Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Da én dansker kørte forbi, gik nordjysk familie amok på Mont Ventoux

Foto: Christopher Roth / TV2 Sport

Familien Leth og vennen Jesper fra Aalborg sørgede onsdag eftermiddag for god stemning på en af de hårdeste stigninger i Tour de France.

Et mindre Dannebrog-flag blafrende i vinden afslører hurtigt, hvor de kommer fra.

Blandt franskmænd, belgiere og englændere har Carsten Leth sammen med sønnerne Lasse, Jeppe, Rasmus og Mads samt vennen Jesper Vernersen taget plads på en klippeskrænt. Få meter fra vejkanten og seks kilometer fra toppen.

Hvis Vingegaard sparker røv, så går jeg fuldstændig amok

Jeppe Leth

Vi er på Mont Ventoux. Det skaldede bjerg.

- Det er et genialt sted, det her. Vi kommer til at se dem to gange, udbryder Lasse, der er den ældste i søskendeflokken.

Cykelfans i tusindvis er fortsat ved at finde sig til rette. Om få timer kommer Tour de France-feltet forbi, og for første gang i historien skal de runde toppen af den legendariske stigning to gange.

- Vi smider bukserne, når de kommer! Ej, det er nok for meget.

Humøret fejler intet hos de seks danskere, der har taget turen hele vejen fra Aalborg med et stop på Alpe d'Huez undervejs.

De har været oppe siden klokken lidt i fire for at nå den enorme klods i Provence-regionen. For inden stjernernes ankomst, har de også selv prøvet kræfter med Mont Ventoux.

Brødrene Lasse, Jeppe, Rasmus og Mads havde taget plads på en klippeskrænt seks kilometer fra toppen. Foto: Christopher Roth / TV2 Sport

81 minutter skulle 21-årige Jeppe Leth bruge på at nå den gamle vejrstation på toppen af stigningen. Først af alle.

- Det var vigtigt at nå toppen først. Vi havde faktisk også et større flag med, men ingen af os ville bære det, fordi det ville hæmme os for meget.

Nu er pulsen nede igen, og de har fundet Jesper, der stoppede tidligere for at sikre den nordjyske gruppe det perfekte sted at overvære 11. etape fra.

Håber på Fuglsang, men frygter skuffelsen

Hjemme i Danmark er det hovedsageligt fodbold, der fylder hos familien Leth, men i forskellig grad har de alle fulgt cykling i en længere årrække.

Favoritterne er Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen og Michael Mørkøv, men det er ikke dem, de har en fidus til på denne store bjergetape.

- Jeg har et lille håb om, at Jakob Fuglsang kan lave noget stort i dag, siger Carsten, inden vennen Jesper bryder ind.

- Vi har bare håbet i rigtig mange år, og jeg tror, vi kan blive skuffet, hvis vi sætter næsen for højt op. Omvendt kan glæden også blive dobbelt så stor, hvis det sker.

Hurtigt må de sande, at selvom de i løbet af dagen vil se Tour-stjernerne på tætteste hold to gange, er det ikke meget cykelløb, de kommer til at se.

De mange mennesker langs vejkanten har forringet netværket i en sådan grad, at det er umuligt at følge løbet fra telefonen, som de ellers har gjort i 2018 og 2019, hvor de overværede Tour de France fra Alpe d’Huez og Tignes.

I dag må de stille sig tilfreds med sporadiske oplysninger. Franske Julian Alaphilippe er i udbrud, lyder det.

- Det er specielt, for vi ser jo ikke løbet, men alligevel får vi hele oplevelsen. Og så er stemningen jo bare fantastisk. Man kan ikke undgå at blive glad, når man er her, siger Jesper Vernersen.

Hvad laver Quintana dernede… Det er jo håbløst

Mads Leth

Ventetiden bruges i stedet på at nyde det gode vejr og få fyldt depoterne op.

- Mads, du kan jo lige nå at hente øl, lyder det fra Lasse, der efter eget udsagn er den blandt de fire brødre, der interesserer sig mindst for cykling.

