Gamle veje og fortove bliver genbrugt som byggematerialer
Mange aalborgensere har haft deres gang i de gader og stræder, som i disse år bliver omdannet til Plusbus-veje. Nu får de gamle gader nyt liv på Aalborg Havn.
Fliser og anden belægning fra vejarbejde i Aalborg midtby bliver i disse dage kørt ud på havnen i Aalborg, hvor det bliver knust og genanvendt som byggemateriale på ny.
Entreprenørkoncernen Arkil er ved at opføre et nyt transportcenter på Port of Aalborg, og som noget ret spektakulært i anlægsbranchen sker det med et mål om at udføre opgaven så bæredygtigt som muligt.
Det foregår blandt andet ved, at en del af det nye transportcenter bliver bygget af genbrugsmaterialer, der stammer fra vejarbejde i Aalborg.
Gennem en længere periode har der været vejarbejde på Kastetvej i Aalborg vestby, hvor kommunen er ved at bane vejen for den fremtidige plusbus.
Når asfalt, beton og fliser bliver gravet op, bliver det kørt til Port of Aalborg, hvor det bliver knust for senere at blive brugt som nye sand- og grusmaterialer i et nyt vejanlæg.
Jord som ressource
Ifølge Lone Høyer Sørensen, der er projektchef ved Arkil, er det ganske nyt, at man tænker nyttiggørelse af overskudsjord ind i vejkasseopbygning.
- Når man normalvis henter materialer i en grusgrav, så kender man egenskaberne, men det gør man ikke på samme måde, når det er genbrugsmaterialer, siger hun.
Til det konkrete projekt skulle Arkil bruge 35.000 tons sand- og grusmaterialer. Men i stedet for at hente det i en grusgrav, prøvede de at tænke andre veje.
- Vi ved, at sand og grus er en knap ressource, og indenfor den næste årrækkke er der ikke mere ude i grusgravene, så derfor skal vi begynde at finde på andre løsninger, siger Lone Høyer Sørensen, der er projektchef ved Arkil.
Et af initiativerne er at finde betonmaterialer til genbrug fra byprojekterne.