Nordjyderne svigter Fårup Sommerland
Foto: Bruno Stagsted
Niels Jørgen Jensen er ny direktør i Fårup Sommerland. Han skal finde ud af, hvordan han får de tabte nordjyder tilbage i parken.
Nordjyderne er ikke så vilde med Fårup Sommerland, som de har været. 35.000 færre nordjyder har i år besøgt forlystelsesparken i forhold til samme tid året før. Et problem, som parkens nye direktør skal finde en løsning på.
Selvom Fårup Sommerland lige nu holder lukket, så har medarbejderne travlt med at gøre klar til årets sidste rykind.
I efterårsferien holder parken høstfest, hvor man regner med, at 50.000 gæster deltager. Her vil parken for første gang lave et aftenshow efter normal lukketid - et skuespil, der foregår, mens publikum spiser.
Udbuddet af aktiviteter, events og underholdning er stigende her i regionen. Det er ikke kun andre parker, vi kæmper imod. Det er hele det oplevelsesudbud, som findes i området.
Niels Jørgen Jensen, direktør, Fårup Sommerland
- Vi har hele tiden behov for at tænke nyt og lave nye aktiviteter. Vi vil gerne skabe flere oplevelser omkring mad. Det her er vores nye tiltag i vores restaurantsektor, forklarer Niels Jørgen Jensen, der netop er tiltrådt som ny direktør i Fårup Sommerland.
Den nye direktør har fået en start, hvor der er et tal, der bekymrer ham. 35.000 færre nordjyder har i år besøgt Fårup Sommerland i forhold til samme tid sidste år. Det er et fald på 10 procent.
Parken har til gengæld fået flere besøgende fra Norge og fra Midtjylland, men det faldende antal nordjyder bekymrer, fordi det er parkens kernepublikum. Fårup Sommerland har årligt godt 600.000 gæster, og cirka 60 procent af dem er nordjyder.
- Det er vigtigt, at vi fra år til år har nye spændende nyheder. Der er gået et stykke tid, siden at vi sidst har præsenteret en stor nyhed, og det kan godt være en af forklaringerne på, at nordjyderne ikke kommer her, siger direktør Niels Jørgen Jensen.
Ny rutsjebane til næste sæson
Sidst Fårup Sommerland præsenterede en ny stor rutsjebane var ”Orkanen” i 2013. Det år satte parken besøgsrekord med 656.904 gæster. Til næste sæson kommer der faktisk en ny rutsjebane – ”Saven”, der bliver 24 meter høj og parkens højeste. Når den kommer, er det altså syv år siden, at parken sidst har præsenteret en ny stor forlystelse.
- Man kan altid være bagklog og sige, at den skulle være kommet et år før, men nu kommer den i hvert fald næste år, og det, er jeg sikker på, vil give en effekt for parken næste år, siger Niels Jørgen Jensen.
Selvom mange af konkurrenterne satser på endnu vildere og højere rutsjebaner, der tiltrækker vovehalsene, så vil Fårup holde fast i, at de er for hele familien.
- Fårup har et klart og tydeligt dna med den måde, parken er bygget op. Det er skovens tema, der er i centrum, og det er det, vores aktiviteter handler om, siger Niels Jørgen Jensen.
Vil have 100.000 flere gæster
Selvom Niels Jørgen Jensen er spritny som direktør, så har han et indgående kendskab til Fårup Sommerland, idet han indtil oktober 2014 var General Manager i parken. Siden da har han været i LEGO House, hvor han besad stillingen som Senior Operations Director, indtil han vendte tilbage til Fårup Sommerland.
Den nye direktør vil gerne øge parkens besøgstal med 100.000 gæster, og dermed komme tæt på niveau med konkurrenten Djurs Sommerland. Men der er hård konkurrence om danskernes fritid.
- Udbuddet af aktiviteter, events og underholdning er stigende her i regionen. Det er ikke kun andre parker vi kæmper imod. Det er hele det oplevelsesudbud, som findes i området, siger Niels Jørgen Jensen.
Fårup Sommerland har tilladelse til at bygge ruchebaner, der er 40 meter høje, men de har ingen aktuelle planer om at bygge noget, der er så stort.