Han gik konkurs - pengene endte nemlig i lommerne på kopister
Aalborg-virksomheden kommet stærkt igen efter konkurs, og nu bruger virksomheden en hel del kræfter på at holde kopisterne fra døren.
I disse dage bruger danskerne flittigt penge til trods for, at der er en økonomisk krise. Julegaverne skal jo købes.
Men det kan være en god idé at være opmærksom, mener patent- og varemærkestyrelsen.
For danske brands er de mest kopierede i verden, og det betyder, at vi kan komme til at give pengene til kopister.
Det skete for Kim Jensen fra Aalborg, der har virksomheden Icebreaker Nordic. Virksomheden har udviklet et produkt, som er en ny måde at producere isterninger på.
Men da forretningen blev en succes på eksportmarkeder, begyndte dårlige kopier til en billig penge at komme rullende i en hast, han ikke havde forestillet sig, og han endte med at gå konkurs.
- Det er super ærgerligt. Dem, der bruger ressourcer på at udvikle nye og ordentlige produkter, de bliver kørt over ende af kopister, fordi de har så let ved at kopiere, siger han og uddyber:
- Vi var begyndt at gå efter kopisterne, fordi vi havde gjort alt vores forarbejde rigtigt og havde styr på vores rettigheder, men vi havde ikke helt gjort os klart, hvor farligt og hvor stor en trussel kopister er for en forretning.
FAKTA
Kun 9 procent af små danske virksomheder har fået registreret deres varemærke, og derfor kan de ikke uden videre dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge.
Kun 13 procent af små danske virksomheder har beskyttet deres forretning mod kopiering.
Kopister koster virksomheder på det danske marked knap 7. mia. kroner i tabt salg hvert eneste år.
Ressourcekrævende arbejde
I 2021 åbnede Kim Jensen en virksomhed igen, og denne gang har han sat sig for ikke at blive rendt over ende af kopisterne.
Derfor har han opkøbt alle varemærke-, design- og patentrettigheder og har ansatte til hver dag at være efter kopisterne.
Det er ressourcekrævende, men indtil videre ser det ud til at have betalt sig.
Om varemærker
Et registreret varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne.
Med et registreret varemærke kan virksomheder dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge.
En varemærkeregistrering gælder i princippet, så længe virksomheden ønsker det, så længe det fornys hvert 10 år.
Virksomheder kan ansøge om et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
Kilde: Patent- og Varemærkestyrelsen.
Indsatsen har nemlig betydet, at virksomheden siden 2021 har fået lukket mere end 15.000 sites med salgsannoncer af kopier af Kim Jensens isterningebakke.
- Der er mange kinesere der er beskæftiget med vores opfindelse. Det burde være danskere, der var beskæftiget med det i stedet, siger han.