Tilbuddet bliver afvist, for en fornemmelse af cykelløb er så småt ved at indfinde sig på pladsen, hvor der sidst var mål, da Tour de France i 2016 lagde vejen forbi Mont Ventoux.

Timer i uvished afløses af fransk jubelbrøl

Omkring klokken 15 begynder der at ske noget. Først kan man høre helikopterne komme tættere på, så kommer den enorme karavane af biler og motorcykler, inden rytterne til sidst kommer til syne.

Her bliver det bekræftet. Alaphilippe er i udbrud. Verdensmesteren har ramt en syvmandsgruppe, der også består af den belgiske stjerne Wout van Aert.

Et massivt jubelbrøl lyder fra franskmændene og belgierne. Lydniveauet bliver mindre og mindre, som rytterne kører videre. Men der går ikke mange sekunder, før den næste gruppe kommer, og den elektriske stemning antændes igen.

- Ingen danskere endnu, konstaterer Carsten Leth.

Fem minutter efter de forreste melder feltet omsider sin ankomst. De er mange, og de kører hurtigt. Det er umuligt at få det hele med. Kortvarigt formår Jeppe at sende en frygt igennem den danske lejr.

- Jonas Vingegaard var da ikke med i feltet, var han?

Gruppens yngste medlem, Mads, maner hurtigt til ro. Han har interesseret sig for cykelsport, siden han var helt lille, og på Mont Ventoux skimtede det danske klassementshåb, der bærer løbets hvide ungdomstrøje.

Mads Leth, Carsten Leth og Jesper Vernersen ser udbruddet komme forbi.

- Jo, jo. Han var der.

Langt efter feltet kommer en gruppe, der vækker opsigt. Bjergtrøjens indehaver, Nairo Quintana, sidder i samme gruppe som flere store sprinternavne.

- Quintana og Greipel i samme gruppe. Hvad laver Quintana dernede… Det er jo håbløst, siger Mads.

Første omgang rundes af med en lidende Mark Cavendish, og en Søren Kragh Andersen, der noget uforstående kæmper som sidste mand.

Opkald hjemmefra giver ventet status

Tour-feltet har rundet toppen af Mont Ventoux og er nu på vej ned til målbyen, Malaucéne. Inden længe vil de begynde den næste opstigning, der er lidt kortere og noget stejlere end den første vej op.

Det forventes, at der vil gå en time, inden rytterne igen kommer forbi. En time, hvor informationer igen vil være på et absolut minimalt stadie.

Nordjyderne sætter sig igen på skrænten, og mens samtalen går på franske arbejdsforhold og livet som poder i Aalborg, forsøger Lasse sig igen:

- Skal vi ikke ned og have en bajer?

Denne gang med succes. Øllen bliver drukket, og efter en kort pause handler det igen om cykling.

- Altså, hvis Vingegaard sparker røv, så går jeg fuldstændig amok, udbryder Jeppe, der har overtaget flaget, og rejst sig op sammen med Rasmus og Mads.

Efter et hurtigt opkald hjemmefra kan Jesper til stor glæde fortælle, at de forreste nu kun er fire kilometer fra at komme forbi for sidste gang.

Kort tid efter kommer en servicebil forbi, der fortæller, at de forreste er blevet til den forreste. Wout van Aert er alene i front. En belgisk gruppe ved siden af får øje på Jumbo-Visma-stjernen og bryder ud i sang.

- Allez, Wout! Allez Wout!

Vingegaard imponerer på Mont Ventoux

Mens belgieren stålsat fortsætter sin vej mod toppen og den efterfølgende nedkørsel, kommer feltet - eller favoritgruppen, rettere sagt. Og denne gang er der ingen problemer med at identificere Jonas Vingegaard.

Danskeren sidder side om side med løbets førende rytter, Tadej Pogacar, og så går det, som Jeppe minutter forinden proklamerede, amok.

- VINGEGAARD! VINGEGAARD! VINGEGAARD!

- Fuck, hvor er du god, mand!

