Vindmøllestrøm laves til brændstof: Nordjysk virksomhed indgår millionaftale
Foto: Malthe Birger Jensen (Arkivfoto)
Den nordjyske virksomhed REintegrate har indgået en aftale med Circle K til en værdi af en kvart milliard kroner. REintegrate skal levere e-methanol, eller såkaldt flydende el, til brændstofsvirksomheden.
- Man kan måske bedst se på det som almindeligt husholdningssprit blandet med vand, og så er alkoholprocenten omkring 70. Så det er en lidt kraftig Rød Aalborg.
- Man kan måske bedst se på det som almindeligt husholdningssprit blandet med vand, og så er alkoholprocenten omkring 70. Så det er en lidt kraftig Rød Aalborg.
Søren Knudsen Kær, teknisk direktør i REintegrate.
Teknisk direktør i Aalborg-virksomheden REintegrate, Søren Knudsen Kær, står med et glas med skruelåg indeholdende en ganske klar væske.
- Nogle siger, at det lugter en smule af fisk, siger han.
Væsken er såkaldt e-methanol, og den har potentiale til at gøre en forskel for klimaet, da den er CO2-neutral og samtidig deler flere egenskaber med benzin. Produktet er skabt via et samarbejde mellem REintegrate og Aalborg Universitet.
- Vi kan lave vindmøllestrøm om til et flydende produkt, som mange vælger at kalde flydende el. Det er fordi, at den energi, der er fra vindmøllerne i form af elektroner, den bliver lavet om til et flydende brændstof eller kemikalie, der kan bruges til at bringe energien videre og lagre den, forklarer Søren Knudsen Kær.
Der bliver forsket intenst i forhold til netop at finde måder, hvorpå det kan lade sig gøre at lagre vindenergi. Hos REintegrate bliver vindenergi brugt til at spalte vand til ilt og brint, og brinten bliver efterfølgende tilsat CO2 og gjort flydende. Virksomheden har for nylig indgået en aftale til en kvart milliard kroner med Circle K, der over en femårig periode køber 50 millioner liter e-methanol.
- Teknologien baserer sig langt hen ad vejen på nogle kendte byggesten, vi har sat sammen på en ny måde, siger Søren Knudsen Kær.
Lige nu koster en liter benzin og en liter e-methanol cirka det samme, men energiindholdet i e-methanol er kun det halve i forhold til benzin. Et køretøj kan med mindre justeringer køre på cirka 85 procent e-methanol, men som reglerne er i dag, må man kun blande en smule e-methanol i benzin. Hos Circle K ser de den nyligt indgåede aftale som en del af deres langsigtede strategi.
Jeg tror, at det er det rigtige at gøre for at sikre vores produktion på den lange bane og også som samfund for at få lavet transformationen til en transport, der er CO2-neutral.
Peter Rasmussen, brændstofsdirektør i Circle K.
- Jeg tror, at det er det rigtige at gøre for at sikre vores produktion på den lange bane og også som samfund for at få lavet transformationen til en transport, der er CO2-neutral, fortæller brændstofsdirektør i Circle K, Peter Rasmussen, til TV2 Nord.
Den tunge transport
Regeringen arbejder henimod en CO2-reduktion på 70 procent i 2030. Her er elbiler et af redskaberne, men e-methanol skal ikke ses som en direkte konkurrent til batteridrevne biler ifølge REintegrate.
- Elbilerne vil være den vindende teknologi til personbiler på sigt, fordi den er mere effektiv. Men det her er en overgangsteknologi, for selv med én million elbiler i 2030 vil der være tre millioner biler med forbrændingsmotorer, som også skal bidrage til CO2-reduktionen, og det kan de med det her grønne brændstof, fortæller Søren Knudsen Kær.
Brian Vad Mathiesen er professor i Energiplanlægning ved Aalborg Universitet, og han er begejstret for den nye aftale mellem REintegrate og Circle K. Ifølge ham er det dog på sigt i forhold til den tunge transport, som lastbiler, skibe og fly, at e-methanol vil kunne gøre en forskel og ikke så meget i forhold til privatbilismen.
- Jeg synes, at det er det, som vi har ventet på. Det, som er afgørende, er, at vi får forbundet hele værdikæden fra, at vi skal producere de her brændsler fra vindmøllestrøm, til at vi faktisk får det ud i nogle køretøjer, og får testet, at vi kan få tingene til at virke. Der er gode perspektiver. Det giver brugerne noget af det her brændsel, hver gang de tanker, og det er med til at skabe et træk i forhold til at få nogle til at producere de her ting, herunder REintegrate, forklarer Brian Vad Mathiesen til TV2 Nord.
Efter planen skal den første e-methanol kunne fyldes i tanken fra 2022. Anlægget til at producere de 50 millioner liter grønt brændstof skal laves i Skive.