Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nu er der sat årstal på: Stort politisk flertal vil anlægge en Egholm-forbindelse

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Det står nu fast, at en ny forbindelse over Limfjorden skal gå via Egholm.

Et bredt flertal i Folketinget har indgået en ny infrastrukturaftale, der udmønter store beløb frem til 2035. Syv mia. skal ifølge aftalen gå til en ny Limfjordsforbindelse via Egholm.

Set gennem nordjyske briller er det største og mest afgørende punkt i den infrastrukturaftale, der mandag præsenteres, at der afsættes syv mia. kr. til en ny Limfjordsforbindelse via Egholm.

Gravearbejdet skal ifølge aftalen gå i gang i 2025. Vejdirektoratet skønner, at arbejdet vil vare ca. otte år.

Bag denne del af forliget står et meget bredt flertal i det nuværende folketing. Enhedslisten og Alternativet er slet ikke med i den del af aftalen, der handler om motorveje. Socialistisk Folkeparti står i forhold til lige akkurat Egholmforbindelsen også uden for aftalen.

Uro i baglandet

Det gør derimod ikke det sidste af regeringens støttepartier, Radikale Venstre, som sammen med Socialdemokratiet og alle partier i blå blok står bag aftalen om en tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg.

At Radikale Venstre er med, skal nok give uro i det nordjyske radikale bagland. Ganske vist har det i årtier været radikal politik, fremført af ikke mindst det nordjysk valgte folketingsmedlem Marianne Jelved, at man støttede en ny vej via Egholm. Radikale Venstre var da også i 2014 med i den aftale, der udstak, at det var til en Egholm-forbindelse, man fortsat skulle reservere arealer.

Siden er der fra den radikale partiorganisation i særligt Aalborg kommet nye signaler, der går imod en Egholm-løsning. Partiets spidskandidat ved kommunalvalget til november, Daniel Nyboe Andersen, var således blandt talerne, da modstanderne af en motorvej over Egholm i maj holdt protestmøde og gik i demonstration gennem Aalborg.

Man kan sagtens forestille sig, at Marianne Jelved på vej ud af døren (hun genopstiller ikke ved næste folketingsvalg) har svinget håndtasken og talt for, at partiet burde stå ved, hvad man - og hun! - har sagt de seneste mange år.

Det vil - mildt sagt - næppe gøre det let for de radikale kandidater op til kommunalvalget at tale imod et projekt, som partiets forhandlere på Christiansborg har tilsluttet sig.

Søren Wormslev analyserer den nye trafikaftale.

Stadig modstand

Tilhængere af en Egholm-forbindelse vil hæfte sig ved, at der med aftalen er sat en milepæl i en over 50 år lang diskussion. At der nu afsættes penge til projektet i et forlig, som et stort og bredt flertal står bag, øger markant sandsynligheden for, at projektet bliver til noget.

Modstanderne giver imidlertid ikke op og varsler blandt andet retlige skridt mod beslutningsgrundlaget, som de finder fejlagtigt og mangelfuldt. Så det sidste ord imod fjordforbindelse er med garanti ikke sagt.

For en del borgere i det vestlige Aalborg, på Egholm og i Lindholm er snakken om en ny motorvej under alle omstændigheder med aftalen blevet betydeligt mere konkret. Nu har de et årstal for den aftalte byggestart at forholde sig til.

Støjværn en del af aftalen

Et andet sted i Aalborg vil mange borgere uden tvivl med færre forbehold glæde sig over forliget. I aftalen er støj fra veje nemlig et centralt emne, og der er i aftalen afsat godt 200 mio. kr., som allerede fra næste år skal bruges til at opsætte støjværn langs og i nærheden af den nuværende motorvej E45 på den strækning, hvor den passerer gennem Aalborg.

Længere nordpå i landsdelen vil mange givetvis også glæde sig over, at vejen mellem Ålbæk og Skagen nu bygges færdig som såkaldt 2+1-vej.

Til gengæld ser det umiddelbart ud til, at borgmestre i Vendsyssel, der har kæmpet for at bevare muligheden for gennemgående landsdækkende tog til og fra Frederikshavn, ikke har fået meget ud af protesterne mod udelukkende at lade fremtidens tog nord for Lindholm være batteridrevne. Dermed er det udelukket, at DSB kan lade sine tog køre længere nordpå end Aalborg Lufthavn.

På den resterende del af det vendsysselske tognet vil det alene blive Nordjyske Jernbaner, der kører.


Finanslov drysser millioner over vikingeborg: Nyt besøgscenter på vej

Arkivfoto

Aggersborg er også kendt for at få status som UNESCOs Verdenskulturarv sidste år.

I dag er den kommende finanslov faldet på plads, og der er nogle millioner på vej til den nordjyske kultur.

Aggersborg i Vesthimmerland får nemlig 3 millioner kroner, der er øremærket til at formidle borgens unikke historie til de besøgende.

- Aggersborg er en vigtig perle for den nordjyske historiefortælling. Med investeringen kan vi gøre den tilgængelig for endnu flere gæster – samtidig med, at vi løfter turismen i området, lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem, Marie Bjerre (V).

Arkivfoto: Marie Bjerre er valgt til folketinget, og har sit ophav i Nordjylland. Foto: Ida Bach Holm / TV2 Nord

Ifølge Marie Bjerre var udpegningen af Aggersborg til UNESCOs Verdenskulturarv var et stort vendepunkt for Himmerland og Nordjyllands Vestkysts turisme.

- Der skal investeres i moderne formidlingsteknologier, for eksempel skal man kunne bruge sin smartphone til at vække de historiske genstande og fortællinger til live, lyder det.

