Udfordret handelsliv: - Nogen siger jo, at det er slut
I Brønderslev og andre handelsbyer har der i flere år været flere "til leje"-skilte end normalt. Coronarestriktioner, nedlukninger og stigende internethandel presser byernes handelsliv yderligere.
Han går hen til døren, hvor der står "Udlejes" med fed skrift.
- En af de udfordringer, vi står over for her i Brønderslev, er sådan nogle lokaler som dem bag ved mig. Nogle tidligere banklokaler på 4-500 kvadratmeter, siger handelschef Lars Bisgaard Andreasen.
Brønderslev ligger i hjertet af Vendsyssel og er med over 12.000 indbyggere regionens femtestørste by. Alligevel kæmper byens erhvervsdrivende med at få kunder nok til at holde butiksdørene åbne.
- Nogen siger jo, at det er slut. Glem det. Jeg er en af dem, der siger, at vi har en chance, lyder det optimistisk fra handelschefen.
Hver fjerde shopper online hver uge
Handelslivet har haft det hårdt i et år med coronarestriktioner og nedlukninger. Og for flere byer kommer det oveni en længere periode, hvor der er kommet flere ”til leje-skilte” i butiksvinduer.
Læg dertil, at internethandlen er eksploderet og undersøgelser har vist, at det nu er mere end hver fjerde, der shopper på nettet mindst en gang om ugen. I 2019 var det under 10 procent af danskerne, der fandt dankortet frem så ofte.
Vi ved, at der på internettet er parametre, som vi ikke kan hamle op med. Det er pris og udvalg.
Nicolai Styhr-Nielsen, indehaver, tøjbutikken Støj i Brønderslev
Men det er ikke onlineshopping, der vil slå handelslivet i byer som Brønderslev ihjel. Det mener Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, der monitorer forbrugeradfærd og handelsliv.
- Som kunder er vi til stede på de sociale medier den ene dag og i de fysiske butikker den anden dag, så hvis man vil drive en succesfuld detailforretning, så er det ikke nok kun at være det ene sted, for så får man ikke del af hele kagen, siger Dorte Wimmer.
Ét billede, 54 følgere
I tøjbutikken Støj i Brønderslev har indehaver Nicolai Styhr-Nielsen også indset, at det ikke er nok med den fysiske butik i gågaden.
- Jeg har altid holdt mig fra de sociale medier, før jeg startede i tøjbranchen. På et tidspunkt var der en ung fyr, der sagde til mig, at det nye var Instagram. Ja ja, sagde jeg bare til ham. Så kom han igen om eftermiddagen og sagde, at han havde lavet en profil til butikken. Han havde lagt ét billede op og vi havde allerede fået 54 følgere. Dér gik det op for mig, hvad vi kunne bruge de sociale medier til, siger Nicolai Styhr-Nielsen.
Nu sælger han tøj via Facebook Live og han går meget op i, at de sociale medier skal være med til at understøtte det univers og de værdier, han og forretningspartneren Dan Larsen har opbygget. Noget, der kan mærkes helt konkret for kunderne.
- Når de har handlet, så giver vi altid hånd og siger: "Tak for handlen. Jeg synes virkelig, at det er nogle gode varer, du har valgt, og det kan bruges til det og det." Så man egentlig får sendt dem ud af døren med en følelse af "Yes, det var faktisk rigtig godt her", og at det så tilfældigvis også er godt for butikken er jo bare perfekt, siger Nicolai Styhr-Nielsen.