Jannie og Allans bryggeri holder kun åbent syv timer om ugen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det lille nanobryggeri Bangsbo Brewing Company åbnede i 2023. I dag har de succes med at sælge specialøl fra deres taproom i Frederikshavn.

Det er fredag eftermiddag, og fredagsbaren er åben ved Bangsbo Brewing Company i Frederikshavn.

Gæsterne er bænket tæt ved et par store borde i den ene ende af det lille bryggerilokale.

I den anden ende står bryggeriets tanke med øl, der er ved at blive brygget til frit skue for gæsterne.

Og det er helt bevidst, at folk skal sidde lidt tæt, når de besøger bryggeriet.

- For os er øllet en social ting. Kender man ikke hinanden, men man sidder måske og drikker den samme øl, så spørger folk ”hvad synes du om den?” Så er samtalen ligesom i gang, siger Allan Jensen fra Bangsbo Brewing  Company.

Dørene åbner klokken 15.00 og lukker allerede igen klokken 18.00.

For nanobryggeriet er kun åbent to dage om ugen: tre timer fredag og fire timer lørdag.

Programserien ”Humlen ved Nordjylland” besøger Bangsbo Brewing Company. Se programmet her. Artiklen fortsætter under videoen.

Humlen ved Nordjylland - Episode 5

Der manglede sådan et sted

Det er Allan Jensen og Jannie Kristensen, der står bag det lille bryggeri – både som ejere og som bryggere.

De to grundlagde bryggeriet i 2023, og de bestræber sig på at have seks forskellige øl på menuen ad gangen.

Det nordjyske bryggeri brygger 150 liter øl ad gangen. Dermed er Bangsbo Brewing Company et såkaldt nanobryggeri.

Et nanobryggeri er det mindste bryggeri indenfor bryggeriverdenen med produktioner på under 1000 liter øl i en batch.

- Vi skulle se, om det kunne gå her i Frederikshavn. Om folk var med på idéen. Der manglede sådan et sted, hvor man kunne sidde og hygge sig sammen med nogen. Og det lader til, folk har taget det til sig, siger Allan Jensen.

Eksperterne fra programmet ”Humlen ved Nordjylland” besøger det lille bryggeri, og de bliver blandt andet præsenteret for øllen ”Le Moon”, der er en såkaldt Imperial Pastry Sour.

En øl, der er brygget med citron og vanilje, som ifølge bryggeriet er blevet en efterspurgt favorit.

Og den falder da også i god smag ved øl-eksperterne:

- I har ramt en meget fin balance. Den topper listen over de spændende øl. For eksperimenter er fine nok, men man skal gerne slippe heldigt af sted med dem. Det har I gjort med den her, siger øl-ekspert Anders Kissmeyer.

Du kan se mere fra Bangsbo Brewing Company og fra øl-eksperternes øvrige tur til det allernordligste Nordjylland, hvor de også besøger Skagen Bryghus i uge 29, på tv2nord.dk og TV 2 Play.


Foto: Viggo Hjort Kohberg / Seerfoto

Arkivfoto.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Mandagen bliver både våd og blæssende det meste af dagen.

Dog vil vinden være særlig hård fra morgenstunden og til middagstid, samtidig med at der vil komme en del regn.

I løbet af eftermiddagen vil det dog igen klare op, og vinden vil aftage.

Se hele vejrudsigten herunder:

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i din kommune, så kan du også spørge Solvej Vindblæs her:

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Drømmer du om at blive den nye Thomas Vinterberg, Lars Von Trier, Charlotte Bruus Christensen eller Susanne Bier?

Så er FilmMaskinen et godt sted at starte.

- Jeg vidste allerede fra en ret ung alder, at jeg elskede film. Altså jeg elskede at se film og nørde film. Jeg tror, at det var der, jeg vidste, at jeg skilte mig ud, siger Summer Anderson, førsteårselev på FilmMaskinen.

Hvert år optages 16 unge mellem 17 og 25 år der tilfælles har interessen for at lave film og drømmer om en fremtid i branchen.

- Jeg har virkelig fundet nogen her, som jeg har noget til fælles med, siger Selma Sól Leifs, 3. års elev på FilmMaskinen.

Igennem 14 workshops bliver de studerende skarpe på alt det, der skal til for at udvikle kortfilmsproduktion.

- Jeg håber på at kunne få noget afklaring i forhold til, hvad jeg ønsker at arbejde med i den her branche, siger Frei Kjær, førsteårselev på FilmMaskinen.

Min helt store drøm er at blive instruktør. Hvad er det, man plejer at sige 'man sigter efter stjernerne og ser, hvor man lander'

Summer Anderson, elev på FilmMaskinen

Et fællesskab om en fælles drøm

- Det vigtigste er, at de har lyst til at indgå i et fællesskab, fordi ingen filmproduktion kan blive til af en person, siger Mads Palm Jensen, underviser og mentor på FilmMaskinen.

