg, fortæller Viggo Vangsgaard.
Samme slogan er rettet mod pendlermålgruppen, hvor også sloganet "slå smut over vandet - gratis kaffe og 5 minutters sejltid" er den del af planen. Budskabet er kogt ned i et radiospot, der har kørt seks gange om dagen siden marts.
- Færgepersonalet fortæller, at der har været god respons på radiokampagnen og mange er blevet opmærksomme på muligheden for at tanke lidt op på Feggesundfærgen. Derudover er selve spottet er tidløs, så vi overvejer at køre den igen senere på året, siger Viggo Vangsgaard.
Til turisterene har færgebestyrelsen opfundet figuren Skipper Fegge. Skipper Fegge fortæller om det gode ved færgefart og sælkig. En figur og en fortælling færgebestyrelsen håber kan få turisterne til at se sejlturen som en hyggelig familieoplevelse udover bare at være en rejse fra A til B. Derudover afholdes der også konkurrencer med "sælfies", der kan give præmier, hvis man uploader billeder fra sin færgefart på de sociale medier.
- Vi håber naturligvis, at flere får øjnene op for Feggesundfærgen, og samtidig så tror vi også på, at det kræver et aktivt tilvalg af færgen af lokale, der skal på tur for at øge omsætningen, fortæller Viggo Vangsgaard.
Det er bureauet Tankegang A/S, der har stået for markedsføringsplanen.