Transportminister sætter fokus på nordjysk Plusbus
Det specielle ved denne Plusbus-løsning er, at bussen på en del af ruten vil have sin egen busbane, der vil være hurtig ind- og udstigning uden trin, ligesom den vil blive prioriteret i vejkryds. Derudover vil den køre på en jævn overflade uden huller og bump, hvilket skal give passagererne en god rejseoplevelse, og så vil der være tale om komfortable og støjsvage køretøjer med plads til rigtig mange passagerer. Arkivfoto
Transportminister Benny Engelbrecht er blevet så interesseret i den såkaldte Plusbus-løsning, som der arbejdes på højtryk med i Aalborg, at ministeren fredag kommer til byen for at tage en tur på den strækning, bussen skal køre: gennem Aalborg fra vest til øst for at skabe sammenhæng mellem de enkelte bydele.
Det specielle ved denne Plusbus-løsning er, at bussen på en del af ruten vil have sin egen busbane, der vil være hurtig ind- og udstigning uden trin, ligesom den vil blive prioriteret i vejkryds.
Derudover vil den køre på en jævn overflade uden huller og bump, hvilket skal give passagererne en god rejseoplevelse, og så vil der være tale om komfortable og støjsvage køretøjer med plads til rigtig mange passagerer.
- Med plusbussen sikrer vi et attraktivt og grønt transporttilbud til passagererne, som ikke alene vil forkorte rejsetiden, men som også vil give en bedre rejseoplevelse. Ruten vil være med til at løse nogle af de trafikale udfordringer, der eksisterer i Aalborg og forhåbentlig tiltrække flere passagerer til den kollektive transport, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Derfor ser jeg meget frem til, at jeg i dag får mulighed for at se dele af ruten, når jeg sammen med borgmesteren stiger ombord i en minibus, der skal fragte os gennem den vestlige del af terrænet.
Plusbussen vil fra 2023 tage imod passagerer i Aalborg.
Fakta
• Plusbus-projektet i Aalborg er en Bus Rapid Transit (BRT) løsning. Plusbussen vil køre på en 12 km strækning fra Væddeløbsbanen i den vestlige del af Aalborg gennem Midtbyen til Nyt Aalborg Universitetshospital i den østlige del af Aalborg.
• Projektets samlede anlægsomkostninger er på 510 mio. kr., og staten bidrager med 250 mio. kr. Partierne bag aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik (S, SF, RV, Ø og DF) besluttede i februar 2017 at afsætte midlerne til projektet.