Som elev på FilmMaskinen er der ikke krav til, at du fra dag et har evnerne til at producere noget som helst, men lysten derimod.

- Dem der vil det her og som har evnen til at tænke kreativt, det er dem, vi vil have, siger Mads Palm Jensen.

Forløbet starter hvert år i januar og munder til sidst ud i, at alle eleverne har haft hænderne i bolledejen i deres egen kortfilmsproduktion. Kortfilmene vises i november til en gallapremiere i Palads biografen i Frederikshavn.

- Mange elever finder deres kald på uddannelsen, og får det med sig, at de tror mere på egne evner, siger Mads Palm Jensen.

Se med, da TV2 Nord kiggede ind i maskinrummet hos FilmMaskinen

Fremtidens filmmagere

I løbet af foråret deles eleverne ud i tre grupper, hvorefter rollefordelingen skal på plads. Instruktør, manuskriptforfatter, producer og fotograf. Bare for at nævne nogle. Og der er da heller ikke nogen tvivl om, hvad de er kommet for.

- Jeg ser 100% mest frem til at være på set, siger Summer Anderson.

80% af eleverne får da også job i filmbranchen eller andre relaterede brancher, såsom gaming, reklame eller TV.

- Min helt store drøm er at blive instruktør. Hvad er det, man plejer at sige 'man sigter efter stjernerne og ser, hvor man lander', siger Summer Anderson, førsteårselev på FilmMaskinen.


Foto: Privatfoto

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Birthe Okholm, som vi har fortalt om i mere end halvandet år døde forleden - hun nåede ikke at opleve, at hendes tidligere værge blev stillet til regnskab.

- Jeg ville ønske, at Birthe kunne have oplevet, at have fået oprejsning i den her sag.

Sådan lyder det fra Jette Okholm, der er svigerinde til Birthe Okholm.

Det har også tæret på min mand Flemming og mig i al den tid, der er gået, for vi tænker jo på det hver eneste dag

Jette Okholm, svigerinde til Birthe

For efter Birthe Okholm blev slemt hjerneskadet og hjælpeløs efter en faldulykke i sin lejlighed i København, valgte hendes bror og svigerinde for snart tre år siden at få hende flyttet til et plejehjem i Aalborg.

Men Birthes tidligere værge sendte hende til Nordjylland helt uden ejendele - hendes indbo blev smidt væk - og hendes sølvtøj og porcelæn blev solgt, uden at hendes tidligere værge har kunnet gøre rede for pengene.

Derfor valgte Birthes svigerinde, Jette, at politianmelde sagen.

Nu er Birthe altså død inden sagen blev afsluttet.

- Jeg ville rigtig gerne kunne have fortalt hende, at hendes tidligere værge blev stillet til regnskab. Jeg ved ikke, om hun ville have opfattet det, men hun havde fortjent det, siger Jette Okholm, der blev værge for sin svigerinde, efter at TV2 Nord gik ind i sagen.

Politi vil fortsat vurdere sagen

Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, har fulgt Birthe Okholms sag fra starten. Han er forarget over, at politiet efter næsten halvandet års efterforskning stadig ikke har afsluttet sagen 

- Det er jo ikke en sag, der er kompliceret på nogen måde at efterforske, og den er heller ikke kompliceret at vurdere, så jeg fatter simpelthen ikke, at det kan lade sig gøre, siger Preben Bang Henriksen. 

Det er Københavns Politi, der har modtaget anmeldelsen. De har ikke ønsket at stille op til interview, men har sendt et skriftligt svar til TV2 Nord. 

'Vi er kede af at høre, at den forurettede kvinde er afgået ved døden, og vi forstår godt frustrationen hos de efterladte. Københavns Politi vil dog fortsat vurdere, om der er grundlag for at rejst tiltale i sagen.

Der er ikke tale om en simpel sag, og vi har gennemført en række efterforskningsskridt, blandt andet afhøring af en række vidner og indsamling af oplysninger om de bortkomne genstande. Anklagemyndigheden skal nu vurdere, om der er grundlag for at rejse tiltale. Vi har længere sagsbehandlingstider i øjeblikket, og dem arbejder vi målrettet på at nedbringe.'

Jette Okholm håber, at der snart kommer en afslutning på sagen.

- Jeg er ked af det på Birthes vegne. Hun blev behandlet helt uværdigt af sin tidligere værge – og jeg mener det er bevist sort på hvidt, at han har solgt Birthes værdigenstande uden at kunne dokumentere, hvor pengene er endt siger Jette Okhom og fortsætter:

- Det har også tæret på min mand Flemming (Birthes bror, red.) og mig i al den tid der er gået, for vi tænker jo på det hver eneste dag, siger Jette Okholm.


