Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Analyse: Kan en grøn aftale rumme en Egholm-forbindelse?

Foto: Mick Knive Anderson

Søren Wormslev er politisk analytiker på TV2 Nord.

TV2 Nords politiske analytiker kridter banen op forud for de politiske forhandlinger, der afgør, om den ny VVM-redegørelse ender med, at en fjordforbindelse kommer med i en ny, grøn transportaftale.

En tredje Limfjordsforbindelse via Egholm har mange venner på Christiansborg - men også en del fjender.

Når transportminister Benny Engelbrecht (S) inden for nogle måneder tager hul på forhandlinger om en ny politisk aftale om, hvor og hvordan samfundet skal investere i infrastruktur de kommende år, bliver den ny VVM-redegørelse for fjordkrydsningen én ud af mange, mange brikker, der indgår i det samlede puslespil.

For de fleste partier er der i en sådan, ganske omfattende aftale noget, de vældig gerne vil have, og andet, de kan leve med. For nogle er der i reglen også konkrete projekter, de er inderligt imod. To af regeringens støttepartier, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, har det på sidstnævnte måde med en tredje Limfjordsforbindelse.

At det forholder sig sådan i forhold til netop den tredje Limfjordsforbindelse, fandt man i 2014 en pragmatisk løsning på: Hele den daværende forligskreds (S, RV, V, DF, SF, LA og K) stod bag den samlede aftale, der blandt meget andet lagde fast, at en fjordforbindelse, når den måtte komme, skulle gå over Egholm. Ved dette punkt i aftalen stod der: "Socialistisk Folkeparti står udenfor denne del af aftalen".

Kan det ende sådan igen?

Eller kan støttepartierne tvinge regeringen til at genåbne muligheden for et ekstra tunnelrør? Den radikale snart fhv. nordjysk valgte Marianne Jelved har i årtier talt for en Egholm-forbindelse, som partiet i 2014 også var med til at fastlægge. De radikale græsrødder i Aalborg har imidlertid de seneste år vendt sig imod dette, og partiets transportordfører, Rasmus Helveg, siger i dag temmelig klart - selv for en radikal... - at den rigtige løsning er et ekstra tunnelrør og ikke en Egholm-forbindelse.

Regeringer siger altid, at de ønsker brede forlig, og i reglen vil mange partier gerne med i aftaler om trafikforhold. Det giver forhandlerne mulighed for at fremme projekter i ens eget område (det kunne være en omfartsvej ved Mariager!), og frem for alt giver en underskrift på et forlig garanti for, at man i aftale-perioden bliver inddraget, når aftalen skal udmøntes.

At være en del af en forligskreds i et forlig, der løber over mange år, sikrer indflydelse.

Regeringen går efter om muligt at få en aftale i hus inden sommerferien. Måske spiller regeringen inden forhandlingerne ud med sit bud på indholdet af en aftale - måske ikke. Det står heller ikke klart, hvor mange eller få penge der er til rådighed, når corona-regningen også skal betales. Dét er selvsagt afgørende for, hvor mange ønsker partierne i den sidste ende kan få opfyldt.

Søren Wormslev, politisk analytiker, TV2 Nord

Den nuværende trafikaftale udløb til nytår. Egentlig var planen, at forhandlingerne om en ny skulle i gang sidste år, men corona-pandemien forsinkede også dét. Den overskrift, regeringen arbejder med, er, at planen skal handle om grøn mobilitet. Det er en overskrift, som modstanderne af Egholm-løsningen uden tvivl vil fremhæve og spørge, om man i alvor mener, at man kan lave en aftale, der er grøn, samtidig med at naturen - som Aalborgs borgmester har udtrykt det i NORDJYSKE - må vige for 20 kilometer motorvej?

Regeringen går efter om muligt at få en aftale i hus inden sommerferien. Måske spiller regeringen inden forhandlingerne ud med sit bud på indholdet af en aftale - måske ikke. Det står heller ikke klart, hvor mange eller få penge der er til rådighed, når corona-regningen også skal betales. Dét er selvsagt afgørende for, hvor mange ønsker partierne i den sidste ende kan få opfyldt.

Umiddelbart er der politikere fra partier med et klart flertal i Folketinget, der gennem tiden har erklæret en tredje Limfjordsforbindelse deres støtte. Det er imidlertid ikke det samme som, at tilhængerne af forbindelsen kan slå sig til ro med, at den "er hjemme".

I en årrække var opfattelsen på Christiansborg blandt ikke-nordjyske folketingsmedlemmer, at Nordjylland med de to motorveje i Vendsyssel havde fået, hvad man kunne gøre krav på i en rum tid. I dag høres dette argument stort set ikke mere. Afgørende bliver formentlig i meget højere grad, om projekter andre steder i landet kan give et endnu bedre samfundsmæssigt afkast af investeringen, så der ikke bliver plads til en fjordforbindelse her og nu - men måske først senere i aftaleperioden.

