Viceborgmester kalder ny Læsø-færge for ’fuldstændig tåbelig'
Den nye Læsø-færge har skabt stor uenighed i byrådet. Mens borgemsteren siger, at det er den sikreste løsning, mener viceborgmesteren, at det er et økonomisk tab.
Efter ni år har Læsøs kommunalbestyrelse valgt en ny færge til at sejle mellem Læsø og Frederikshavn. Den nye overfart er en 108 meter lang dobbeltenderfærge til omkring 220 millioner kroner.
En markedsunderøgelse viser, at der er behov for en langt større færge om 20 år.
Men den færge, der laves til Læsø får plads til 600 passagerer og 114 biler, for som det er nu, er det ganske få afgange om året, hvor der ikke er plads til alle passagerer. På den nuværende færge, er der plads til 589 passagerer.
- Vi tør ikke satse på en løsning, der varer i 20 år lige nu. Der er for meget usikkerhed i markedet – både i forhold til renter, prisen på råvarer, og antallet af turister, siger borgmester på Læsø, Tobias Birch Johansen (V).
'Fuldstændig tåbeligt'
Viceborgmester Karsten Skov Petersen (K) kan ikke forstå, hvorfor et flertal har stemt for typen og størrelsen af det indstillede skib.
- Det er fuldstændig tåbeligt.
Karsten Skov Petersen fortæller, at han har 50 års erfaring med sejlads, og har sågar været chefkaptajn på en dobbeltenderfærge. Han har advaret sine byrådskollegaer om at købe den nye færge, da det ifølge ham vil føre til flere aflysninger.
- På grund af den måde, den kommer til at ligge i havnen på, vil det være problematisk at få den ud og ind. Det er ikke lige til at sejle ud og ind med en dobbeltender.
Han mener, at med vind fra nordvest til den vestvendte kaj, vil det føre til flere aflysninger på grund af vejret.
Hurtigere, men mere skrøbelig færge
Karsten Skov Petersen mener i stedet, at man skulle vælge en singleenderfærge som maksimalt er 80 meter lang. Den skal nemlig ikke vendes i havnen.
- Den vil være mere driftsikker i forhold til at komme ud og ind af havnen.
Hos borgmesteren er begejstringen en helt anden:
- Med de nye færgeovergange og grundfartplanen året rundt hver dag, vil der være fire afgange, og der vil være mulighed for en femte overgang efter behov. Vi højner servicenivauet for læsøboerne ved, at man kan sejle flere afgange – også for dem, som ønsker at sejle på de mere attraktive afgange, siger Tobias Birch Johansen.
Ikke enig i beregninger
Det er det dansk-norske DANOF som har hjulpet med at designe den nye og større færge. Selvom den nye færge kan sejle hurtigere, mener viceborgmesteren, at fejlagtige beregninger ligger til grund for beslutningen.
- Ud af de beregninger, som vores rådgivende firma har lavet, mener de, der skal bruges otte minutter på at vende. Jeg har sejlet færgen i 15 år, og jeg ved, at de vendinger vil tage to minutter. De påstår så, at man skal sejle 1,2 sømil hurtigere i selve sejladsen med singleenderfærgen for at indhente det. Jeg mener kun, det er 0,3 sømil med det, jeg mener, den bruger på at vende. Det er en væsentlig forskel på brændstofforbruget i regnskaberne.
Mens viceborgmesteren mener, at en singleenderfærge med plads til samme antal passagerer som dobbetfærgen ville være en bedre og billigere løsning, så ville borgmesteren i Læsø Kommune ønske, at de kunne have investeret i et endnu større projekt.
- Vi har lagt os i selen for at være sikre på, at det her er et holdbart projekt – ikke mindst økonomisk. Vi går med et lavere beløb og et driftsmæssigt sikkerhedsnet, hvor vi kan reducere i fartplanen, siger Tobias Birch Johansen.
- Det er mindre ambitiøist, men det er også mere sikkert i en usikker tid.
Viceborgmester Karsten Skov Petersen er overrasket over, at 7 mod 2 medlemmer i byrådet stemte for den nye Læsø-færge.
- Det overrasker mig, at de har stolet på rådgiveren og ikke har lyttet til mig. Jeg er rigtig utilfreds, siger han.
Læsø Kommune regner med, at den nye færge kan være i brug i foråret 2026, hvis alt går som det skal.