Flyvevåbnet skal være mere til stede i Grønland
Foto: Hedegaard
Luftfartschef ved Flyvevåbnet, Kristian Kjær, foran et af de fire Challenger-fly.
Indlandsisen smelter, hvilket giver øget skibstrafik ved Grønland, og Forsvaret får dermed mere at se til i fremtiden.
De fleste tager bilen, cyklen, bussen eller går måske bare til arbejde.
Men for en flok ingeniørtropper og siriusfolk er det flyveren, som bringer dem på job.
Fredag morgen lettede et Challenger-fly fra Flyvestation Aalborg.
- Vi har nogle folk, som står herovre i baggrunden, og det er nogle af dem som skal op til Mestersvig på Østgrønland for at udskifte personel deroppe, fortæller luftfartschef ved Flyvevåbnet, Kristian Kjær, til TV2 Nord.
Fremover skal et af de fire Challenger-fly fra Aalborg opholder sig på Grønland hele året rundt.
Det blev besluttet med det nye forsvarsforlig, som gælder til 2023.
Gletsjere smelter
Challenger-fly kan blandt andet bruges til at spotte folk i havsnød og olieforurening, men de bruges også til at flyve ministre og kongelige rundt i verden.
Men gradvist skal de nu bruges mere og mere i Grønland.
- I takt med at den globale opvarmning gør, at Indlandsisen smelter, så bliver det interessant med passage af skibe, hvis man kan åbne nye sejlruter. Det er der et sikkerhedsaspekt i, og den er Forsvaret med til at løse, fortæller presseofficer i Flyvevåbnet, Morten Valentin Jensen, til TV2 Nord.
Blandt andet krydstogtskibe har fået øjnene op for de nye ruter ved Grønland.
Når Kristian Kjær sidder ved sit "kontorvindue" i Challenger-flyet, kan han også godt se, at der er sket en forandring i den tid, hvor han har været en del af Flyvevåbnet.
- Vi har nogle gletsjere, som er tæt på der, hvor vi lander, og det er tydeligt at se efter de her efterhånden 18 år, som jeg har været der, at gletsjeren har trukket sig meget tilbage, slutter Kristian Kjær.