Og hvem er det så, der sidder om bordet, når det afgøres, om årtiers diskussion om en tredje Limfjordsforbindelse nu skal føre til, at gravemaskinerne køres i stilling?

I gamle dage var trafikordførerne på Christiansborg en fast kerne, der i årtier styrede, hvor der skulle være veje - man talte ligefrem i en periode om en trafikmafia! Efter sidste valg blev der skiftet godt og grundigt ud, og i virkeligheden er der blandt transportordførerne i dag blot et par stykker, hvis personlige holdning til en tredje Limfjordsforbindelse er offentligt kendt: Venstres mangeårige ordfører på området, Kristian Pihl Lorentzen, er stærk tilhænger, Torsten Gejl, Alternativets enlige repræsentant og ordfører for blandt meget andet transport, der tidligere var valgt i Nordjylland, lige så stærk modstander.

En tredje ordfører, Liberal Alliances Ole Birk Olesen, kender i hvert fald til diskussionen fra sin tid som minister for området.

Ingen af de nuværende transportordførere er valgt i Nordjylland. Det er der til gengæld fem ministre, der er.

Den nuværende transportminister, Benny Engelbrecht (S), mente, der var grund til optimisme på en fjordforbindelses vegne, da han forleden nok en gang blev udfrittet om emnet i folketingssalen, sådan som nordjyske folketingsmedlemmer i mange år har haft for vane at gøre, uanset hvad ministeren hed. Han sagde også her, at Socialdemokratiet står ved aftalen fra 2014 om, at skal der laves en tredje Limfjordsforbindelse, skal den gå via Egholm. Det var et signal til de partier, der næppe har opgivet en anden linjeføring.

Benny Engelbrecht slog i Folketinget fast, at han og hans parti mener, at behovet for en ny forbindelse ER der, og at man ellers ikke ville have ladet VVM-redegørelsen opdatere. Dé projekter, der forud for en forhandling udarbejdes VVM-redegørelser for, er dem, der har en chance for at blive til virkelighed.

Af samme grund har man konkret op til de kommende forhandlinger, sagde ministeren, fravalgt at lade udarbejde en VVM-redegørelse for den omfartsvej ved Mariager, som DF's nu fhv. transportordfører Kim Christiansen fik forhandlet sig frem til kort før valget i 2019. Den er nu skrevet helt og aldeles ud af historien igen. Den havde tilsyneladende én ven, og han sidder ikke mere i Folketinget.


Finanslov drysser millioner over vikingeborg: Nyt besøgscenter på vej

Arkivfoto

Aggersborg er også kendt for at få status som UNESCOs Verdenskulturarv sidste år.

I dag er den kommende finanslov faldet på plads, og der er nogle millioner på vej til den nordjyske kultur.

Aggersborg i Vesthimmerland får nemlig 3 millioner kroner, der er øremærket til at formidle borgens unikke historie til de besøgende.

- Aggersborg er en vigtig perle for den nordjyske historiefortælling. Med investeringen kan vi gøre den tilgængelig for endnu flere gæster – samtidig med, at vi løfter turismen i området, lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem, Marie Bjerre (V).

Arkivfoto: Marie Bjerre er valgt til folketinget, og har sit ophav i Nordjylland. Foto: Ida Bach Holm / TV2 Nord

Ifølge Marie Bjerre var udpegningen af Aggersborg til UNESCOs Verdenskulturarv var et stort vendepunkt for Himmerland og Nordjyllands Vestkysts turisme.

- Der skal investeres i moderne formidlingsteknologier, for eksempel skal man kunne bruge sin smartphone til at vække de historiske genstande og fortællinger til live, lyder det.

Ikke de eneste, der får en indsprøjtning

Frederik IIV's Kanal i Løgstør står også til at få det samme beløb i 2025, som skal hjælpe med at reetablere det gamle anlæg.

- Jeg er naturligvis utroligt stolt over, at det er lykkedes at få projektet på næste års finanslov, så arbejdet forhåbentligt snart kan komme i gang, siger Socialdemokratiets Flemming Møller Mortensen.

Frederik VII’s kanal blev udgravet i 1856-61 for at muliggøre gennemsejling i Limfjorden.


Skinnebrud i Vendsyssel: Ingen tog på strækningen før lørdag morgen

Foto: René Ryom

Nedbruddet forventes først at være repareret lørdag morgen.

Der kører i øjeblikket ingen tog mellem Hjørring og Frederikshavn.

