God juli for nordjyske hoteller: Det er stadig kun et plaster på såret
Foto: Thomas Gaardsmand / TV2 Nord
Nordjyske hoteller har haft tæt på fuld belægning i juli måned, fordi danskerne har været flittige med bookinger. Men allerede til efteråret er der igen blanke sider i kalenderen.
2020 har været alt andet end et godt år for den nordjyske hotelbranche, men lige nu oplever man et lille lys i mørket. Danskerne har nemlig været flittige til at booke overnatninger på hotellerne i Nordjylland i juli måned.
- Jamen hvis jeg kigger på den seneste uge, uge 30, så har vi haft en rigtig god belægning. Vi har haft lige omkring 95 procent. Og det samme gør sig gældende i uge 28 og 29, forklarer Thomas Byrdal, hoteldirektør på Radisson Blu Limfjord Hotel, Aalborg.
Helt samme mønster oplever man hos Hotel Comwell Hvide Hus – både i Aalborg og i Rebild.
- Uge 29 så rigtig godt ud. Der havde vi en belægning på 95, og ugen efter, uge 30, havde vi en belægning på 92, så det er over, hvad vi havde forventet. Og i Rebild har vi også rigtig fine tal, siger hoteldirektør Mette Bonderup.
Mange danske overnatninger
Hotellerne har været ekstremt hårdt ramt som følge af corona-krisen. Grænserne har været lukket for udenlandske turister, forsamlingsforbuddet har skabt aflysninger af en lang række konferencer, og danskerne har holdt sig inden døre.
Det har skabt enormt besværlige forhold for hotelbranchen. Men danske turister har den seneste måned været med til at skabe normaliserede forhold på hotellerne.
- Cirka 70 procent af vores overnattende gæster er fra Danmark, hvor en normal sommer som sidste år er det 70 procent, der er udenlandske gæster, forklarer Thomas Byrdal fra Radisson Blu.
Og på Hvide Hus er antallet af bookinger ligefrem højere end samme periode sidste år.
- Vi har måske en stigning på 10 procent i omsætning i forhold til samme periode sidste år, og det er vi meget tilfredse med, siger Mette Bonderup.
Aktiv indsats fra Visit Aalborg
Det høje antal bookinger de seneste uger skal blandt andet tilskrives kampagner fra Visit Aalborg målrettet danske turister. Organisationen modtager ros fra begge hoteldirektører for arbejdet.
Men også det danske sommervejr har spillet en afgørende rolle for antallet af bookinger, lyder det fra Visit Aalborg:
- Vejret er en sjov størrelse. Havde der nu været utroligt varmt, så havde de fleste gæster og turister søgt mod vores kyster. Nu har vi så en middel sommer i år, hvilket betyder, at der kommer rigtig mange besøgende i vores by og til vores attraktioner. Det betyder, at vi har set en opadgående kurve på hotelovernatninger, siger Kaare Fuglsang Bach Toft, marketingchef hos Visit Aalborg.
Han understreger dog samtidig, at der er tale om et øjebliksbillede.
- Og det er ikke for at være negativ. Men samlet set ligger vi fortsat under niveauet for perioden sidste år. Vi har haft nogle rigtigt slemme måneder op til, og allerede nu kan vi se, at vi kommer til at mangle bookinger fra uge 32, siger Kaare Fuglsang Bach Toft.
30 procents belægning i august
Hos de to hoteldirektører bekræfter man, at der er plads til mange flere bookinger de kommende måneder. Det skyldes, at en række konferencer i Aalborg er aflyste, ligesom færre udlændinge lige nu besøger danske hoteller.
- I august ser det helt skidt ud. Der er vi helt nede på 30 procents belægning indtil videre. Så det er et helt andet mønster, vi kigger ind i, lyder det fra Thomas Byrdal.
Den gode juli kan heller ikke på nogen måde rette op på de seneste måneders enorme omsætningstab.
- Den kan ikke ændre det store billede af, at det har været slemt for hotelbranchen. Det kan det desværre ikke. Men selvfølgelig er det et lille plaster på såret, siger Mette Bonderup.