Ikke de eneste, der får en indsprøjtning

Frederik IIV's Kanal i Løgstør står også til at få det samme beløb i 2025, som skal hjælpe med at reetablere det gamle anlæg.

- Jeg er naturligvis utroligt stolt over, at det er lykkedes at få projektet på næste års finanslov, så arbejdet forhåbentligt snart kan komme i gang, siger Socialdemokratiets Flemming Møller Mortensen.

Frederik VII’s kanal blev udgravet i 1856-61 for at muliggøre gennemsejling i Limfjorden.


Breaking

Skinnebrud i Vendsyssel: Ingen tog på strækningen før lørdag morgen

Foto: René Ryom

Nedbruddet forventes først at være repareret lørdag morgen.

Der kører i øjeblikket ingen tog mellem Hjørring og Frederikshavn.

Det fortæller driftschef ved Nordjyske Jernbaner, Stinne Hjorth Dalsø.

- Al togdrift er indstillet indtil i morgen, der er indsat togbusser på strækningen. Der kører to i hver retning hele tiden, fortæller driftschefen.

Årsagen er, at der er et skinnebrud et sted på strækningen mellem Tolne og Sindal.

Meldingen om skinnebruddet kom kort før klokken 08 fredag morgen, og det er formentligt udløst af de kolde temperaturer.

- Om vinteren når der kommer frost, er det ikke unormalt, at der kommer et brud på skinnerne. Vi går fra at der har været lunt til meget koldt, siger driftschefen.


Det er nøjeren! Emil og Mikkel møder mor til døde tvillinger

Emil og Mikkel Trier tror på, at der er mere mellem himmel og jord.

Youtube-tvillingerne Emil og Mikkel Trier får sig flere ubehagelige oplevelser, da de er gæster i tv-programmet ’Er der nogen?’

De sidder i et kulsort lokale på hver deres stol med ryggen mod hinanden.

Der er i en stor teatersal på Det Hem'lige Teater i Aalborg.

Der er ingen forestilling. Stolerækkerne er tomme, og der er bælgragende mørkt.

Det eneste lys er det, der er i det måleudstyr, der står foran tvillingerne Emil og Mikkel Trier.

Det registrerer ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, hvis et spøgelse eller en ånd er i nærheden.

Se tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:

Flere hundrede døde

Tvillingerne Emil og Mikkel Trier, der blandt andet er kendt fra Forræder og Youtube, er taget med spøgelsesjæger Mikkel Egelund på spøgelsesjagt på Det Hem'lige Teater.

- Det er nøjern, siger tvillingerne flere gange.

Stedet var efter anden verdenskrig en flygtningelejr for tyske flygtninge.

Og i løbet af 1940'erne år døde angiveligt flere hundrede mennesker i lokalerne.

Emil Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Flere af de døde flygtninge går igen ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, blandt andre pedellen Niels, der hang sig selv på loftet, og en lille pige, der griner og græder.

Men så er der også Erna.

Mikkel Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Erna var en gravid kvinde, der ankom til stedet i marts 1945.

Hun ventede sig tvillingedrenge, som Emil og Mikkel Trier, men begge tvillinger døde under fødslen, og det gjorde Erna også.

Mikkel Egelund vil forsøge at lokke hende frem med Mikkel og Emil Trier som lokkemad.

Og måske virker det.

I hvert fald ringer dødsklokken foran Emil igen og igen i det mørke lokale. Og ingen rører ved den.

- Jeg blev faktisk født død, men blev genoplivet, fortæller Emil Trier undervejs.

Se, hvordan spøgelsesjagten går i tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:


Hold på hat og vanter: Det bliver hamrende koldt i dag

Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Arkivfoto

Hvis du ikke allerede har fundet vinterjakken og halstørklædet frem, så er fredag morgen en rigtig god anledning til det.

For selvom solen kommer til at stå højt på himlen her i starten af dagen, så er får Nordjylland 'varmt kakao-vejr' udenfor.

- Der er temperaturer helt ned til minus otte grader med sne og isglatteveje rundt om i Nordjylland, lyder det fra Andreas Nyholm, meterolog og vært på TV 2 Vejret.

Se hele vejrudsigten her:

En bidende kold dag

Selvom det dog bliver en anelse varmere op ad dagen, så bliver vi altså omkring frysepunktet, og der kan komme sne flere steder efterhånden som vi når eftermiddagstimerne.

- Ud på aftenen vil der dog komme en opklaring, men også en tiltagende vind, fortæller Andreas nyholm.

Går du derfor glip af den varme kakao her til morgen, så er der stadig rig mulighed for at hygge med det i aften, hvor temperaturen igen går et godt stykke i minus.

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i dit område? Spørg Solvej Vindblæs!

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Skal der bygges nyt i Birkelse? Lokalplan er sendt til høring

Arkivfoto

Kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune forsøger med den nye plan at anlægge to nye byggegrunde.

Tranumvej, Gl. Landevej og Bindeleddet i Birkelse. Imellem de tre velkendte veje i Birkelse ligger lokalplanområdet, der nu skal erstattes af den nye plan.

- Formålet er at opdatere plangrundlaget i området og give mulighed for nye byggegrunde ved Skolevangen, skriver Kommunalbestyrelsen i en pressemeddelelse.

Foto: Kommunalbestyrelsen, Jammerbugt Kommune

Der er angiveligt taget hensyn til, at områdets karakteristika bevares - og nu skal den altså så til høring i de næste otte uger.

Har du en holdning til den nye lokalplan? Du kan afgive dit høringssvar på kommunens hjemmeside.