Det fortæller driftschef ved Nordjyske Jernbaner, Stinne Hjorth Dalsø.

- Al togdrift er indstillet indtil i morgen, der er indsat togbusser på strækningen. Der kører to i hver retning hele tiden, fortæller driftschefen.

Årsagen er, at der er et skinnebrud et sted på strækningen mellem Tolne og Sindal.

Meldingen om skinnebruddet kom kort før klokken 08 fredag morgen, og det er formentligt udløst af de kolde temperaturer.

- Om vinteren når der kommer frost, er det ikke unormalt, at der kommer et brud på skinnerne. Vi går fra at der har været lunt til meget koldt, siger driftschefen.


Det er nøjeren! Emil og Mikkel møder mor til døde tvillinger

Emil og Mikkel Trier tror på, at der er mere mellem himmel og jord.

Youtube-tvillingerne Emil og Mikkel Trier får sig flere ubehagelige oplevelser, da de er gæster i tv-programmet ’Er der nogen?’

De sidder i et kulsort lokale på hver deres stol med ryggen mod hinanden.

Der er i en stor teatersal på Det Hem'lige Teater i Aalborg.

Der er ingen forestilling. Stolerækkerne er tomme, og der er bælgragende mørkt.

Det eneste lys er det, der er i det måleudstyr, der står foran tvillingerne Emil og Mikkel Trier.

Det registrerer ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, hvis et spøgelse eller en ånd er i nærheden.

Se tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:

Flere hundrede døde

Tvillingerne Emil og Mikkel Trier, der blandt andet er kendt fra Forræder og Youtube, er taget med spøgelsesjæger Mikkel Egelund på spøgelsesjagt på Det Hem'lige Teater.

- Det er nøjern, siger tvillingerne flere gange.

Stedet var efter anden verdenskrig en flygtningelejr for tyske flygtninge.

Og i løbet af 1940'erne år døde angiveligt flere hundrede mennesker i lokalerne.

Emil Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Flere af de døde flygtninge går igen ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, blandt andre pedellen Niels, der hang sig selv på loftet, og en lille pige, der griner og græder.

Men så er der også Erna.

Mikkel Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Erna var en gravid kvinde, der ankom til stedet i marts 1945.

Hun ventede sig tvillingedrenge, som Emil og Mikkel Trier, men begge tvillinger døde under fødslen, og det gjorde Erna også.

Mikkel Egelund vil forsøge at lokke hende frem med Mikkel og Emil Trier som lokkemad.

Og måske virker det.

I hvert fald ringer dødsklokken foran Emil igen og igen i det mørke lokale. Og ingen rører ved den.

- Jeg blev faktisk født død, men blev genoplivet, fortæller Emil Trier undervejs.

Se, hvordan spøgelsesjagten går i tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:


Hold på hat og vanter: Det bliver hamrende koldt i dag

Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Arkivfoto

Hvis du ikke allerede har fundet vinterjakken og halstørklædet frem, så er fredag morgen en rigtig god anledning til det.

For selvom solen kommer til at stå højt på himlen her i starten af dagen, så er får Nordjylland 'varmt kakao-vejr' udenfor.

- Der er temperaturer helt ned til minus otte grader med sne og isglatteveje rundt om i Nordjylland, lyder det fra Andreas Nyholm, meterolog og vært på TV 2 Vejret.

Se hele vejrudsigten her:

En bidende kold dag

Selvom det dog bliver en anelse varmere op ad dagen, så bliver vi altså omkring frysepunktet, og der kan komme sne flere steder efterhånden som vi når eftermiddagstimerne.

- Ud på aftenen vil der dog komme en opklaring, men også en tiltagende vind, fortæller Andreas nyholm.

Går du derfor glip af den varme kakao her til morgen, så er der stadig rig mulighed for at hygge med det i aften, hvor temperaturen igen går et godt stykke i minus.

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i dit område? Spørg Solvej Vindblæs!

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Skal der bygges nyt i Birkelse? Lokalplan er sendt til høring

Arkivfoto

Kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune forsøger med den nye plan at anlægge to nye byggegrunde.

Tranumvej, Gl. Landevej og Bindeleddet i Birkelse. Imellem de tre velkendte veje i Birkelse ligger lokalplanområdet, der nu skal erstattes af den nye plan.

- Formålet er at opdatere plangrundlaget i området og give mulighed for nye byggegrunde ved Skolevangen, skriver Kommunalbestyrelsen i en pressemeddelelse.

Foto: Kommunalbestyrelsen, Jammerbugt Kommune

Der er angiveligt taget hensyn til, at områdets karakteristika bevares - og nu skal den altså så til høring i de næste otte uger.

Har du en holdning til den nye lokalplan? Du kan afgive dit høringssvar på kommunens hjemmeside.