Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tilbageblik: Tudser har flere gange spændt ben for en Egholm-forbindelse

Foto: Jeppe Hostrup

Der har i tidens løb været mange protester mod planerne om en tredje Limfjordsforbindelse.

Diskussionen for og imod en tredje Limfjordsforbindelse er - mildt sagt - ikke nogen ny diskussion. Der har været adskillige tilløb, men indtil nu ingen anlægslov. TV2 Nords politiske analytiker tager dig her med gennem historien, der ligger forud for præsentationen af en opdateret VVM-redegørelse.

Aalborgs borgmester fra 1982 til 1998, Kaj Kjær, var ikke en førstemand af store ord. Alligevel dristede han sig i 1990 til at sige, at nu havde man i 30 år snakket om en tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg, men efter hans opfattelse kunne der sagtens gå 30 år mere med snak, uden at noget blev besluttet.

Kaj Kjær, i dag 82 år, fik ret.

Der er siden taget adskillige tilløb. Men nogen definitiv beslutning om at anlægge en ny fjordforbindelse er der ikke truffet.

Det seneste tilløb, der tages, er dén opdaterede VVM-redegørele, som Vejdirektoratet nu har udarbejdet. At man fra politisk hold på Christiansborg bestiller en opdatering, er normalt tegn på, at i hvert fald nogen i en kommende forhandling om trafikinvesteringer ønsker det pågældende projekt med på listen, når milliarderne skal rulle.

De kommende måneder vil vise, om den nyeste VVM-redegørelse realiseres. Eller om den kan sættes hen på reolen sammen med sine mange støvede og forældede forgængere.

Konsekvenser for strandtudser

I 2003 vedtog Nordjyllands Amtsråd et regionplantillæg med dertil hørende VVM-redegørelse for en vestlig forbindelse via Egholm. Naturklagenævnet underkendte imidlertid planen. Amtet havde ikke i tilstrækkelig grad undersøgt, hvilke konsekvenser en ny vej kunne få for fugle og dyr, mente nævnet.

Amtet gjorde i 2006 et nyt forsøg. I den offentlige høring gjorde staten igen indsigelse. Igen var det påvirkningen af naturen, der angiveligt ikke var undersøgt godt nok. Blandt andet burde konsekvenserne undersøges nærmere for strandtudser, den spidssnudede frø og lysbugede knortegæs.

Det var i et øjebliks frustration over den statslige nidkærhed på naturens vegne, at den daværende amtsborgmester Orla Hav (S) kom med sin berømte og lidt kække bemærkning om, at skulle det vise sig, at der var chimpanser på Egholm, var der selvfølgelig en ny situation ...

I amtsrådet, der blev nedlagt med udgangen af 2006, håbede et stort flertal til det sidste på at kunne sætte punktum med vedtagelse af plangrundlaget for en tredje Limfjordsforbindelse. Men få uger før jul måtte de afgående amtspolitikere på grund af et statsligt veto kaste håndklædet i ringen og bede staten - som fra 2007 blev myndighed på området - tage over.

Det statslige vejdirektorat kom i 2011 med endnu en VVM-redegørelse. Rekordmange borgere og andre gjorde indsigelse, men denne gang blev VVM-redegørelsen ikke underkendt.

Til gengæld manglede en anden og helt afgørende forudsætning: Den politiske vilje til at afsætte de nødvendige penge i form af en såkaldt anlægslov.

Tre mulige linjeføringer

Der er de seneste årtier ført mangen en valgkamp på løfter om en fjordforbindelse. Men indtil dato har den politiske vilje hos dem, der havde det sidste ord, ikke været stor nok til, at der kunne sættes handling bag ordene.

Både amtets VVM-redegørelse fra 2006 og statens fra 2011 opererede med tre mulige linjeføringer: En østlig - i form af et ekstra tunnelrør ved den nuværende Limfjordstunnel - og to vestlige, der gik enten via Lindholm eller Egholm. De vestlige linjeføringer var de dyreste, men, fremgik det, her ville samfundet få markant større udbytte, målt i procent, af investeringen end ved et ekstra tunnelrør.

Længe var der i byrådet i Aalborg stærke og fremtrædende kræfter, der netop talte for et ekstra tunnelrør. Dét, fandt de, ville indiskutabelt skulle betales af staten - og blandt andet derfor foretrak de det. En vestlig løsning, der også kunne siges at udstyre Aalborg med en omfartsvej, som normalt ville skulle finansieres kommunalt, rakte kommunekassens midler ikke til.

