Efter borgermøde om lokal skole: - Vores bekymring er parkeret
Et analysearbejde på skoleområdet i Mariagerfjord har fået forældre op ad stolene. Efter borgermøde vil økonomiudvalg se på sagen.
100 borgere og 12 politkere.
Så mange mennesker var dukket op til et borgermøde onsdag eftermiddag på Havbakkeskolen i Als. Skolens forældre er nemlig bekymrede for, at et analysearbejde på skoleområdet lægger kimen til en lukning af Havbakkeskolen.
Men efter dagens møde er de lidt mindre bekymrede.
- Vi har sat vores bekymring på pause. Vi er optimistiske i forhold til, at politikerne vil tage vores synspunkt med videre, og at forslaget skal revurdere, siger Charlotte Overgaard Eriksen, der er en del af forældregruppen bag borgermødet.
Baggrunden for balladen er et stykke analysearbejde, der viser, at man ved at flytte administrationen fra Havbakkeskolen til skolen i Hadsund kan opnå en besparelse.
Men hvis man spørger borgmester Mogens Jespersen (V) er det ikke et konkret forslag, der er årsag til balladen i Als. Det handler blot om et stykke analysearbejde.
- Jeg tror, vi har kunnet berolige dem på nogle områder. Det er stadig kun en analyse, men når vi kan se, hvad der sker med børnetallet i 2026, og hvad der sker med de ældre, er vi nødt til at gøre noget, og det gør vi med analyser. Og når vi laver sådan en, forventer vi, at parterne kommer med deres input, som de har gjort i ALs her til aften, siger borgmester Mogens Jespersen (V), der synes, det er flot, der kan samles så mange mennesker til et borgermøde med så kort varsel.
Forældregruppen har nu sendt en indsigelse til kommunen.
- Nu kigger vi økonomiudvalget på høringssvarene, og så kigger vi på det igen og ser, hvilke muligheder, der er, lyder det fra borgmesteren.
Begrundet frygt
Og forældrene til eleverne på Havbakkeskolen har måske noget at frygte.
Forældregruppens indsigelse
Havbakkeskolen er kendt for hele tiden at søge at optimere læringssituationerne, og vi er bekymrede for at en fælles ledelse vil blive af så generel art, at det lokale initiativ, engagement og ejerskab vil lide under det.
Havbakkeskolen er i øjeblikket en overskuelig og fleksibel organisation, som har let ved – og er god til at søge optimale løsninger.
Havbakkeskolens rigtig gode faglige udvikling vil ikke kunne udfoldes på samme måde og i samme omfang som nu, når der skal tages helt andre overordnede hensyn end Havbakkeskolens elevers udvikling og læring.
Havbakkeskolen er et naturligt centrum for mange aktiviteter i området, og vi er bekymrede for at disse aktiviteter, vil komme under alvorligt pres, hvis skolen og dens udvikling skal styres fra Hadsund skole: F.eks. kan klasse- og elevflytninger få afgørende indflydelse på hele fritids- og foreningslivet i området.
Havbakkeskolen har en lang tradition for at modtage en forholdsmæssig stor andel af anbragte børn og unge. Erfaringen og kulturen på skolen har gjort, at man opnår ikke blot rigtig gode – men ekstremt gode faglige og menneskelige resultater. Man udvikler disse elevers livsduelighed og interesse for at indgå i forpligtende fællesskaber. Hvis den kultur ødelægges kan vi frygte, at disse sårbare børn/unge i stedet for at tælle med i en succeshistorie, vil blive meget dyre ud fra en samfundsmæssig betragtning.
Vi erkender, at der tilsyneladende mangler penge i organisationen, men i stedet for hovedkulds at tage midlerne fra de mindste og mest sårbare enheder, vil vi opfordre til, at man laver en fælles rammebesparelse for hele skolevæsenet - det er trods alt kun ca. 1% af hele budgettet.
For i 2017 lukkede Øster Hurup skole og i 2019 lukkede Skelum-Veddum skole. Fælles for de to skoler er, at kommunen først fjernede administrationen, inden de lukkede skolerne.
Til mødet blev borgerne spurgt til, om de har andre forslag til, hvordan en besparelse på området kan opnås. Og her faldt svaret prompte. I stedet for at besparelsen skal finde sted på en bestemt skole, forslog de at smøre besparelsen på en procent af skoleområdet til alle skolens kommuner.
- Vi kigger i forvejen på tildelingsmodellen, altså sammenhængen i det her. Det er stadigvæk kun et stykke analysearbejde, som vi også har lavet på bibliotekerne og administrationen. Hvis ikke vi gør det, ville vi få skudt i skoene, at vi ikke svier rettidig omhu, siger Mogens Jespersen.