Nordjyske elever dyster i at rense beskidte solceller
Fem nordjyske gymnasier konkurrerer om at udtænke den bedste kreative løsning.
Det er ikke unormalt, at de nordjyske gymnasier tørner sammen, når der skal dystes i fodbold, volley eller håndbold. Men torsdag er det noget helt andet, de konkurrerer i.
2.g elever fra fem nordjyske gymnasier er nemlig samlet for at dyste i viden – også kaldt ’science’.
- Nu kan de elever, der er særligt dygtige til lige netop science, få lov til at shine, siger Søren Kveiborg, der er vicerektor på Brønderslev Gymnasium.
Undervisning i virkeligheden
De unge talenter er samlet på Brønderslev Forsyning. Her skal de vise, at de kan bruge deres videnskabelige kompetencer til at løse aktuelle problemstillinger.
Og at konkurrencen afholdes på Brønderslev Forsyning er ikke tilfældig.
Brønderslev Forsyning står nemlig med en aktuel problemstilling, som eleverne skal forsøge at finde en kreativ løsning på. Thorkil Neergaard, der er direktør på Brønderslev Forsyning, har fundet på dagens opgave, der omhandler beskidte solceller.
- Alle kender problemstillingen med at have beskidte vinduer. Vi har beskidte solceller, og vi ved ikke helt, hvor meget det betyder, at de er beskidte. Men vi har en formodning om, at vi mister nogle procenter, siger Thorkil Neergaard.
Spejl, kaffe og kartoffelmel
For at finde frem til den bedst mulige løsning på de beskidte solceller får eleverne udleveret et spejl og forskellige produkter, som de kan gøre spejlet beskidt med.
Blandt andet kan de både få lov til at grise spejlet med mel, kaffe og krydderier, så de kan se, hvad snavs betyder for spejlets evne til at reflektere sollyset.
Én af de elever, der allerede er gået i gang med opgaven, er Sofie Eriksen fra Aalborg Tekniske Gymnasium.
- Opgaven er svær, men det er spændende, fordi det ikke er noget, vi har gjort før, siger hun.
Ny energi i undervisningen
Projektet, der også kaldes 'Ny energi i undervisningen', er et af Region Nordjyllands udviklingsprojekter indenfor uddannelsessektoren. Ifølge vicerektoren fra Brønderslev Gymnasium er undervisning udenfor klasselokalet en fordel for eleverne.
- Det giver eleverne mulighed for at få et bedre virkelighedsperspektiv. Det er jo en helt reel problemstilling, de får lov til at arbejde med, siger han og fortsætter:
- Jeg håber, det bliver en succes, og at vi kan få endnu flere nordjyske gymnasier med fremover.
Efter fem timer med spejle, skidt og snavs, blev det tre elever fra 2.A på Dronninglund Gymnasium, der løb med sejren.
Du kan se, hvordan gymnasieeleverne arbejder med kartoffelmel og spejl nedenfor: