På rov på Facebook: Så mange penge fyrer de nordjyske kandidater af
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Folketingskandidaterne er på rov efter stemmer på Facebook, og det er ikke gratis.
Kampen om din stemme foregår ikke kun på gader og stræder.
Politikerne smider tusindvis af kroner i annoncer på Facebook, så du ser deres opslag eller video på Facebook, selv om du slet ikke følger dem.
Og her i valgkampen bliver der brændt tusindkronesedler af i spandevis.
TV2 Nord har gennemgået, hvor meget de nordjyske folketingskandidater egentlig bruger på at gøre sig til på Facebook i den digitale kamp om stemmerne.
Ikke overraskende er statsminister Mette Frederiksen topscorer blandt de nordjyske kandidater. Socialdemokratiet har smidt ikke mindre end 71.240 kroner i statsministerens Facebook-profil på 30 dage (18. september til 17. oktober).
Faktisk har partiet smidt 35.000-40.000 i en enkelt video, hvor man kan følge Mette Frederiksens hverdag - eller i hvert fald hvad hendes kampagnefolk har valgt at vise.
Ind på andenpladsen kommer en lidt overraskende kandidat.
Liberal Alliance er det parti, der har brugt flest penge på Facebook-annoncering i valgkampen, og i Nordjylland er det ingen undtagelse.
Partiets spidskandidat Sólbjørg Jakobsen har indtil videre brugt 28.931 kroner på at gøre opmærksom på sig selv på Facebook.
Herefter er det flere Konservative kandidater, som har haft muldvarpen oppe af lommen.
Både Mia Tang, Mikkel Højsleth, Jens-Henrik Kirk og Jacob Axel Nielsen har fyret adskillige tusinde kroner af på Facebook.
Den interne kamp er også interessant hos netop Konservative i Nordjylland. Partiet kan meget vel løbe med to mandater i storkredsen ved valget, hvor Per Larsen med stor sandsynlighed snupper det ene.
Men herefter er der en række kandidater, der kæmper om at tage den sidste plads i Folketinget.
Om de kan fiske de afgørende stemmer på Facebook, må vise sig den 1. november.