Rådmand vil have staten til at betale for mere natur i Aalborg: - Der kan godt være en lille smule købmandskab i det her
Staten laver ikke nok erstatningsnatur, når man bygger den 3. limfjordsforbindelse. Det mener politikere af By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune, der i dag har behandlet et høringssvar som skal sendes til Vejdirektoratet.
Sneklædt og idyllisk ser Østerå mellem Svenstrup og Dall Villaby ud, og den er også særlig værdifuld, lyder det fra flere politikere i By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune.
En del af naturområdet forsvinder, hvis motorvejen kommer. Derfor skal der udlægges erstatningsnatur.
- Vi har ikke ret meget natur i Aalborg Kommune, men noget af den natur vi har i for eksempel Østerådalen er meget meget vigtig og svær at erstatte. Det er noget vi har en særlig forpligtigelse til at beskytte.
- Hvis der skal laves indgreb i den, og det synes jeg ikke, der skal, så gælder det om, at vi får lavet plads til naturliv og dyreliv andre steder, siger Lasse Puertas Navarro Olsen (Ø) , der er medlem af By- og Landsskabsudvalget i Aalborg Kommune.
Bytteforhold
Statens udgangspunkt er, at for hver hektar natur der går fra til Limfjordsforbindelsen, vil man udlægge to nye hektar natur. Men det er ikke nok, mener By- og Land-rådmanden.
- Da man lavede Hirtshals-motorvejen og nu Femern-forbindelsen, der har man haft en andet bytteforhold. Her har man sagt, at noget af det natur, man har fjernet, har haft så stor en naturværdi, at 1:2 kompensation ikke er nok. Vi har set 1:3 og 1:3,75. Det, mener vi også, kan være gældende her i Aalborg, siger By- og Land-rådmand Jan Nymark Rose Thaysen (S).
By- og Landskabs udvalget mødtes fredag til et ekstraordinært møde. Her behandlede de et høringssvar til anlægsloven af den tredje Limfjordsforbindelse og den nye supplerende miljøvurdering. Rådmanden lægger ikke skjul på, at han gerne vil have staten til at betale for den natur, som kommunen gerne vil have.
- Der kan godt være en lille smule købmandsskab i det her. Når muligheden er der, så kan vi lige så godt prøve at udnytte den, siger Jan Nymark Thaysen.
Plaster på benbruddet
Enhedslisten er modstander af en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm, men partiet vil kæmpe for så meget erstatningsnatur som muligt.
- Det kan nogen gange få karakter på et plaster på et åbent benbrud. Jeg tror ikke, man kommer til at gøre skaden god igen. Men vi må jo prøve at presse det igennem, vi kan, hvis Folketinget beslutter, at vi skal gå den vej.
Medlemmerne af By- og Landskabsudvalget kunne i dag ikke blive enige om formuleringerne i det høringssvar, der skal sendes til Vejdirektoratet. Sagen bliver derfor sendt videre til byrådet, der behandler sagen 10. januar. Der er høringsfrist 11. januar.