Kloakmester kritiserede ny afgift: Nu svarer folketingsmedlem

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Den nye CO2-afgift, der er pålagt lastbiler på mindst 12 tons, har mødt heftig modstand siden afgiften trådte i kraft 1. januar.

Den nye CO2-afgift er mildest talt ikke populær i lastbilbranchen. Lastbiler på mindst 12 tons skal betale 1,2 kroner per kørte kilometer. Og det koster de berørte i branchen flere millioner kroner.

Det har affødt masser af kritik, heriblandt fra kloakmester Verner H. Kristiansen, der på trods af at slippe billigere end de fleste lastbilchauffører, stadig synes, at afgiften ikke helt giver mening.

Ifølge Folketingsmedlem Per Husted (S), er den nye afgift en nødvendighed.

- Når vi kigger på det samlede regnskab, så skal transportsektoren være med til at betale den forurening, de laver, plus at de også skal være med til at betale de vejnet, som de jo også slider på, forklarer han.

Se indslaget herunder.

Ingen afgift på diesel

Et af Verner H. Kristiansens kritikpunkter er, at der er det forkerte, der bliver betalt afgift af. I stedet for antal kørte kilometer, mener han, at det er hele dieselforbruget, der skal sættes en afgift på.

For humlen er, at Verner H. Kristiansen slipper billigere end sine kollegaer, fordi hans slamsluger står stille og bruger diesel og ikke kører land og rige rundt.

- Det forurener jo fuldstændig lige så meget som ham, der fylder bilerne med papkasser og kører ned af motorvejen. Vi skal bare ikke betale for det. Det er som om, forureningen ikke er den samme, lyder det fra kloakmesteren.

Fakta kilometerafgift

  • Kilometerafgiften gælder for dieseldrevne lastbiler over 12 tons fra 1. januar 2025

  • Fra den 1. januar 2027 gælder afgiften for alle lastbiler over 3,5 tons

  • Afgiften vil i 2030 gennemsnitligt udgøre 1,2 kroner pr. kilometer

  • Afgiften vil ifølge regeringens beregninger reducere CO2-udledningen med 0,3 ton i 2025 og 0,4 ton i 2030

Kilde: Lastbil Magasinet

Men ifølge Per Husted giver det dog stadig mest mening, at afgiften er på kørslen frem for det samlede dieselforbrug.

- Det gode ved CO2-afgiften er netop at vi kan differentiere den alt efter hvor man er. Omkring de større byer har vi miljøzoner, hvor afgiften er højere. Det vil sige, lavede man det rent som en diesel afgift, så ville det faktisk være en stor ulempe for landdistrikterne og de områder hvor de kører længere, fortæller folketingsmedlemmet.


Charterturister sikrer passagerfremgang: - Jeg gider ikke Billund eller København mere

Foto: Aalborg Lufthavn

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Rejseglade nordjyder valfartede i dag til rejsefestival i Aalborg Lufthavn, men den store interesse for festivalen afspejler sig også i lufthavnens trafiktal.

For i tallene fylder charterturisterne mere og mere.

Passagertallet i Aalborg Lufthavn, der søndag danner rammen om en rejsefestival, har været stigende siden corona-tiden, men stigningen skyldes primært charterturisterne.

Mens tallet for passagerer i rutefly kun steg med knap en procent fra 2023 til 2024, så er antallet af charterturisterne steget med over syv procent i den samme periode.

Se hele indslaget her.

25 procent af Bravo Tours rejsende rejser fra Aalborg

Den tendens fortsætter i 2025, hvor blandt andet Bravo Tours øger deres brug af lufthavnen, så de i 2025 regner med at omkring 30.000 af deres rejsende vil flyve fra Aalborg Lufthavn.

Det svarer til omkring 25 procent af deres samlede gæster.

- Det er meget. Vi har aldrig været på det niveau før, siger direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours.

Og hvis man kigger på, hvor mange der lagde vejen forbi rejsemessen, ser det ud til, at lufthavnen også i 2025 kan sikre sig en passagerfremgang - trafikken til messen skabte i hvert fald kø på en nærliggende vej i sådan en grad, at biler stod stille.

De nordjyder TV2 Nord mødte på til rejsefestivalen, bruger da også helst Aalborg Lufthavn, når de skal på ferie.

- Jeg bruger udelukkende Aalborg Lufthavn. Jeg gider ikke Billund eller København mere. Hvis jeg ikke kan rejse fra Aalborg, så skal jeg ikke nogen steder, siger Lillian Ellinor Mathiasen fra Aalborg, der er pensionist.