Til trods for de høje, nordjyske tilråb er der ingen reaktion fra den 24-årige dansker. Han er fokuseret og koncentrerer sig om de sidste seks kilometer af den legendariske stigning i det sydøstlige Frankrig.

Foto: Christopher Roth / TV2 Sport

- Det er flot af sådan en ung knægt. Det var jo ikke hans rolle fra start, så det er stærkt, at han kan sidde med, siger Carsten med henvisning til, at Vingegaard pludselig fik en rolle som kaptajn, da Primoz Roglic udgik.

Leth-drengene og Jesper Vernersen går ned mod deres cykler. De har travlt, da de skal hjem og se Danmarks EM-semifinale mod England.

Men de når lige at se både Jakob Fuglsang og Kasper Asgreen, inden de sætter sig i sadlen. En godkendt dag på Mont Ventoux er slut.

- Det skuffer aldrig at være ude og opleve det. Det er sgu fedt, siger Jeppe Leth.


Juletrafikken: Disse dage og tidspunkter skal du undgå

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DSB forventer, at de i juledagene får rekordmange rejsende med deres tog.

Når presset over julegaveindkøb er faldet, så kommer julens næste stressmoment, hvis du er en af de mange danskere, der skal rejse for at komme hjem til jul.

For med det omfattende vejarbejde, der strækker sig i begge retninger mellem Vejle og Randers, er det måske nok i år en ekstra god idé at orientere sig i trafikprognoser - i hvert fald, hvis man vil undgå at sidde i kø.

Trafikken er i år hjulpet af, at juleaften falder på en tirsdag. Det gør nemlig, at Vejdirektoratet forventer, at den udrejsetrafik, der normalt samler sig lillejuleaften, i stedet vil sprede sig over flere dage fra fredag den 20. december til tirsdag den 24. december.

Foto: Vejdirektoratet

Så Vejdirektoratet forventer generelt ikke de store forsinkelser på vejene med undtagelse af lillejuleaften, hvor der især mellem klokken 11 og klokken 14 er tryk på vejene.

Rekordmange med tog

Hos DSB er der op til jul flest rejsende fra øst til vest, mens det omvendte gør sig gældende efter jul. Sidste år solgte DSB 200.000 pladsbilletter til juledagene, og i år forventer DSB at overgå det tal med 275.000 rejsende.

Lige nu er forventningen, at den 23. december bliver den travleste dag med 40.000 rejser skarpt efterfulgt af den 21. og 22. december.

- Vi kan se, at endnu flere forventer at rejse med DSB i juledagene i år, og mange planlægger tidligere end andre år. Selvom juletrafikken i år spreder sig ud over flere dage, så anbefaler vi, at man ikke venter for længe med at planlægge og købe sin rejser, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Gode råd til turen

  • Kør uden for de mest trafikerede tidsrum, og sæt god tid af til din rejse.

  • Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation på trafikinfo.dk.

  • Hold ekstra godt øje med vejrudsigten.

  • Kør efter forholdene, pas på farten, og hold god afstand til de forankørende.

  • Hav tæpper, noget at drikke og evt. en skovl med i bilen.

  • Lyt til P4 Trafik under din tur.

    Kilde: Vejdirektoratet

Hvor den 23. december er den helt store udrejsedag, bliver den 26. december den helt store hjemrejsedag.

Her forventer Vejdirektoratet, at der vil være meget trafik, der bevæger sig mellem Jylland og hovedstadsområdet i begge retninger.

Og hvis man vil undgå at sidde i en kø, så er det mellem klokken 11 og 15, at man skal undgå at rejse.

Der er dog en ubekendt faktor, når det kommer til juletrafikken, nemlig vejret. For hvis der er sne, frost og kraftig blæst, vil det have en stor indvirkning på trafikken. Hold derfor øje med vejrudsigten, ligesom det er en god idé at orientere sig på trafikinfo, inden man drager afsted.

Disse strækninger på E45 har vejarbejde og nedsatte hastigheder. Foto: Vejdirektoratet

Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der det første halve år i 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.