At deres frygt for at stå med regningen, hvis man så mod vest, ikke var helt grebet ud af luften, kunne eksempelvis bekræftes af en udtalelse i 2006 fra Socialdemokratiets daværende trafikordfører i Folketinget, Poul Andersen. Han sagde i forhold til statens engagement, at "alt andet end et ekstra tunnelrør er luftkasteller".

Ikke desto mindre enedes regionsrådsformanden og landsdelens borgmestre - også Aalborgs - i 2008 om at arbejde for en statsligt finansieret vestlig forbindelse. Kun ved at bruge formuleringen "statsligt finansieret" fik man alle med ombord.

Trods vedvarende protester fra modstandere af Egholm-forbindelsen har den siden været dét, flertallet af lokale politikere har arbejdet for, inklusiv Aalborg nuværende borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, der i sin tid var entydigt tilhænger af en østlig linjeføring, men nu er bannefører for en vestløsning og sågar, via den såkaldte Aalborg Alliance, er klar til at spytte kommunale kroner heri.

Politisk aftale om linjeføringen

På Christiansborg er det (endnu?) ikke lykkedes tilhængerne af forbindelsen at skaffe penge til forbindelsen. Men de fik i 2014 i en politisk aftale, som Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative står bag, slået fast, at når/hvis der skal laves en tredje forbindelse ved Aalborg, skal den gå via Egholm.

Lige siden har læserbrevsskribenter taget hundredvis af holmgange om, hvorvidt Egholm-forbindelsen er besluttet eller ej. Fakta er, at der ikke er vedtaget nogen anlægslov, men der er indgået en politisk aftale om, hvor linjeføringen i givet fald skal være. Transportminister Benny Engelbrecht har flere gange tilkendegivet, at denne aftale "står regeringen ved".

Det er også med grundlag i denne aftale, at man i Folketinget i 2018 satte penge af til en opdatering af VVM-redegørelsen, men alene for en Egholm-forbindelse. Hvor man i 2006 og 2011 også vurderede andre mulige løsninger, er det - til modstandernes store utilfredshed - kun Egholm-linjen, der er vurderet denne gang. Det betyder, at man - modsat tidligere - ikke denne gang kan drage sammenligninger mellem flere mulige løsninger.

Når den offentlige høring om VVM-redegørelsen er slut ved udgangen af april, sætter politikerne på Christiansborg sig til forhandlingsbordet.


Finanslov drysser millioner over vikingeborg: Nyt besøgscenter på vej

Arkivfoto

Aggersborg er også kendt for at få status som UNESCOs Verdenskulturarv sidste år.

I dag er den kommende finanslov faldet på plads, og der er nogle millioner på vej til den nordjyske kultur.

Aggersborg i Vesthimmerland får nemlig 3 millioner kroner, der er øremærket til at formidle borgens unikke historie til de besøgende.

- Aggersborg er en vigtig perle for den nordjyske historiefortælling. Med investeringen kan vi gøre den tilgængelig for endnu flere gæster – samtidig med, at vi løfter turismen i området, lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem, Marie Bjerre (V).

Arkivfoto: Marie Bjerre er valgt til folketinget, og har sit ophav i Nordjylland. Foto: Ida Bach Holm / TV2 Nord

Ifølge Marie Bjerre var udpegningen af Aggersborg til UNESCOs Verdenskulturarv var et stort vendepunkt for Himmerland og Nordjyllands Vestkysts turisme.

- Der skal investeres i moderne formidlingsteknologier, for eksempel skal man kunne bruge sin smartphone til at vække de historiske genstande og fortællinger til live, lyder det.

Ikke de eneste, der får en indsprøjtning

Frederik IIV's Kanal i Løgstør står også til at få det samme beløb i 2025, som skal hjælpe med at reetablere det gamle anlæg.

- Jeg er naturligvis utroligt stolt over, at det er lykkedes at få projektet på næste års finanslov, så arbejdet forhåbentligt snart kan komme i gang, siger Socialdemokratiets Flemming Møller Mortensen.

Frederik VII’s kanal blev udgravet i 1856-61 for at muliggøre gennemsejling i Limfjorden.


Breaking

Skinnebrud i Vendsyssel: Ingen tog på strækningen før lørdag morgen

Foto: René Ryom

Nedbruddet forventes først at være repareret lørdag morgen.

Der kører i øjeblikket ingen tog mellem Hjørring og Frederikshavn.

Det fortæller driftschef ved Nordjyske Jernbaner, Stinne Hjorth Dalsø.

- Al togdrift er indstillet indtil i morgen, der er indsat togbusser på strækningen. Der kører to i hver retning hele tiden, fortæller driftschefen.

