Frygter Putins skyggeflåde: Vil kontrollere disse tankskibe
Kinesiske og russiske tankskibe har denne vinter været genstand for flere bekymrende episoder i og omkring dansk farvand, hvor frygten for sabotage eller en miljøkatastrofe stiger.
Først kunne TV2 Nord tirsdag berette, at Danmark i samarbejde med Nato øger den militære tilstedeværelse i Kattegat og Østersøen ud for de nordjyske kyster for at afskrække fjendtlige magter.
Onsdag lyder det så fra Søfartsstyrelsen, at de nu også vil indføre særlig kontrol af gamle tankskibe, som dem, der har udløst spændinger ved Læsø den seneste tid.
Styrker indsats
I en pressemeddelelse skriver Søfartsstyrelsen således, at man styrker indsatsen for at sikre, at tankskibe, der befinder sig på Skagen Red, følger reglerne for sikkerhed til søs.
'Indsatsen sker som reaktion på aktiviteten fra ældre skibe, der transporterer olie gennem de danske stræder, og som medfører en øget risiko og bekymring for sikkerheden til søs, de søfarende og miljøet. Søfartsstyrelsen foretager derfor havnestatskontrol af skibe, der ikke kan siges at være i uskadelig passage, og som ankrer op på Skagen Re', lyder det blandt andet.
Skibe med risikoprofil
Derudover tydeliggør styrelsen også, at skibe, der tiltrækker sig opmærksomhed, som eksempelvis det 224 meter lange fragtskib Yi Peng 3, der lavede en mystisk manøvre over vigtige kabler i Kattegat 7. november, kan blive udtaget til kontrol.
'Det følger endvidere af eksisterende udvælgelsesmetoder af skibe til havnestatskontrol, at tankskibe har en særligt høj risikoprofil, som medfører, at denne type skibe prioriteres udtaget til kontrol i højere grad end andre typer af skibe'.
TV2 Nord har været på besøg i Skagen, hvor flere maritime aktører netop har kaldt på mere kontrol af tankskibe fra myndighedernes side.
Se interviewet med direktør i L&N Supply Ships, Rasmus Høj Larsen, herunder: