El-selskaber anmeldes for svindel: Sådan undgår du at blive snydt
Frederikshavn Forsyning fortæller, at deres kollegaer i resten af landet oplever samme problem med falsk markedsføring hos nogle el-selskaber.
Frederikshavn Forsyning politianmelder nu flere konkurrerende el-selskaber for svindel.
Karina Nyeman-Thode fra Frederikshavn modtager mandag et telefonopkald fra en sælger hos et el-selskab.
- Han snakker om, at han har en aftale med Frederikshavn Forsyning, og at han kan gøre det billigere, når de fakturerer, fortæller hun om samtalen.
Men Karina Nyeman-Thode bliver mistroisk og vælger derfor ikke at opgive nogle oplysninger eller indgå en aftale.
I stedet ringer hun til sit nuværende el-selskab, Frederikshavn Forsyning.
- Jeg spurgte, om de havde et samarbejde med firmaet, og det fik jeg jo så bekræftet, at de ikke havde, siger Karina Nyeman-Thode.
Kunder flyttes uden samtykke
Det er langt fra første gang, Frederikshavn Forsynings kunder fortæller om selskaber, som enten udgiver sig for at være - eller siger, at de samarbejder med - Frederikshavn Forsyning.
Allerede i 2021 fortalte TV2 Nord om samme tendens, men de seneste måneder er den aggressive markedsføring tiltaget.
- Vi har ugentligt kunder, som enten møder op hernede eller ringer til os og fortæller, at de faktisk føler sig truede af de her sælgere, lyder det fra markedsspecialist hos Frederikshavn Forsyning Kathrine Bech Fanøe.
Senest fortæller forsyningsselskabets kunder om at have modtaget store regninger fra el-selskaber, de ikke har udleveret oplysninger til.
Og det blev dråben, der nu har fået Frederikshavn Forsyning til at politianmelde selskaberne.
- I det her tilfælde ser vi, at kunder flyttes uden deres samtykke, og det er dels for at bakke dem op. Men selvfølgelig handler det også om, at nogle misbruger vores navn, og det er vi nødt til at skride ind over for, siger Kathrine Bech Fanøe.
Hvad kan du gøre for at undgå svindel med el-selskaber?
Karen Søndergaard, som er cand.jur., svarer herunder på Forbrugerombudsmandens vegne på vores spørgsmål:
Hvordan kan det lade sig gøre, at en telefonsælger har kundens oplysninger, inden kunden selv har udleveret dem?
Når vi behandler sager om el-selskabers telefonsalg, oplyser el-selskaberne ofte, at de har ringet op til forbrugerne på baggrund af et såkaldt lead, der indeholder oplysninger om forbrugeren (fx navn, adresse, fødselsdato mv.) samt et samtykke til telefonisk markedsføring. Det kan være, at forbrugeren har deltaget i en konkurrence afholdt af lead-virksomheden og herigennem har givet en række oplysninger.
Det kan også være, at forbrugeren har været inde på en hjemmeside og bedt om at modtage tilbud fra flere elselskaber og herigennem givet en række oplysninger (udover navn og adresse fx oplysninger om nuværende elselskab eller el-forbrug). Med andre ord kan elselskaberne have fået oplysningerne på flere måder, herunder på andre måder end ovenstående.
Hvilke rettigheder har en kunde, som føler sig svindlet ind i en ny el-aftale?
Forbrugeren skal i første omgang gøre skriftlig indsigelse over for el-selskabet, hvis forbrugeren ikke mener, at vedkommende har indgået en aftale. Forbrugere har 14 dages fortrydelsesret ved aftaler indgået ved telefonsalg, som forbrugeren samtidig kan gøre brug af.
En forbruger er desuden ikke bundet af en aftale indgået under en uanmodet telefonisk henvendelse. Lykkes det ikke forbrugeren at komme ud af aftalen, kan forbrugeren indbringe sagen for Ankenævnet på Energiområdet.
Hvad kan man gøre for at undgå at blive svindlet til at indgå en ny el-aftale?
Man kan som forbruger for eksempel bede telefonsælgeren om at få et tilbud på skrift, inden vedkommende siger ja til noget eller giver sine personlige oplysninger til sælgeren.
- Jeg har ikke tænkt mig at betale
Frederikshavn Forsyning fortæller, at det er flere forskellige el-selskaber, som kontakter deres kunder og udgiver sig for at samarbejde med dem.
Den seneste tid er Energiselskabet Elg dog gået igen - det samme selskab som kontaktede Karina Nyeman-Thode.
Vi har forsøgt at få en kommentar fra Energiselskabet Elg, som har adresse i Svendborg, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.
Selvom Karina Nyeman-Thode efter mandagens telefonopkald troede, at hun var sluppet af med sælgerne fra el-selskabet, gør hun sig andre tanker efter at have hørt om kunder, som blev forflyttet uden samtykke.
- Jeg er da spændt på, om jeg også får en regning. Men det er i hvert fald ikke en regning, jeg har tænkt mig at betale, lyder det fra Karina Nyeman-Thode.