Årsagen er, at der er et skinnebrud et sted på strækningen mellem Tolne og Sindal.

Meldingen om skinnebruddet kom kort før klokken 08 fredag morgen, og det er formentligt udløst af de kolde temperaturer.

- Om vinteren når der kommer frost, er det ikke unormalt, at der kommer et brud på skinnerne. Vi går fra at der har været lunt til meget koldt, siger driftschefen.


Det er nøjeren! Emil og Mikkel møder mor til døde tvillinger

Emil og Mikkel Trier tror på, at der er mere mellem himmel og jord.

Youtube-tvillingerne Emil og Mikkel Trier får sig flere ubehagelige oplevelser, da de er gæster i tv-programmet ’Er der nogen?’

De sidder i et kulsort lokale på hver deres stol med ryggen mod hinanden.

Der er i en stor teatersal på Det Hem'lige Teater i Aalborg.

Der er ingen forestilling. Stolerækkerne er tomme, og der er bælgragende mørkt.

Det eneste lys er det, der er i det måleudstyr, der står foran tvillingerne Emil og Mikkel Trier.

Det registrerer ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, hvis et spøgelse eller en ånd er i nærheden.

Se tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:

Flere hundrede døde

Tvillingerne Emil og Mikkel Trier, der blandt andet er kendt fra Forræder og Youtube, er taget med spøgelsesjæger Mikkel Egelund på spøgelsesjagt på Det Hem'lige Teater.

- Det er nøjern, siger tvillingerne flere gange.

Stedet var efter anden verdenskrig en flygtningelejr for tyske flygtninge.

Og i løbet af 1940'erne år døde angiveligt flere hundrede mennesker i lokalerne.

Emil Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Flere af de døde flygtninge går igen ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, blandt andre pedellen Niels, der hang sig selv på loftet, og en lille pige, der griner og græder.

Men så er der også Erna.

Mikkel Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Erna var en gravid kvinde, der ankom til stedet i marts 1945.

Hun ventede sig tvillingedrenge, som Emil og Mikkel Trier, men begge tvillinger døde under fødslen, og det gjorde Erna også.

Mikkel Egelund vil forsøge at lokke hende frem med Mikkel og Emil Trier som lokkemad.

Og måske virker det.

I hvert fald ringer dødsklokken foran Emil igen og igen i det mørke lokale. Og ingen rører ved den.

- Jeg blev faktisk født død, men blev genoplivet, fortæller Emil Trier undervejs.

Se, hvordan spøgelsesjagten går i tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:


Hold på hat og vanter: Det bliver hamrende koldt i dag

Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Arkivfoto

Hvis du ikke allerede har fundet vinterjakken og halstørklædet frem, så er fredag morgen en rigtig god anledning til det.

For selvom solen kommer til at stå højt på himlen her i starten af dagen, så er får Nordjylland 'varmt kakao-vejr' udenfor.

- Der er temperaturer helt ned til minus otte grader med sne og isglatteveje rundt om i Nordjylland, lyder det fra Andreas Nyholm, meterolog og vært på TV 2 Vejret.

Se hele vejrudsigten her:

En bidende kold dag

Selvom det dog bliver en anelse varmere op ad dagen, så bliver vi altså omkring frysepunktet, og der kan komme sne flere steder efterhånden som vi når eftermiddagstimerne.

- Ud på aftenen vil der dog komme en opklaring, men også en tiltagende vind, fortæller Andreas nyholm.

Går du derfor glip af den varme kakao her til morgen, så er der stadig rig mulighed for at hygge med det i aften, hvor temperaturen igen går et godt stykke i minus.

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i dit område? Spørg Solvej Vindblæs!

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Skal der bygges nyt i Birkelse? Lokalplan er sendt til høring

Arkivfoto

Kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune forsøger med den nye plan at anlægge to nye byggegrunde.

Tranumvej, Gl. Landevej og Bindeleddet i Birkelse. Imellem de tre velkendte veje i Birkelse ligger lokalplanområdet, der nu skal erstattes af den nye plan.

- Formålet er at opdatere plangrundlaget i området og give mulighed for nye byggegrunde ved Skolevangen, skriver Kommunalbestyrelsen i en pressemeddelelse.

Foto: Kommunalbestyrelsen, Jammerbugt Kommune

Der er angiveligt taget hensyn til, at områdets karakteristika bevares - og nu skal den altså så til høring i de næste otte uger.

Har du en holdning til den nye lokalplan? Du kan afgive dit høringssvar på kommunens hjemmeside.