Politisk analytiker: Væn jer til busdriften - det bliver ikke bedre
Foto: Torben Lykke Larsen
Reklamer for kviklån florerer på skærme i nordjyske busser. Forbrugerrådet advarer.
Busdrift er kommunernes helt store problem, og ifølge TV2's politiske analytiker vil det ikke blive bedre de kommende år.
Udenfor de større byer i Nordjylland bliver der længere og længere mellem busafgangene.
Det er et uomstrideligt faktum, og selv om det er bedre for miljøet at benytte sig af den kollektive trafik - og selv om busdriften bliver ivrigt diskuteret ved valgdebatterne i disse dage - skal borgerne i yderområderne ikke gøre sig nogen forhåbninger om, at serviceniveauet bliver bedre.
Det mener TV2's politiske analytiker Thomas Funding. Han omtaler busdriften som "kommunernes evige problem".
Jeg tvivler på, at vi kommer til at se en væsentligt opprioritering af busområdet de kommende fire år.
Thomas Funding, politisk analytiker
- Busdriften er betalt af skattekroner og billetindtægter. Problemet for kommunerne er, at billetindtægterne er faldet de seneste fire år. Det betyder, at hvis man vil opretholde samme serviceniveau som før, selv om folk ikke bruger busserne så meget længere, skal man finde flere skattekroner at putte i puljen. Og der er ikke mange kommuner, hvor man politisk har været villige til at lave den prioritering, siger Thomas Funding.
Busdrift var også på dagsordenen i tirsdag aftens valgdebat mellem spidskandidaterne i Mariagerfjord Kommune. Her lød et af forslagene, at blandt andet gymnasieelever, der har svært ved at komme til eller fra skole, skulle investere i delebiler. Og den løsning kan vise sig at blive særdeles relevant, mener Thomas Funding.
- Rigtig mange har oplevet besparelser på ruter. De er i hvert fald ikke blevet opprioriteret. Og det bliver meget hurtigt en negativ spiral, hvor flere så fravælger busserne, indtægterne falder, og så videre og så videre. Jeg tvivler på, at vi kommer til at se en væsentlig opprioritering af busområdet de kommende fire år, lyder vurderingen fra den politiske analytiker.
- Fagfolk siger, at hvis man vil vende den her udvikling og i stedet få folk til at vælge busserne til og deres biler eller knallerter fra, skal vi op i nogle investeringsniveauer, som kommunerne enten ikke har pengene til eller i hvert fald ikke politisk er villige til at prioritere. Så det serviceniveau, folk oplever ude i kommunerne nu, vil være det samme de næste fire år, og generelt set kan det måske blive lidt ringere, uddyber Thomas Funding.